Bromsskivor

stanic

New member
Hej på er, höstpyssel blir bla att byta skivorna fram på hojen. Original är syndigt dyrt, undrar om nån har positiva erfarenheter med "piratskivor"?
Tittat bla på Armstrong via Ebay som är vettigare i pris.

Tack på förhand för ert visa tyckande : )
 

gluffis

Regnmakare
Varför vill du tulla på en av de få saker som kan rädda ditt liv ?

Köp ISR skivor, kostar runt 2000:- styck. Vilket är billigt för svensktillverkad kvalitet.
 

Bengt Allevad

New member
Fabrikat som Lucas, Braking och inte minst ISR är skivor jag har erfarenhet av och som håller en mycket bra kvalité; ofta bättre än originalet.

Det gäller ju att få en bättre bromsverkan än originalet, inte billigare till priset.
Råkar den sedan vara lite billigare är det självklart ingen nackdel.

De fabrikat jag räknat upp får du med stor säkerhet för under 3000:-/skiva.
En skiva håller ju ofta ett par tusen mil, så jag tycker inte detta pris är något att säga om.
 

stanic

New member
Nu är det inte så att jag stirrar mig blind på priset, snarare så att jag undrade om det finns nåt som är likvärdigt med original. Är det dessutom billigare så ja tack.

Tack för tipsen so far
 
H

honda cbf 500

Guest
Ts, lite nyfiken av mig, jag undrar hur många mil dina bromsskivor höll för? Jag har ingen uppfattning om hur många mil en bromsskiva i genomsnitt håller för. Självklart påverkar körsättet en hel del på detta.

//Amir
 

Pisken

New member
"orginal" är oftast från någon stor tillverkare , enda skillnaden brukar vara att när man sätter "*hojmärke" på kartongen så är delarna ofta klassade/provade för just din hoj.....samt dyrare

Har ingen riktig koll på just hojdelar men smågarvar lite när man ser nån annons på nån halvdassig gammal volvo där dom stoltserar med "Brembo bromsar" ... skillnaden är att dom köpt skivorna på typ Mekonomen och betalat mindre ... å inget "'bilmärke" på kartongen ... har för mig att Brembo gör skivor till volvo :)(orginal)

är åxå lite nyfiken på hur länge ett par framskivor håller......
 

gluffis

Regnmakare
Bromsskivor håller bra länge, även på sprothojjar. Tror inte dom var bytta på min ZX9R innan jag köpte den, vid 3500 mil, och efter mina 1500 var inte tjockleken problemet (mer att jag krökt skivcentrumet med ett lås)
 

stanic

New member
Mina har rullat 3400 så det är snarare yttre påverkan än milen.. Rent slitagemässigt (tjocklek) skulle de gå många mil till
 

Avarage

New member
En skiva håller ju ofta ett par tusen mil,...

Lite off-topic (ursäkta trådskaparen)!;)

VFR 750 årsmodell 1989 hade gått 23500 mil när jag sålde den, fortfarande med originalskivorna fram. Bak behövdes dock bytas vid 18500 mil.

Min nuvarande VFR750 årsmodell 1997 har fn. rullat 14600 mil och har originalskivor "runt om"!

Vid vanlig/normal gatkörning (dvs. ej. race/bankörning) håller originalskivor väldigt bra!

OBS! Försutsättningen är att man underhåller/vårdar bromsoken så kolvar och ok glider/löper lätt. Ett enkelt sätt är att varje vinter tvätta av kolvar och utrymmet där bromsklossarna sitter med bromsvätska och tandborste. OCH renovera oken, dvs. byt tätningsringar och skrapa rent från ärjat aluminium så fort det inte räcker att tvätta rent och trycka in/ut kolvarna ett par gånger. Många slarvar/vet ej detta varpå effekten blir att kolvarna kärvar och bromsbeläggen ligger an skivan även när bromsen inte används = kraftigt slitage på såväl bromsbelägg SAMT skiva = dyrt!

