bromsljus lyser hela tiden

gustav82

New member
Bytte Bromspads fram på min ´650 dragstar förra veckan. Upptäckte igår att bromsljuset lyser hela tiden. Vet att det finns en ljusterings skruv till fot-bromsen, Men det borde väl även finnas för frambromsen? I så fall var?

Tacksam för fler idéer om det inte skulle finnas någon...

/gustav

OH-

Member
Bytte Bromspads fram på min ´650 dragstar förra veckan. Upptäckte igår att bromsljuset lyser hela tiden. Vet att det finns en ljusterings skruv till fot-bromsen, Men det borde väl även finnas för frambromsen? I så fall var?

Jag är inne på min 4:e och 5:e Yamaha och ingen av dom har haft någon justeringsmöjlighet för bromsljuskontakten fram. Det behövs helt enkelt inte.

Har du kollat att kontakten rör sig fritt? Kanske läge att spruta på en del 5-56 eller liknande för rengöring och smörjning?

gustav82

New member
Hej kolla genom att dela på stickproppen till bakre bromsljus, lyser det fortfarande så bör felet vara fram om det inte är en slutning mellan ledningarna.
Kolla länken nedan där har du en massa användbart.
lycka till.
Jan-Olov

http://216.37.204.206/xtremepowersports/Yamaha_OEM/YamahaMC.asp?Type=12&A=300

Jag kopplade bort kablarna som går från "brytaren" under bromshandtaget, det lyser fortfarande.
Jag skall kolla imorn då jag har tid att även undersöka fotbromsen om den lyckats ställa om sig på nått sätt.
Bombadera mig gärna med fler tips på felsökningar...

Marie

Banned
Ja på min Yamaha XJ-900 råkade jag ut för samma fenomen för ett år sedan. Det var fotbromsens kontakt som hade rostat/oxiderat så att den inte längre gick tillbaka. Men med mycket envishet och floder av WD-40 så fick jag den att fungera igen, men i år gav den slutgiltigt upp. Den blev riktigt lustig:

Utan inbromsning alls var blomsljuset släckt (bra va?)
Med lätt inbromsning lyste bromsljuset (ännu bättre ?)
Men vid riktigt hård inbromsning slocknade bromsljuset (skitkass!)

Jag bytte själva bromsljuskontakten, den kostade inte mycket och det tog bara 10 minuter att göra bytet.

jan-olovj

Active member
Du kan prova med att haka av fjädern till bromsljuskontakten, då får du brytaren frikopplad. Kolla nu så att inte den rörliga delen har fastnat i utdraget läge som Marie säger.
Bara på den, så löser det sig, felet kan inte vara stort för konstruktionen är enkel i sig.
Jan-Olov