Bromsljus för motorbroms

powerglide

New member
Såg ljust den här artikeln om bromsljus som tänds vid annan typ av inbromsning än bara hand- och fotbroms.

Motorcycle brake lighting system doesn't care how you're slowing down
[URLhttp://www.gizmag.com/vololights-motorcycle-braking-light/27492/][/URL]

Finns det inte ngn variant av detta redan på vissa motorcykelmodeller?
 

JoHu

New member
Detta får mig att tänka på en motorcykelvän "Bromsljus-Erik".
Namnet har han fått eftersom han åker och tänder medvetet bromsljuset i tid och otid.
När jag åker bakom så ignorerar jag den evigt blinkande bromsljuset, man tappar respekten för bromsljuset.
Törs inte tänka på den dagen då när det verkligen gäller att bromsa...därför undviker jag att åka bakom "Bromsljus-Erik".

Åter till ämnet.
Skulle det där ljuset komma hit så garanterar jag att alla "gas-mjölkare" kommer ha ett blinkande tivoli bakom sig.
Bakom varande kommer tro att ljuset är trasigt och kommer inte att bry sig om detta ljus.....sen kommer den dagen när man verkligen behöver bromsljuset...
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Intressant idé ! Om denna typ av bromsljus utvecklas vidare och kunde bli E-godkänd och ersätta det traditionella bromsljussystemet så skulle några kablar samt bromsljuskontakter kunna skippas vilket är önskvärt på minimalistiska motorcyklar som tex choppers där det är svårt att på ett snyggt och funktionellt vis gömma undan kablar ,kontakter etc. Bara att hålla tummarna att det kan utvecklas något bra och godkänt med den här tekniken!:tummenupp I övrigt försöker jag personligen att läsa av om och hur framförvarande fordon är i rörelse i förhållande till omgivningen då jag inte vågar lita allt för mycket på att bromsljuset på framförvarande fordon alltid fungerar eller syns pga solen samt att vissa veteranfordon ,traktorer mm helt saknar bromsljus. Anders.J
 
Top