Bredare däck på originalfärlg

pellehpersson

New member
Bredare däck på originalfälg

Har som de flesta av oss ställt in hojen för vintervila och håller på med några projekt på hojen. Står inför att köpa nya däck till min motorcykel (Triumph Speedmaster -05).

Funderar på att köpa lite bredare däck än originalet (170/80 15) frågan är hur mycket bredare än originalet kan man köpa? Funderar på 200/70 men är osäker på om det fungerar med nuvarande fälg?
 
Last edited:

HkanB

New member
Det går nog men...

Har som de flesta av oss ställt in hojen för vintervila och håller på med några projekt på hojen. Står inför att köpa nya däck till min motorcykel (Triumph Speedmaster -05).

Funderar på att köpa lite bredare däck än originalet (170/80 15) frågan är hur mycket bredare än originalet kan man köpa? Funderar på 200/70 men är osäker på om det fungerar med nuvarande fälg?

Förr körde man med tumregeln att +- 1 dimension brukar gå bra. Får man punka någonstans kan man inte vara alltför kräsen.

Fast frågan är väl och du gillar förmodligen den inte, varför?
Hojen kommer att bete sig annorlunda. Sannolikt blir den mer trögsvängd med ev. så mycket bredare som 30 mm bak.
Men visst, vad som nu än får din båt att flyta...
 

pellehpersson

New member
Förr körde man med tumregeln att +- 1 dimension brukar gå bra. Får man punka någonstans kan man inte vara alltför kräsen.

Fast frågan är väl och du gillar förmodligen den inte, varför?
Hojen kommer att bete sig annorlunda. Sannolikt blir den mer trögsvängd med ev. så mycket bredare som 30 mm bak.
Men visst, vad som nu än får din båt att flyta...

Gillar och gillar, ogillar den inte som den är men eftersom jag ändå ska byta däck tänkte jag gå upp i dimension. Detta är enbart estetiskt och jag tycker det skulle passa bra. Om 30mm är i värsta laget skulle man kanske bara gå upp till 180, borde påverka marginellt.
 

Chopperbyggarn

New member
Funderar på att köpa lite bredare däck än originalet (170/80 15) frågan är hur mycket bredare än originalet kan man köpa? Funderar på 200/70 men är osäker på om det fungerar med nuvarande fälg?

Så länge det handlar om lugn körning så finns det mycket som inte är rekommenderat av däck tillverkare som trots allt fungerar bra i verkligheten.

Ca 17% bredare däck av "normal profil" på nuvarande fälg skulle jag själv inte tveka på att prova förutsatt att jag har råd med ett "felköp" . Kanske blir det lite högre/spetsigare samt att det inte sväller fullt ut till 200mm bredd.:)

Anders.J
 

dalis

New member
Det är ju inte bara fälgen som sätter gränsen, glöm inte att kolla så att det finns frigång till kedjan, sving, mm.
 
Top