Boende tyskland

anze

New member
Bestämt att jag med tillhörande fru kommer sikta på moseldalen i sommar, kommer nog dra iväg från sundsvall runt den 10/7. Ingen planerat resrutt men blir nog genom danmark och till puttgarden. Men en fråga till er som tidigare rest i europa/tyskland. Boende? Guesthouse och liknande, vi kommer inte ha med egen sovutrustning(sovsäck och liknande). Antar att man inte behöver att ha det om man tar in på guesthouse/värdshus eller behöver man det? Och hur är det prismässigt, vad kan man räkna med att en natt kostar på nämnda boende?

Kommer åka på varsin hoj och det är första långresan för fruns del, jag har tidigare snurrat runt i Norge men inte ner i europa. Lite löst planerat så siktar vi på Koblenz, sen in mot Frankrike, och så kusten tillbaka mot Danmark/Sverige.

//Andreas

lpc

New member
Bestämt att jag med tillhörande fru kommer sikta på moseldalen i sommar, kommer nog dra iväg från sundsvall runt den 10/7. Ingen planerat resrutt men blir nog genom danmark och till puttgarden. Men en fråga till er som tidigare rest i europa/tyskland. Boende? Guesthouse och liknande, vi kommer inte ha med egen sovutrustning(sovsäck och liknande). Antar att man inte behöver att ha det om man tar in på guesthouse/värdshus eller behöver man det? Och hur är det prismässigt, vad kan man räkna med att en natt kostar på nämnda boende?

Kommer åka på varsin hoj och det är första långresan för fruns del, jag har tidigare snurrat runt i Norge men inte ner i europa. Lite löst planerat så siktar vi på Koblenz, sen in mot Frankrike, och så kusten tillbaka mot Danmark/Sverige.

//Andreas

Hej! Först skulle jag rekommendera färja från Malmö eller Trelleborg, men det kan nog bli svårt att hitta plats med så kort varsel. Annars får det bli genom Danmark. Priset är väl fifty-fifty med tanke på att framförallt färjan mellan Rödby och Puttgarden är dyr, kolla priserna och glöm inte SMC-rabatten! Priserna på gasthaus ligger på ca 450-500:- för ett dubbelrum med frukost. Har man tur går det att hitta billigare också. Nej, ni behöver ingen "sovutrustning" allt finns på rummet. Om man får vara lite framfusig så skulle jag nog välja Cochem framför Koblenz,(ligger ca 5 mil söder om Koblenz). Vägen dit skulle jag välja som följer: Puttgarden/Travemünde autobahn till Hannover, norra Tyskland är rätt platt och tråkigt. Från Hannover mot Hameln,(råttfångarens stad). Vidare mot Paderborn och vidare mot Warstein,(där dom ju har ett trevligt bryggeri). Därefter vidare mot Siegen på riksvägar eller mindre vägar och därefter mot Koblenz. Finns en hel del fina vägar där. Lycka till!

Lars

mule

New member
Här http://www.pension-hendriks.de får man ett fint dubbelrum med frukost för starax under 30 euro/person. Jättefin frukost och promendavstånd till centrum i Cochem. När jag har bott där, 4 gånger, så har dom även fixat eget garage till hojarna.

Triumph int

New member
Kolla upp Göteborg (19.00) - Kiel (09.00)

Ni har ju ca 80 mil så det är två dar om hon tycker det känns tungt att ta allt på en gång

anze

New member
Vi har planerat dag ett till karlstad, sen till göteborg där syrran bor. Helt klart intressant med färjan, danmark skall ju vara trist säger många och om man räknar in broavgift/färjeavgift för två fordon plus bensin blir det nog sak samma om man tar färja till Kiel. 2600:- med färjan.

Tack för tips om boende, skall bli roligt att komma neråt.

Marie

Banned
Vi har planerat dag ett till karlstad, sen till göteborg där syrran bor. Helt klart intressant med färjan, danmark skall ju vara trist säger många och om man räknar in broavgift/färjeavgift för två fordon plus bensin blir det nog sak samma om man tar färja till Kiel. 2600:- med färjan.

Tack för tips om boende, skall bli roligt att komma neråt.

Ja, Danmark klarar man sig utmärkt utan.

Kraftfull

New member
Om Koblenz lockar, vill jag tipsa om Hotel Zur Pfanne som ligger i Urbar strax utanför. Buss finns strax utanför hotellet som går in till stan. Billiga, rena rum och en trevlig restaurang med bland annat "stek på varm sten" vilket rekommenderas! http://www.zur-pfanne.de/

anze

New member
Mera tips:) Tackar och tar emot.
Bokade just färja Göteborg - Kiel, helt OK pris med rabatt, 2400 för två hojar och hytt.
Kommer dock åka genom Danmark hem, måste ju prova innan man dömer ut det helt.

V Saarela

New member
Danmark är ju bara 20 mil(16 om man kör till Köpenhamn). Övertygad om att ni inte hinner dö av tristess. Snabbt och smidigt går det också.

Vill man slippa motorvägen så svänger man bara av vid macken höger och sen direkt vänster över viadukten. Kör sen småvägarna, bla dom gamla broarna.
Köpenhamn passerar man strax utanför och sen siktar mot kusten direkt norr om Köpenhamn. Då får man fyra mil upp till Helsingör vatten på höger sida varvat med otroligt vackra hus på vänster. Totalt bli sträckan ungefär samma som att harva på motorvägen.

gundj

New member
Jag rekommenderar verkligen att köra genom Weserbergland på vägen söderut.
Går väster om A7 och är inte alls platt och tråkigt som det påstås.
Ni kan börja köra åt det hållet redan utanför Hamburg. Sikta mot Minden (Porta Wesrtfalica), Hameln och så vidare.

Triumph int

New member
Hur gör jag för att visa en rutt på Google maps för er?

Det kan vara enklare för alla att få tipsen direkt på kartan

Ni åker väl på Nurburgring när ni ändå är i området?

På Sporthoj så är det många som åker
Braunschweig Göttingen Kassel Marburg
när dom ska till Nurburgring som ligger 6 mil öster om Koblenz

Last edited:

Triumph int

New member
Jag tycker det är lite besvärligt att behöva skapa ett konto bara för att se en vägsträcka som nån vill visa.

Jag tycker att en standardkarta som alla kan se när som helst är då ett bättre alternativ.

powerglide

New member
Ska du bara dela ut en enstaka rutt håller jag med dig.

Men det går inte att hålla koll på sin (eller andras) ruttsamlingar på ett enkelt sätt direkt i Google Maps :fakta

Triumph int

New member
Om du har läst hela den här tråden så förstår du vad jag menar

Ett mer aktivt utbyte av vägar och rutter är nog enklare i nått av de du föreslog