Bromsok som lossnat

Catsu

New member
Idag när jag var ute och körde kom jag fram till ett vägarbete och släppte som tur var av i god tid. När jag började bromsa upptäckte jag nämligen att jag inte längre hade någon frambroms :eek:. Lyckades med hjälp av bakbroms och motorbroms sakta ner så mycket att jag kunde svänga in och parkera på en parkeringsruta som fanns perfekt placerad :). När jag stannat och börjar kolla vad som är fel upptäcker jag att höger bromsok har lossnat och hänger löst, ren tur att det inte åkt in hjulet! Skruvarna är spårlöst försvunna Har inte märkt något innan och är säker på att skruvarna satt som dom skulle när jag åkte iväg. Har kört hoj sen -90 och aldrig varit med om eller hört talas om att det har hänt tidigare.
Någon annan som har varit med om detta?
 

Chopperbyggarn

New member
Idag när jag var ute och körde kom jag fram till ett vägarbete och släppte som tur var av i god tid. När jag började bromsa upptäckte jag nämligen att jag inte längre hade någon frambroms :eek:. Lyckades med hjälp av bakbroms och motorbroms sakta ner så mycket att jag kunde svänga in och parkera på en parkeringsruta som fanns perfekt placerad :). När jag stannat och börjar kolla vad som är fel upptäcker jag att höger bromsok har lossnat och hänger löst, ren tur att det inte åkt in hjulet! Skruvarna är spårlöst försvunna Har inte märkt något innan och är säker på att skruvarna satt som dom skulle när jag åkte iväg. Har kört hoj sen -90 och aldrig varit med om eller hört talas om att det har hänt tidigare.
Någon annan som har varit med om detta?

Har en kompis som var med om samma sak på sin chopper på 90-talet. Kan bara komma på ett bra svar på detta..Loctite och åter Loctite om inte konstruktionen är sådan att det går att använda Nylock muttrar. Helt naturligt att bultar o muttrar lossnar med tiden (om dom inte har rostat eller oxiderat fast) om man inte ständigt kontrollerar dom eller använder gänglåsning typ Loctite.

Anders.J
 

Avarage

New member
Nej, har inte varit med om det trots en del mil genom åren. Låter i mina öron som de trots allt inte var ordentligt åtdragna.

men som föregående trådsvarare nämner kan man undvika detta i framtiden med:

1.) Gänglåsning (ex. Loctite 242/243)
2.) Najtråd

Mvh!
// Niklas
 

Catsu

New member
Tack för era svar. Loctite får det bli i fortsättningen för det var en upplevelse jag kan klara mig utan i fortsättningen.

/Catarina
 

Avarage

New member
Tack för era svar. Loctite får det bli i fortsättningen för det var en upplevelse jag kan klara mig utan i fortsättningen.

/Catarina

Loctite är en tillverkare/ett märke som bla. gör sk. gänglåsning/gängsäkringsvätska. Det finns fler även om min erfarenhet är att Loctites gängsäkringsvätskor är riktigt/riktigt bra (dock dyra).

De har olika styrkor där den värsta (starkaste) kräver att man värmer för att få loss (onödigt på bromsoken ;-)) men det räcker gott med deras svagaste (kommer tyvärr inte ihåg numret) eller mellanvarianten (242 eller 243).

Mvh!
// Niklas
P.S Loctite har numme rpå sina produkter i stället för namn därav numrena ovan!
 

Roma55

New member
Tack för era svar. Loctite får det bli i fortsättningen för det var en upplevelse jag kan klara mig utan i fortsättningen.

/Catarina

Ta gärna och dra med momentnyckel också. Det är vanligt att bultar dras för hårt och till slut sträcker dom sig å lossnar. Särskilt viktigt på en Mc.
 

Hasse

New member
Ha en rutin.

Hej !
Kommer med ett litet tillägg till alla goda råd.

I det militära som MC ordonanns gjorde man alltid sk. daglig tillsyn innan
man begav sig ut på körning.
Där ingick som en viktig del att kolla att
bromsoken satt fast.

Denna rutin sitter kvar i mig även idag.
Lätt som en plätt att utföra.

hasse
 

Catsu

New member
Hej !
Kommer med ett litet tillägg till alla goda råd.

I det militära som MC ordonanns gjorde man alltid sk. daglig tillsyn innan
man begav sig ut på körning.
Där ingick som en viktig del att kolla att
bromsoken satt fast.

Denna rutin sitter kvar i mig även idag.
Lätt som en plätt att utföra.

hasse

Jodå, tillsyn före körning har jag också fått lära mig som MC ordonanns i Hemvärnet (FMCK) och det är därför jag är säker på att skruvarna satt som dom skulle när jag åkte iväg.
Men vad hade ni för MC när du var ordonanns? Varken Huskvarna 258 eller dom gamla Javorna har ju några bromsok, de har ju trumbromsar?

/Catarina
 

Hasse

New member
aj aj det blev fel

Jag menade hjulen, du får ursäkta...


Idag har jag ändå rutinen och kollar oken
som också momentdras.

Vi hade Monark Blue Arrov, Dkv samt några Triumph
som var ganska skakiga och det mesta lossnade efter ett tag.
 
Top