Bort med onödiga lagar!

jimbo-limbo

New member
Som de flesta av er säkert vet, övergår ett körkort för en begränsad mc till att gälla även tung efter 2 år, eller att man har fyllt 21 och godkänts i ett körprov.
Så jag undrar, varför måste man, om man börjar med lätt mc, sedan ta samma utbildning en gång till för att få köra en begränsad motorcykel?
Det är samma teori, samma riskutbildningar, samma körtest, allt till en kostnad strax under 8-9.000.

Finns det någon anledning i detta som jag har missat eller är det bara ett sätt för trafikskolorna/staten att tjäna lite extra pengar? Som den nu ändrade lagen att föräldrar måste ta en ny utbildning för varje barn som skulle övningsköra.

Vore det inte bättre att man istället fick ta ett körprov när man fyllt 18? Precis som det är om man vill gå från begränsad till tung.
Är det här kanske ännu en strid för den redan prisade föreningen SMC att ta upp?

CB_Tobbe

New member
Jag tror du har lite fel..

Om man har lätt mc körkort och har gjort riskutbildning. Då behöver du bara göra ett nytt körprov på begränsad mc, när du är 18 år. Efter två år övergår det automatiskt till obegränsat körkort. Teorin räcker att göra när du tar lätt mc kort.

2013 kommer diverse förändringar att ske med körkortsreglerna för bl.a mc.
Det blir tre klasser A1 lätt mc 16 år A2 mellanklass 18 år, ( NYTT effekt max 35 kW) samt A (obegränsat) 24 år eller 2 två år med A2 och ett körprov.

jimbo-limbo

New member
Jag tror du har lite fel..

Om man har lätt mc körkort och har gjort riskutbildning. Då behöver du bara göra ett nytt körprov på begränsad mc, när du är 18 år. Efter två år övergår det automatiskt till obegränsat körkort. Teorin räcker att göra när du tar lätt mc kort.

2013 kommer diverse förändringar att ske med körkortsreglerna för bl.a mc.
Det blir tre klasser A1 lätt mc 16 år A2 mellanklass 18 år, ( NYTT effekt max 35 kW) samt A (obegränsat) 24 år eller 2 två år med A2 och ett körprov.

Jasså, men det är ju skitbra^^
Men vart har du fått reda på det, har letat runt på bl.a transportstyrelsens hemsida men hittar bara information om övergång från begränsad-obegränsad?

Last edited:

Bikefia

New member
Det står lite om detta på sidan 64 i mc folket nr 1/11.

Jag undrar när det ska bli lika krångligt att ta bilkörkort?

Varför ska det vara så svårt att få mc kortet :S E glad att jag tagit mitt kort innan 2013.

janric

New member
"Svårt att FÅ mc-kortet"

Det står lite om detta på sidan 64 i mc folket nr 1/11.

Jag undrar när det ska bli lika krångligt att ta bilkörkort?

Varför ska det vara så svårt att få mc kortet :S E glad att jag tagit mitt kort innan 2013.

Orsak: Risker att köra mc. Så klart! Och det har landets ledning tillsammans med EU försökt minska genom att ställa högre krav på de som kör mc.

Härmed inte sagt att reglerna är optimala, eller optimala för alla. Men statistiken över åldersfördelningen över skadade och dödade motorcyklister har talat sitt tydliga språk - låga åldrar = hög risk.
Nu mer har även äldre med, troligen, dålig eller ingen utbildning/vana ökat sin inblandning i denna statistik.:(

Annars kan vi i Sverige kanske glädjas åt världens lägsta olyckstatistik, uppnådda EU-mål etc 2010.:D

HåkanP

New member
Orsak: Risker att köra mc. Så klart! Och det har landets ledning tillsammans med EU försökt minska genom att ställa högre krav på de som kör mc.

Härmed inte sagt att reglerna är optimala, eller optimala för alla. Men statistiken över åldersfördelningen över skadade och dödade motorcyklister har talat sitt tydliga språk - låga åldrar = hög risk.
Nu mer har även äldre med, troligen, dålig eller ingen utbildning/vana ökat sin inblandning i denna statistik.:(

Annars kan vi i Sverige kanske glädjas åt världens lägsta olyckstatistik, uppnådda EU-mål etc 2010.:D

Körkortsreglerna följer väl inte av olycksstatistiken? Då hade ju alla tjejer fått köra tung utan begränsning från 18-årsdagen, automatiska a-kortskörare gubbar och tanter begränsats till en lätt mc osv.

stagfock

New member
Körkortsreglerna följer väl inte av olycksstatistiken? Då hade ju alla tjejer fått köra tung utan begränsning från 18-årsdagen, automatiska a-kortskörare gubbar och tanter begränsats till en lätt mc osv.

+1!

Jag tror det beror på att åldersdiskriminering är tillåtet, men inte könsdiskriminering, eller diskriminering på andra grunder som faktisk riskbenägenhet, olämplighet, dumhet eller annat.

Istället för riskutbildning borde man införa ett prov i riskbenägenhet.
Istället för krav på att genomgå(-lida) en utbildning borde man införa ett prov. Det är resultatet av utbildningen som ska mätas eftersom det är det som har betydelse.

Jag tar den kurviga grusvägen istället för E4, men lika fullt kommer jag fram till samma ställe. Vänta nu, det kanske inte var en bra liknelse eftersom det är grusvägen som var målet. Nåja, ni fattar säkert;)

SuperRetard

New member
Jasså, men det är ju skitbra^^
Men vart har du fått reda på det, har letat runt på bl.a transportstyrelsens hemsida men hittar bara information om övergång från begränsad-obegränsad?

Jag hade 125a. Behövde då bara köra upp för att få mellan, som sen blev tung automatiskt 2 år senare. Jag blev tom stoppad en gång och fick tjafsa massa eftersom det fortfarande stod begränsad på mitt kk. När jag förnyade det var det ändrat.

Det här var å andra sidan drygt 10 år sen. Men de bitarna har väl inte ändrats?