Bonneville

maria_p

New member
Hej!

Har börjat fundera på en Triumph Bonneville, ni som har erfarenheter av den , berätta vad som är bra, vad som är mindre bra mm. mm.
Kör en Suzuki VZ 800 idag, tror ( har inte provat än) att Bonnevillen är lite "smidigare" och tror att jag skulle gilla den körställningen. Tycker dessutom att den är jätte läcker!! Funkar den på långturer? Driftsäker?, bra service hos Triumph? mm. mm. Hälsn. Mia
 

HonkyTonkMan

New member
Hej!

Har börjat fundera på en Triumph Bonneville, ...tror att jag skulle gilla den körställningen. ...

Hur är du skapt egentligen? Jag provsatt en Bonneville på Mässan förra året och två saker minns jag från det: 1) Man satt ihopfälld som en fällkniv när man satte upp fötterna (en i taget) på fotpinnarna. 2) Orangutangarmar hade varit bra att ha. Slutsats: Jag hade gärna sett att sitsen varit placerad en eller ett par decimeter längre fram i förhållande till styre och fotpinnar. Och då är jag rätt lång, 188cm.
 

Zopilote

New member
Varför inte titta på en Legend istället? Är du lite kortare passar den perfekt, den är dessutom snygg att se på, har Triumph´s underbara trippel och ett väldigt förmånligt begagnatpris :)
 

Red Baron

New member
Hur är du skapt egentligen? Jag provsatt en Bonneville på Mässan förra året och två saker minns jag från det: 1) Man satt ihopfälld som en fällkniv när man satte upp fötterna (en i taget) på fotpinnarna. 2) Orangutangarmar hade varit bra att ha. Slutsats: Jag hade gärna sett att sitsen varit placerad en eller ett par decimeter längre fram i förhållande till styre och fotpinnar. Och då är jag rätt lång, 188cm.

Då har du med all sannolikhet provsuttit en Bonneville America. På en standard Bonnie sitter du rakt upp och ned som på en moped ungefär.
 

svehwa

New member
Om det inte just är för att det är en Triumph som du vill ha utan bara just modellen så är nog replikan Kawasaki W650 mycket bättre. Den brukar "vinna" i alla jämförelsetester, men såklart det är ingen TRIUMPH! Samma sak varför folk köper HD när det finns japanare (sa jag något dumt nu!!).
 

Red Baron

New member
Om det inte just är för att det är en Triumph som du vill ha utan bara just modellen så är nog replikan Kawasaki W650 mycket bättre. Den brukar "vinna" i alla jämförelsetester, men såklart det är ingen TRIUMPH! Samma sak varför folk köper HD när det finns japanare (sa jag något dumt nu!!).
Kawan är en modern kopia av en Kawa W1, vilken i sin tur var en BSA-kopia. En W650 är hundra gånger mer en Triumph än vad en modern Bonnie är.

Men är det inte det man vill ha så är en modern Bonnie en kanonhoj, mer lättkört än så kan det knappast bli.
 

svehwa

New member
Tänk vad man lär sig! Det visste jag inte, var tvungen att kolla upp detta via Google och givetvis hade du rätt. Det måste jag berätta för min svåger som är lycklig ägare till en W650 sedan 01. Vi har tillsammans kört mycket ihop både i England,Skottland, Polen, Tyskland och Danmark. Han är helnöjd med sin W650.
 

modestrick

New member
men jisses, vilka svar du har fått hittills! såklart du ska köpa dig en Bonneville. jag har också haft en suzuki vz800 så vi kanske har liknade smak för cyklar. du, Bonnevillen är en jättefin hoj och hejdlöst massor med användbar på alla sätt som jag själv kunnat komma på. jag har haft ett gäng med olika cyklar men aldrig suttit så bra som på just TriumpH Bonneville. man kan åka hoj hela dagen utan att få ont någonstans. himla smidig och praktisk cykel med skönt ljud och läckert retro utseende. eh,, ok jag märker själv att jag nästan börjar låta som någon som jobbar för Triumph men det gör jag alltså inte vill jag påpåeka. jag är bara en nöj Bonneville förare. jag köpte min cykel ny 2006 och är fortfarande begeistrad över min cykel. det som är minus är nog att den kunde har några fler hästar och mer vrid.
oj nu börjar jeeves och wooster på tv. måste rusa
ha det fint å köp en Bonneville du med
 

MCpassion

New member
Hej!
Har själv haft en Bonneville America o trivdes skapligt bra med den - en mera lättkörd hoj får man leta efter. En kompetent glidare som olikt många andra kan köras ganska aktivt pga att den är så lättsvängd o smidig. Motorn är dock lite klen men kan ju trimmas med öppnare luftfilter, avgas, munstycken o pluggad avgasrening. Körställningen med framflyttade fotpinnar är skönt som få men efter 500 körda mil tröttnade jag eftersom glidarstilen inte passar mej just nu. Kan dock varmt rekommendera en Bonneville America om du gillar en sportig körglad glidare! Kan hålla med föregående inläggare om att Triumpghs 3-cylindriga motorer är sköna - gott vrid o skönt ljud! En vanligt Bonneville med parallelltwinn är visserligen en skön klassiker men ack så trist pga för klen motor. I alla fall för min smak. Vill du ha mera körglädje så väljer du en japan gärna mer 2 cylindrar eller varför inte en italienare. Viktigt är att du känner dej bekväm med körställningen för att trivas i längden. Lycka till med provkörningarna!
 

maria_p

New member
ett år senare!

Hittade min ett år gamla fråga. Ville nu bara tala om att det blev en Suzuki bandit 650 istället!! Är helnöjd med den o undrar varför jag inte bytt för länge sen!! Kanonskön körställnig och aktiv rolig körning!! Hälsn. Maria
 
Hej!

Har börjat fundera på en Triumph Bonneville, ni som har erfarenheter av den , berätta vad som är bra, vad som är mindre bra mm. mm.
Kör en Suzuki VZ 800 idag, tror ( har inte provat än) att Bonnevillen är lite "smidigare" och tror att jag skulle gilla den körställningen. Tycker dessutom att den är jätte läcker!! Funkar den på långturer? Driftsäker?, bra service hos Triumph? mm. mm. Hälsn. Mia

Jag kör en och känslan är helt suverän! Den är lättkörd, funkar på långturer, är driftsäker och bra service!! Jag har har haft min sen -07 och det är en T100 har väl bättre kraft en vanlig./Jeanette
 

Geggamoja

New member
"Licensed to kill
My 650 Bonneville
Hellfire we yell
Fueled and indestructible"

Bonneville verkar ju vara grymt om man ska tro på Rob Halford / Judas Priest ;)
 
Top