Bränsleförbrukning Sverige-Tyskland

Maria Nordqvist

Super Moderator
Idag fick jag en fråga av en medlem som var ny för mig. Finns det någon som har liknande erfarenheter? När jag kör autobahn brukar det gå mer bensin eftersom jag kör i högre hastigheten där jämfört med i Sverige.

"Har kört i Tyskland för ca 5 dar sedan. Undrar varför jag kommer ca 10 mil längre per tankning där än i Sverige.
Kör i ca 100-110 på motorväg. Blir bara så förvånad då jag brukar få slå på kran vid ca 21-22 mil, nu i Tyskland-Italien blev det 31-32 mil innan jag vred på kran."

Marie

Banned
Ja det känner man ju igen sedan många år tillbaka, både med mc och bil. I Sverige blir vi pålurade sekunda vara av "ollebolagen". Här nere i Österrike (och även i Tyskland) luktar ju fortfarande soppan *bensin*, i Sverige osar den bara kemikalier...

Möjligen får jag i Sverige något sånär hygglig förbrukning med Statoil Miles plus 98.

TMax500

Member
Körning rakt fram i jämn tempo är ju "snålt" jämfört med att gasa, bromsa, gasa, köra om - som man gör på andra (mindre) vägar.

Min 955:a dricker knappt 0,5 i blandad körning - gas/broms/gas/omkörning och allt det där. På Autobahn i våras drack den fortfarande under 0,5 trots 130-140 tempo i mittfilen. Vilket jag tyckte var ok, ungefär samma som normalförbrukningen på hemmaplan. Jämn gas och god aerodynamik gjorde säkert sitt till.

Fast skillnaden verkar ju väldigt stor, 31 mil istället för 21 mil. Har han läst rätt på trippmätaren? ;)

Marie

Banned
Jag för min del jämför motorvägskörning i alla tre länderna, och då är skillnaden påtaglig mellan Tyskland/Österrike och Sverige. Att sedan tempot i Tyskland/Österrike är påtagligt högre (och ojämnare pga betydligt tätare trafik) borde snarare orsaka *högre* förbrukning i stället för tvärtom.

gundj

New member
Inte all bensin i Tyskland har etanolinblandning.
Visserligen låter skillnaden stor, 10 mil borde det inte göra, men som tidigare skrivits, jämnare fart drar mindre soppa.

Tysken

New member
Precis som Marie säger, så har tydligen bensinen i Tyskland högre energi innehåll än vår Svenska bensin. Förmodligen beroende på fler tillsatser här.
Och är det sedan så, att du kör på super bensin i Europa.Så har jag för mej, att den motsvarar vår 98 oktan, och då blir skillnaden ännu större.

V Saarela

New member
Jag brukar ligga i samma hastighet genom Tyskland som Sverige. Mest för att jag har 150 mil hem genom Sverige och vänjer man sig att hålla ett högre tempo så det blir ett helvete att hålla hastigheterna.

Soppa går det mindre på autobahn, men efterom man håller ett svenskt motovägstempo genom tyskland så har jag i alla fall trott att det beror på att man mer eller mindre ligger i nån slags sug efter nåt, även om den ligger ibland en bra bit före.

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hmm... hmmmm... NU var jag ju inte på autobahn, men körde endast småvägar och väldigt mycket på "hauptstrasse" - dvs mycket lugn körning, massvis av stop och start. Och jag undrade mig faktisk över jag kom väldig långt per tank... hem var det så pas aktivt på gassen, så det hursomhälst inte kan sammanlänkas med körning här hemma..

Men, sånt vi måst vi väl ku googla fram.. eller fråga någon tysk?

Marie

Banned
Jag kan ju bara falla tillbaka på 40 års kompletta fordonsjournaler, och skillnaderna började uppträda på 1980-talet.

F.ö. är tysk Super 95-oktanig. Super Plus är minst 98 oktan.
Benzin håller 91 oktan.

Jag bor I Tyskland och jag märker ingen större skillnad gentemot Sverige. Min drar naturligtvis mer på authobahn men då håller jag också högre än tempo än i Sverige.

Skye

Kör Mycket!
Folk har alltid skrattat åt mig när jag säger att jag fyller tanken i Norge innan jag passerar gränsen in till Sverige. Det är ju svindyrt har jag fått höra speciellt när kronans värde var 85% av den norska. Minst 4 mil längre på en tank på en maskin som drar 0,7 per mil i genomsnitt och tesen är bevisad på fler hojar.

Så etanolblandningen gör bensinen billigare men på en del svenska mackar är det bra mycket mer än de 10% det hävdas.

Sedan är ju vindmotstånd och högre fart (mer varv) sådant som gör att förbrukning ökar men att kalla svensk bensin för bensin, näe... Den heter E10 och E15 på vintern.

gundj

New member
Först och främst så måste det vara en elektroniskt styrd insprutning och tändning för att du ska dra nytta av bättre bensinkvalitet och högre oktantal.
En förgasarmotor med styrbar tändning kan till viss del dra nytta av mer optimal tändkurva men inte i samma utsträckning som en insprutare.
Om vi tar skillnader med och utan etanol så höjer etanolen oktantalet något men med lägre energiinnehåll så går det åt ca 30% mer för samma effektuttag.
1,5dl etanol per liter i bensinen skulle alltså betyda att med en förbrukning på 0,5l milen så kommer du kanske ca 2 mil längre med 10 liter bensin utan etanol. (snabbt räknat) Sedan kan ECU,n optimera lite så kanske någon halvmil till finns att tjäna.
Väljer man sedan 98-100 oktan utan etanol så finns lite mer att hämta förutsatt att man inte kör annorlunda.
När jag bodde i Tyskland och körde en relativt högpresterande bil de 90 milen hem så sparade jag pengar på att tanka V-power som på den tiden var 99-100 oktan utan etanol. Dyrare per liter i pumpen men motorn ställde om och nyttjade energiinnehållet bättre med hjälp av bättre tändjustering mm.

Last edited: