Brittisk trafiksäkerhet från förr

• Thread starter honda cbf 500
  • Start date

Motormannen

New member
England gör allt så mysigt lantligt och pedagogiskt! Bra film!

Vad är de vita skyltarna med ett rött L på, förresten?

gundj

New member
L-skylten betyder att det är en nybliven körkortsinnehavare.
Skylten skall användas under första året tror jag det är. Lite olika i olika länder, här i Spanien är L-et grönt.
Det borde införas i Sverige oxå, kanske skulle ha en lugnande effekt på färska förare, så dom påminns att ta det lite lugnt.

OH-

Member
Skylten skall användas under första året tror jag det är. Lite olika i olika länder, här i Spanien är L-et grönt.
Det borde införas i Sverige oxå, kanske skulle ha en lugnande effekt på färska förare, så dom påminns att ta det lite lugnt.

Mer troligt, enligt mig: Många svenska förare (inte nybörjarna) skulle löpa amok precis som vi just diskuterat angående övningskörningsskylten. Inte precis nån lugn miljö för nybörjarna och med risk för en lika stollig motreaktion från deras sida. Vi är helt enkelt inte vuxna nog att hantera sån information :rolleyes:

Gulljenta

New member

Nej det stemmar inte at L skylten betyder nyblivande körkortsinnehvarare i alla länder. I Norge så betyder det at en övningskjör, man får inte lov och bruka L skylten efter en har bestått förarprovet. I Norge blir man bötlagt om man kjörar med L-skylten på bilen når man har kjörkort. Det är inte lov i Norge vet jag.

Det är inte lov med det i Engeland hellre, der kan man om man vil bruka ett skylt som det sår en grön P for passt på. Hvilket betyder at man har fått kjörkort.

Om ni vil veta mere om L-skylten så kan ni lesa her på denna link:
http://en.wikipedia.org/wiki/Learner's_permit

Cyborg

New member
Det var tider det :D Det är intressant att dom vill att hojarna ska ligga så nära högerkanten som möjligt.