Bokning.fakurering,fakturereingsavgifter och förfallodatum.

mojja

New member
Halloj!!

Tänkte höra om det är flera som råkat ut för detta eller om jag är ensam.

Bokade ett par kurser med smc och valde faktura som betalningsätt.
Kurserna bokades samtidigt och trots detta skall faktureringsavgift erläggas per kurstillfälle istället för att slå ihop fakturan till ett totalbelopp och ta 1 fakturaavgift för alla bokade kurser.
Ni var ju "miljövänliga" nog att skicka fakturorna i ett brev och bekostade således endast ett porto :tummenupp

Små pengar i sammanhanget men klart irriterande för mig som medlem och kursdeltagare hos er.

Betalningsvillkor då " Vid betalning efter förfallodatum debiteras lagstadgade förseningsavgifter och dröjsmålränta"

Här har ni ju gjort det väldigt enkelt för er jag har fakturadatum 13-04-05 och förfallodatum 13-04-05 så snart har jag väl ett brev med krav på påminnelseavgifter och dröjmålsränta från er :tummenupp

Självklart hade jag kunnat ringa kansliet och självklart löser ni detta så jag både slipper påminnelseavgifter och dubbla fakturaavgifter då bokningarna är gjorda vid samma tillfälle och således är det inte rimligt med 2 fakturaavgifter men det roliga i kråksången är att det var på precis samma vis ifjol.

Kanske dags att se över rutinerna????

Nu ska jag betala in mina fakturor från er se glad ut och vänta in påminnelseavgifterna och dröjsmålräntan :p

Ha det!!
 

Babs

New member
Hej Mojja!

Kul att du vill gå på kurs :)

Ska försöka bena ut dina frågor/synpunkter och kanske komma med svar/förklaring:

Fakturaavgift: Ja, det kan verka småaktigt att ta ut en avgift per faktura och dessutom inte samfakturera. Hos oss hanteras varje kurs som ett eget projekt, för uppföljningens skull. Tyvärr får vårt ekonomisystem spel om vi fakturerar två projekt på samma faktura, därav två fakturor. Hade du betalat med kort hade du sluppit båda faktureringsavgifterna...

Betalningsvillkor: Här verkar den mänskliga faktorn varit framme. Nu vet inte jag vilka kurser du bokat, men det normala är att kursplats ska vara betald 30 dagar innan kursdag. Vid anmälan nära kursdag så gäller 5 dagar. Kanske är det så att ditt förfallodatum skulle vara 13-05-04?

Påminnelseavgift och dröjsmålsränta: Visst är det bra att ha något att hota med :wink: Skämt å sido; detta är en text som måste finnas på fakturan för att vi ska ha juridisk rätt att gå till Kronofogden med fordran om en deltagare inte betalar... Ja, det har hänt.

Som du själv påpekar; Du kan alltid ringa kansliet om det är något du funderar över. Vi finns här för våra medlemmar.

Babs
IT ansvarig
 
Top