Bromsar som ligger an

50+

New member
Upptäckte igår att fotbromsen kändes stum på min Yamaha FJR 1300A. Lyfte upp mc:n på centralstödet och det visade sig att bakbromsen låg på. Efter att ha trampat ett antal gånger på pedalen släppte bromsen och jag kunde köra hem utan att använda bakbromsen. Till saken hör att jag köpte hojen för två år sedan, begagnad. Andra resan med hojen, ca 20 mil, då jag dessutom var obekant med den, låg bromsen på utan att jag märkte detta. Det fick till följd att belägg och skiva måste bytas och en renoveringssats till oket inhandlas.

Jag vill inte vara med om samma sak en gång till. Någon som har en aning om var problemet kan sitta?

OH-

Member
Upptäckte igår att fotbromsen kändes stum på min Yamaha FJR 1300A. Lyfte upp mc:n på centralstödet och det visade sig att bakbromsen låg på. Efter att ha trampat ett antal gånger på pedalen släppte bromsen och jag kunde köra hem utan att använda bakbromsen. Till saken hör att jag köpte hojen för två år sedan, begagnad. Andra resan med hojen, ca 20 mil, då jag dessutom var obekant med den, låg bromsen på utan att jag märkte detta. Det fick till följd att belägg och skiva måste bytas och en renoveringssats till oket inhandlas.

Jag vill inte vara med om samma sak en gång till. Någon som har en aning om var problemet kan sitta?

Kanske. Det är helt avgörande att huvudcylindern går tillbaka helt till "viloläget". Felaktig justering eller tröghet i pedalen kan göra att kolven stannar innan den är helt tillbaka. När kolven i huvudcylindern gått tillbaka helt öppnas en liten passage som släpper trycket i bromsslangen och oket så att bromsklossarna kan dra sig tillbaka från skivan.
Jag har dels klantat till det här själv (vilket är rent pinsamt att erkänna), dels sett andra som justerat fel på frambromshandtag med samma resultat.

stenis

New member
broms

När bromsen liggerpå,öppna luftnippeln på oket.om bromsen släpper då,har du ett hydraul fel.(bromsslang eller huvudcyl.om bromsen inte släpper...kärvande ok eller klossar
lycka till

J

JaKa

Guest
Mina erfarenheter från bil/mc är att kolvarna i bromsoket kärvar. Man kan behöva ta ur dessa ur oket och putsa till dom med ex. lite våtslip papper. Egentligen skall man även byta alla packningar samtidigt men jag har ofta klarat mig med att återanvända dom gamla.
Har du enkelverkande bromsok skall du även kontrollera att det inte kärvat fast, det skall kunna glida i sidled.