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

stanic

New member
Huvet på spiken : ) kärvande bromsok/kolvar är det som föranleder mitt byte. Ska renovera oken i vinter oxå.
 

anders r

Member
Jag har bra erfarenhet av lucas bromsskivor. Köpte bak via louis.de till banditen jag hade tidigare. Bytte naturligtsvis beläggen till lucas samtidigt och helt plötsligt vart det lite bromsverkan därbak jämfört med orginal.
 
B

Bellman

Guest
Bromsar

Lite off-topic (ursäkta trådskaparen)!;)

VFR 750 årsmodell 1989 hade gått 23500 mil när jag sålde den, fortfarande med originalskivorna fram. Bak behövdes dock bytas vid 18500 mil.

Min nuvarande VFR750 årsmodell 1997 har fn. rullat 14600 mil och har originalskivor "runt om"!

Vid vanlig/normal gatkörning (dvs. ej. race/bankörning) håller originalskivor väldigt bra!

OBS! Försutsättningen är att man underhåller/vårdar bromsoken så kolvar och ok glider/löper lätt. Ett enkelt sätt är att varje vinter tvätta av kolvar och utrymmet där bromsklossarna sitter med bromsvätska och tandborste. OCH renovera oken, dvs. byt tätningsringar och skrapa rent från ärjat aluminium så fort det inte räcker att tvätta rent och trycka in/ut kolvarna ett par gånger. Många slarvar/vet ej detta varpå effekten blir att kolvarna kärvar och bromsbeläggen ligger an skivan även när bromsen inte används = kraftigt slitage på såväl bromsbelägg SAMT skiva = dyrt!

Just my 5 cent´s!
// Niklas

<... tvätta av kolvar och utrymmet där bromsklossarna sitter med bromsvätska och tandborste.>

skulle jag bestämt avråda från. Bromsvätskan (Dot4, 5.1 etc är) hygroskopisk dvs tar upp vatten (glykol - som är till för att emulgera med vatten) och vatten på metaller skapar rost och oxid. Bromsvätskan skall hållas INNANFÖR tätningar etc och är till för att smörja och överföra det hydrauliska trycket från huvudbromscylindern till kolvarna i oken. Om man skall smörja aluminiumytor, som bromsbeläggen ligger an mot i oken, så skall det vara renborstade/putsade ytor som smörjes tunt med värmebeständig aluminiumpasta.

Om det är flytande ok av aluminium så skall bult och hål torkas rena och smörjas med värmebeständig aluminiumpasta. Kolvar i oken skall vid renovering/underhåll, innan montering och efter rengöring, smörjas tunt med bromskolvsfett. Därefter skall ny bromsvätska fyllas på.

Bromsvätskan skall bytas med jämna mellanrum för att den upptagna fukten i vätskan inte skall skapa korrosionsskador på kolvarna. Om en DOt 4 tagit upp 3 % fukt sänks kokpunkten från ca 230 gr C till ca 155 gr och vattnet i bromsvätskan blir vid kokning till gas, som komprimeras, och det ger inte mycket bromstryck till kolvarna = utebliven bromsfunktion.

Enkla principer så får bromsarna att funka på både hojar och bilar. Åker hoj men också SAAB 99 -84 och SAAB:s speciella bromsar/ok krävs omsorg och kärlek innan och efter varje vinter men funkar sedan problemfritt (i grunden en skitkonstruktion men vad gör man ;).)
 

Avarage

New member
<... tvätta av kolvar och utrymmet där bromsklossarna sitter med bromsvätska och tandborste.>

skulle jag bestämt avråda från. Bromsvätskan (Dot4, 5.1 etc är) hygroskopisk dvs tar upp vatten (glykol - som är till för att emulgera med vatten) och vatten på metaller skapar rost och oxid. Bromsvätskan skall hållas INNANFÖR tätningar etc och är till för att smörja och överföra det hydrauliska trycket från huvudbromscylindern till kolvarna i oken. Om man skall smörja aluminiumytor, som bromsbeläggen ligger an mot i oken, så skall det vara renborstade/putsade ytor som smörjes tunt med värmebeständig aluminiumpasta.

Om det är flytande ok av aluminium så skall bult och hål torkas rena och smörjas med värmebeständig aluminiumpasta. Kolvar i oken skall vid renovering/underhåll, innan montering och efter rengöring, smörjas tunt med bromskolvsfett. Därefter skall ny bromsvätska fyllas på.

