Bromsljus WR450

OH-

Member
Fråga 1 - Får dom göra på det här sättet?

Jag har en Yamaha WR450F -03 med "landsvägskit". I det utförandet är den europagodkänd (helfordonsgodkänd), nåt som heter COC lär finnas. Ursäkta om jag är lite osäker, kan inte alla finurligheter på området.

Nåväl, när man kommer till SBP så vill dom att det skall vara bromsljuskontakt fram men det är det inte och var heller inte på hojen som blev "europagodkänd" (detta har jag kollat med Yamaha). SBP vill alltså att jag monterar dit grejer som inte ingår i godkännandet. Kan dom göra så - är inte det ett "handelshinder" d v s det fulaste man kan göra i EU?

Fråga 2 - Har någon nåt tips?

Min tanke nummer ett är att rigga ett "besiktningssystem" m h a en gammal traditionell bromsljuskontakt (hängande, med fjäder) och några buntband. Blir fult och opraktiskt men används en dag / två år :rolleyes: . Alternativet som blir mycket dyrare är att köpa en tryck-kontakt för bromsvätskan som monteras vid huvudcylindern, lär finnas hos Yamaha. Andra förslag?
 

-Chrille-

New member
Fråga 1 - Får dom göra på det här sättet?

Jag har en Yamaha WR450F -03 med "landsvägskit". I det utförandet är den europagodkänd (helfordonsgodkänd), nåt som heter COC lär finnas. Ursäkta om jag är lite osäker, kan inte alla finurligheter på området.

Nåväl, när man kommer till SBP så vill dom att det skall vara bromsljuskontakt fram men det är det inte och var heller inte på hojen som blev "europagodkänd" (detta har jag kollat med Yamaha). SBP vill alltså att jag monterar dit grejer som inte ingår i godkännandet. Kan dom göra så - är inte det ett "handelshinder" d v s det fulaste man kan göra i EU?

Fråga 2 - Har någon nåt tips?

Min tanke nummer ett är att rigga ett "besiktningssystem" m h a en gammal traditionell bromsljuskontakt (hängande, med fjäder) och några buntband. Blir fult och opraktiskt men används en dag / två år :rolleyes: . Alternativet som blir mycket dyrare är att köpa en tryck-kontakt för bromsvätskan som monteras vid huvudcylindern, lär finnas hos Yamaha. Andra förslag?

Hade en Honda CRF 450 HM med samma utrustning och det var inga problem att besiktiga på SBP...:confused: så frågan är om inte du råkat på nån "förstårsigpåare" då det är som du säger (intypad med detta)
Kolla med stationschefen på anläggningen eller med Yamaha vad de säger.
Vet att det skiljer om den är enduro alt. landsvägsreggad.

Visst går det med "besiktningskit" men det känns onödigt arbete om det inte är nödvändigt.

MVH // Chrille
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag ställde frågan till min kontakt på Bilprovningens huvudkontor och fick följande svar:
Enligt våra nationella regler så ska bromsljuset tändas oberoende av om man använder hand eller fotreglage fr.o.m 1978.
Enligt EG-direktiv 1993/92 så gäller samma sak. För enduro finns undantag för frambromsen. Kan det vara så att den här mc’n är försedd med ett endurokitt?
 

OH-

Member
Jag ställde frågan till min kontakt på Bilprovningens huvudkontor och fick följande svar:
Enligt våra nationella regler så ska bromsljuset tändas oberoende av om man använder hand eller fotreglage fr.o.m 1978.
Enligt EG-direktiv 1993/92 så gäller samma sak. För enduro finns undantag för frambromsen. Kan det vara så att den här mc’n är försedd med ett endurokitt?

After action report: Det blev en "riktig" hydraulisk bromsljuskontakt, permanent montage. Och godkännande hos SBP.

Lite mer om regelfrågorna: Som sagt, jag vet att kravet finns både i Sverige och EU, det är inte det saken gäller. Hojen är "helfordonsgodkänd" enligt EU-reglerna som landsvägsfordon.
Personligen skiter jag i om den italienare som skrev godkännandet var praktikant, mutad eller bara inkompetent - godkänd blev den utan bromsljuskontakt på frambromsen. EU-direktivet säger att i sånna här fall skall SBP vända sig till Italien och klaga, inte till den stackars köparen (mig).

Nu är ju SBP väldigt medgörliga och ser mellan fingrarna med väldigt mycket ombyggnader på fordon som t ex i Tyskland skulle vara helt otänkbara. Så man får ta det lilla onda med allt det goda.
 
Top