Boka färja?

yblo

New member
Efter sommarens FIM-Rally-träff i Polen har jag tyvärr lite bråttom hem till norra Sverige men ska hälsa på vänner i Malmö som ett stopp på vägen. Vägen ner går via Nynäshamn och Gdansk men vill undvika den resan på hemvägen.
Det är samtidigt min första mc-resa ner på kontinenten och jag har några enkla frågor.
- Funderar på att ta en färja från Tyskland hem och undrar vilken tur som är bäst, enklast eller bara rekommenderas?
- Eller ska jag satsa på en längre körning via Danmark?
- Om det ändå blir färja, måste man boka biljett i förväg?
- FIM-träffen är i Bydgoszcz och därifrån går det många vägar västerut av olika slag och skick. Tips mottages tacksamt om roliga vägar, spännande platser, måste-vägar och undvikhelst-vägar.
 

SuperMek

New member
Hej!
Jag ska också till Polen och FIM i sommar och har heller aldrig varit utomlands per tvåhjuling. Jag har också idén med att åka ner via Nynäshamn på utresan och hem via södra Polen, Tjeckien och Tyskland (med bl.a. Beriln ett par dagar eller så) . Därefter vet jag ej, det blir vad väder och vind tillåter tillsammans med humöret för stunden.

Vad jag försöker säga är att jag är mycket intresserad av vad din tråd kan komma fram till! :)
 

Bighoj

New member
Efter sommarens FIM-Rally-träff i Polen har jag tyvärr lite bråttom hem till norra Sverige men ska hälsa på vänner i Malmö som ett stopp på vägen. Vägen ner går via Nynäshamn och Gdansk men vill undvika den resan på hemvägen.
Det är samtidigt min första mc-resa ner på kontinenten och jag har några enkla frågor.
- Funderar på att ta en färja från Tyskland hem och undrar vilken tur som är bäst, enklast eller bara rekommenderas?
- Eller ska jag satsa på en längre körning via Danmark?
- Om det ändå blir färja, måste man boka biljett i förväg?
- FIM-träffen är i Bydgoszcz och därifrån går det många vägar västerut av olika slag och skick. Tips mottages tacksamt om roliga vägar, spännande platser, måste-vägar och undvikhelst-vägar.
Har du inte brått hem skulle jag passat på att köra kring lite och kanske besöka Krakow,Tjeckien och Tyskland,här finns en hel del att se.
Boka färja behövs inte,bara köpa biljett så är det klart.Skulle nog själv tagit rostock-Trelleborg och sedan vidare till Malmö.Glöm inte ta med egna spännband till färjan.
 

Skye

Kör Mycket!
Verkar som ni är ute efter övernattning på färjan?
Kika på www.finnlines.com som är ett billigt alternativ

Annars går det Puttgarden-Rödby varje halvtimma och 20 mils körning i Danmark.
 

Kimmo

New member
Har åkt sträckan Nynäshamn till Gdansk för två år sedan dock då med husvagn (fick fickparkera med husvagn på bildäck :tummenupp) det enda som finns att göra på denna båt är att dricka öl. Taxfree butiken var lika stort som vårat badrum dvs inte så stort. Maten var inte heller någon höjdare. Skulle jag åka där igen så skulle det bli matsäck med och en stor termos kaffe. Öl finns det gott om och den var inte så dyr heller.
 

yblo

New member
Tack för svar.
Färjan Nynäshamn - Gdansk är redan ordnad via kompisar som också ska åka.
Men för resan åter till Sverige lutar jag nu åt att mest köra hoj, så lite färja som möjligt, och då kanske en tur längs kusten blir bäst. Polen, Tyskland, Danmark...
Någon som vet att det går bra?
Eller har koll på lämplig sträcka/restid?
 

yblo

New member
Ja, jag hoppas på lite svar om de enkla frågor som alltid dyker upp inför ett äventyr.
 

MiaSyrra

New member
Ja, jag hoppas på lite svar om de enkla frågor som alltid dyker upp inför ett äventyr.
Prova hemfärd med båt mellan Polen och Ystad. Sedan kan du köra E 22:an genom Sverige. Går mellan Trelleborg och Norrköping längs hela ostkusten. Fin tur på väg hem.
 

Triumph int

New member
Gdansk - Malmö är ca 130 mil om du kör på motorväg

Så om du ska åka roligare vägar då tar det nog ett par dar
 

V Saarela

New member
Innebär det att man köper biljett på plats eller att man fixar obokad biljett redan i Sverige?

Min spontana reaktion är att man mitt i sommaren åker inte dit och köper biljetter på plats, åtminstone nattetid? Kan väl inte tänka mig att det finns några lediga platser då.
Man kan väl ta och ringa ett par dagar före och kolla om det finns lediga platser? Annars är det väl trist att boka redan hemifrån och vara låst vid ett visst datum?

Annars tycker jag Trelleborg-Rostock/Travemunde är en lagom och trevlig tur. Man får åka in i båten ett par timmar före avgång. Dricka några snabba svammelbärs och sen bara underhålla lite försiktigt så man ör nykter och redig på morgonen.
 

Bighoj

New member
Innebär det att man köper biljett på plats eller att man fixar obokad biljett redan i Sverige?

Jag har alltid köpt på plats och det har aldrig varit problem för min del.Vet man på förhand vilken färja man ska med kan man såklart boka öppen retur (om det går)
Droppinmetoden kör jag med eftersom min hemresa kan flexa någon dag samt att jag kan välja vilken avgångshamn jag ska segla ifrån efter behag och tycke.
 
Top