Bromsvätskan skall bytas med jämna mellanrum för att den upptagna fukten i vätskan inte skall skapa korrosionsskador på kolvarna. Om en DOt 4 tagit upp 3 % fukt sänks kokpunkten från ca 230 gr C till ca 155 gr och vattnet i bromsvätskan blir vid kokning till gas, som komprimeras, och det ger inte mycket bromstryck till kolvarna = utebliven bromsfunktion.

Enkla principer så får bromsarna att funka på både hojar och bilar. Åker hoj men också SAAB 99 -84 och SAAB:s speciella bromsar/ok krävs omsorg och kärlek innan och efter varje vinter men funkar sedan problemfritt (i grunden en skitkonstruktion men vad gör man ;).)

OK, tack för all information!

Men med VAD rengjör du bromsdammet utanför tätningarna, avfettning funkar inte, Brääclean funkar men trikloretylen torkar ut gummi, vilket tätningarna är gjorda av. Några bra förslag?

För övrigt har jag använt bromsvätska till rengjöring, och därefter självklart torkat rent, sedan 1987 och då bara behövt rengjöra oken var 3-4:e år och, som jag skrev tidigare, fått ut rätt många mil av bromsarna på mina hojar utan att behöva byta vare sig bromsskivor eller bromsok.

Visst, har bytt bromsskiva bak, efter 18500mil, men det berodde knappast på att jag använt fel rengjöringsvätska till oket enär jag kört, totalt, ca. 38000mil med mina VFR:er.

Mvh!
// Niklas
 

Nalta!

New member
Om du nu inte handlar orginalgrejer så är en stark rekommendation att köpa ISR. Dom byggs för hand och alla delar kan köpas som reservdel. Glömmer man låset i skivan så behöver man inte köpa en hel skiva utan det som skadats. Samma sak med nitar som kan bli slitna. Dom kostar väl ca 300 pix om jag inte minns fel :)
 

Nalta!

New member
Och ja, Avarage har kört några mil på sina VFR'er ;)
Der finns väl minst en till i Gbg som har gått ofantligt långt?
 

Avarage

New member
Och ja, Avarage har kört några mil på sina VFR'er ;)
Der finns väl minst en till i Gbg som har gått ofantligt långt?

Japp, Anders har nu rullat drygt 32 000mil på sin. Men han har å andra sidan bytt bromsskivor. Satte på Galfer-skivor som körs med originalbelägg!
 

Kjell-Anders

New member
För att ytterligare förstärka Bengt Allevads råd:
Jag har goda erfarenheter av Lucas, jag ersatte BMW original (R1100S) med deras "racingskivor" (LUCAS BRAKE-DISCS RACING FRONT, MST239) inför årets säsong. Till ett överraskande lågt pris, drygt 250 Euro för ett par!

Och jag är nöjd, de nya är bättre än originalskivorna. Om sedan BMW har sämre skivor än de japanska sporthojarna kan jag inte uttala mig om.

Är man ändå tveksam bör ISR vara ett bra tips, bättre lär vara svårt att hitta och att företaget är svenskt och Acke Rising sällsynt sympatisk är väl ytterligare argument.
 

SuperRetard

New member
Rätta mig om jag har fel, för följande påstående är nästan lika mkt fråga.


Men jag sålde dukken efter 1400 mil varav hälften var på bana, och hälften "inspirerad" gatkörning. Jag är iaf på bana allt annat än blyg för att bromsa (det enda jag var hyfsat bra på :().

Jag kollade allt sånt rätt noga runt 1300 mil, och visst syntes det att skivorna inte var nya, men knappt mer än så.

Beror inte slitaget extremt mkt på hur noga man är med att hålla rent så att det inte ligger grus etc mellan belägget och skivan och nöter? Stämmer den tesen så kan jag tänka mig att bankörda skivor håller lika bra som touringåkta då banrävar (generalisering) håller betydligt bättre koll på den typen av saker vid tvätt/service etc.

Edit: Jag gör också rent kolvar mm med tops+bromsvätska minst en gång/säsong och har så gjort ett antal år utan problem med rost eller nåt sånt..
 
Last edited:
Top