Boende Österrike

patrik901

New member
Planerar nu för en sommarrutt till Österrike, är det ngn som kan tipsa om vettiga övernattningsställen? Är det b&b som gäller? Vad ska man räkna med för ungefärliga priser?
 

Jarl bellehed

New member
Hej!

Österrike och Tyskland är förmodligen de länder det är lättast att hitta prisvärda boenden i tycker jag.

På skidorterna i Österrike är det många som hyr ut privatrum/lägenheter även på sommaren och prisnivån börjar väl ungefär på 35-40Euro/natt, du kan säkert hitta enklare hotell med priser runt 45E/natt inkl frukost.

Min erfarenhet säger att kommer man en MC och två personer brukar man aldrig behöva boka i förväg. Jag har också provat varianten att boka en lägenhet via internet hemifrån för att ha ett ställe att utgå från, ganska bra då man slipper packa hojen varje dag och istället kan åka på utflykter "lätt packad", förstå mig rätt.:)

Ett tips. Googla på, ferienwohnung Österreich.

Den tyska tidningen; www.tourenfahrer.de har också ett samarbete med många hotell speciellt anpassade för motorcyklister med i många fall garage och tvättmöjligheter för hojen.

Österrike är det ultimata mc-landet helt klart. Lycka till på resan.

Hälsningar Jalle
 
Last edited:

hasse traja

New member
Hej.

Vi är nåra gubbar som tagit svängen i Österrike tre gånger.Vilket land!! Vilken åkning!!
Vi valde att ta Autozug från Hamburg andra och tredje året vi stack, det var mest för att komma ner till Österrike lite snabbare.

Väljer man som vi gjorde första året att köra genom hela Tyskland kan jag varmt rekommendera att köra i Rhen-dalen. Vi tog sikte mot Koblenz. Det tar ett tag men har man gott om tid så är vyerna otroliga.

Precis utanför Merklingen i södra Tyskland finns en camping med några campingstugor,helt ok .
Om man tänker sig att lägga huvuddelen av resan i Österrike föreslår jag Uttendorff som en by att bo i , vi har bott hos Maj-inger Altenberger på Stubacherhof flera gånger och det är kanon att ha ett ställe att utgå ifrån på morronen och sen återvända till på kvällen,att slippa packväskorna på alpvägarna är en ren fröjd.

Uttendorff ligger riktigt bra till för sköna dagsturer på 25-45 mil,tex.

Gross Glockner alpenstrasse(Kostar en slant att åka där men värt varenda euro) "Film-örnästet och isgrottorna. Hitlers örnäste och varför inte en tur till Salzburg.

Trevlig resa och Lycka till.

Hasse
 

patrik901

New member
Hej.

Vi är nåra gubbar som tagit svängen i Österrike tre gånger.Vilket land!! Vilken åkning!!
Vi valde att ta Autozug från Hamburg andra och tredje året vi stack, det var mest för att komma ner till Österrike lite snabbare.

Väljer man som vi gjorde första året att köra genom hela Tyskland kan jag varmt rekommendera att köra i Rhen-dalen. Vi tog sikte mot Koblenz. Det tar ett tag men har man gott om tid så är vyerna otroliga.

Precis utanför Merklingen i södra Tyskland finns en camping med några campingstugor,helt ok .
Om man tänker sig att lägga huvuddelen av resan i Österrike föreslår jag Uttendorff som en by att bo i , vi har bott hos Maj-inger Altenberger på Stubacherhof flera gånger och det är kanon att ha ett ställe att utgå ifrån på morronen och sen återvända till på kvällen,att slippa packväskorna på alpvägarna är en ren fröjd.

Uttendorff ligger riktigt bra till för sköna dagsturer på 25-45 mil,tex.

Gross Glockner alpenstrasse(Kostar en slant att åka där men värt varenda euro) "Film-örnästet och isgrottorna. Hitlers örnäste och varför inte en tur till Salzburg.

Trevlig resa och Lycka till.

Hasse


Ja huvuddelen kommer att ligga i österrike, är tacksam för tips på vägar och boende, detta blir ju debutturen men med all säkerhet inte den sista. Har du ngn mer "bra" väg eller boende så skriv gärna fler, bra att ha lite alternativ att bolla med.
 

hasse traja

New member
Nockalmstraße är inte kattskit den heller.

Ja det var väldans vad fint det såg ut på bild.
Skrivandet om Österrike har satt fart på res-tarmen så det får bli en tripp till "Motorradhimmel" i juni.

Sista resan till Europa gjorde vi -05. På stationen i Hamburg träffade vi en kille som kom ensam på en H-D, hans familj hade tagit flyget till södra Italien och själv tog han hojen, vi fick en massa bra tips om vägar och ställen att åka till.

Stämningen var på topp och då började han med en nästan sakral röst att berätta om Splugenpasset mellan Italien och Schweiz, vi fick nästan lova att åka dit. När han sparkat igång sin Harley på morgonen efter så var det sista han ropade till oss: Glöm för faan inte Splugen grabbar. Vi hann med både Comosjön,Stilvio och det häftiga Splugenpasset .

Kommer ni i närheten så: "Glöm för faan inte Splugen!"
Hasse
 

patrik901

New member
Vilka bilder, vilka länkar, tips. Kanon med detta forum och alla beresta mc entusiaster som gärna hjälper till. Skicka gärna flera tips på vägar och sevärdheter än är inte rutten lagd
 
B

Batman

Guest
jag bodde på det här hotellet (Blue Mountin Hotel) i somras när jag åkte neråt Balkan, hotellet ligger på hög höjd med en fantastisk utsikt och på en timme är du endera i Italien eller Slovenien, när jag var där i juni 2010 var jag och min reskompis dom enda gästerna på hotellet, lite krångligt att hitta dit. Om du åker mot Slovenien åker du i den 7.8 km långa Karawankel tunneln.
Om du kommer hit på hemvägen och börjar bli lite trött i baken, går du in på www.autozug.de och tar biltåget (c:a 160€)från Villach till Hamburg, tåget går 19.05 och efter att du smugit in i sovvagnen för att "låna" duschen, byter du kläder och knallar in i restaurangvagnen och tar en öl. Jag hade liggvagn och där finns ingen dusch.

http://se.hostelbookers.com/hotell/osterrike/villach/23545/
Priserna ligger på mellan 15-25€
 
Last edited:

V Saarela

New member
För 10-15 år sedan sov jag på en camping i Heiligenblut. Hade hört att en massa svenska motorcyklister övernattade där(tält). Så var väl fallet då också. Minns att det var ca åtta hojar där, varav sju hojar var då svenskar.

Hur är det nuförtiden? Nån som övernattat där senaste tiden....?
 
Top