BMW's F800GS vs Honda Transalp

rostocop

New member
Tog körkort här för någon månad sedan och är nu på jakt efter min första cykel. Jag har kommit fram till att det är en ny cykel som jag vill ha och med hänsyn till körstil och egen längd är det en offroad-cykel som är aktuell.

Vill ha en cykel som jag kan ta mig fram med väg, grus och stig - även om stor del av körningen faktiskt blir på väg.
Är just nu lätt insöad på Honda Transalp eller BMW F800GS - och här vill jag ha lite hjälp...

Har både provkört och läst en massa recensioner om såväl Hondan och BMW'n. Råder inga tvivel om att det är två bra cyklar. Hondan verkar vara den snällare, men med de bättre vägegenskaperna. BMW'n är den elaka med förmågan att ta sig fram över allt.
Priset för Hondan är 89 900:- med ABS och för BMW'n får man ge ca 105 000:- Fördelen med Honda just nu är att man får ett kit med väskor, centralstöd m.m. för bara 700:-, något som till BMW'n kostar nå'n tia.
BMW är dock billigare i försäkring (3400:- BMW Orginal, Hondan 6000:- som bästa pris) och utslaget på 5000mil också ett par tusen billigare att serva.

Är duktigt kluven på vilken cykel jag ska köpa !

BMW är kaxig, passar mig bra storleksmässigt men blir kanske lite stötig i gången på långkörningar (?). Tillbehören får jag dessutom pynta själv.

Hondan känns köställningen lite mer ihopsjunken på, men hojen svarar upp bra i kurvor på väg och är skön att sitta på.

Är det någon som provkört cyklarna, kanske har en eller kan tipsa om några bra recensioner eller annat matnyttigt ?

// Fredrik
 

Molgan

New member
Har inte provkört nån av dom, men nya transalpen är väl en mer utpräglad asfaltsmaskin än GS'en. Innan du bestämmer dig så bör du nog åka till handlarna och provköra båda hojarna, att analysera siffror och lyssna på subjektiva omdömen kan väl ge en fingervisning men jag tror saker och ting kommer att falla på plats efter att du kört en sväng.
 

Honda grusbus

New member
Honda/BMW

vill du ha en mc som fungerar livet ut ska du välja Hondan.
Själv är jag sån att jag vill åka mc.....inte skruva mc.
Däremot är BMW;n en ny, modern och ärtig mc.
Har provkört båda och BMW;n är väl den som kändes mest rolig att köra.
Själv skulle jag nog ändå välja Hondan inte bara pga driftsäkerheten utan den
är ju också väldigt snäll att köra. Tror att den vinner i längden.
 

rostocop

New member
Har inte provkört nån av dom, men nya transalpen är väl en mer utpräglad asfaltsmaskin än GS'en. Innan du bestämmer dig så bör du nog åka till handlarna och provköra båda hojarna, att analysera siffror och lyssna på subjektiva omdömen kan väl ge en fingervisning men jag tror saker och ting kommer att falla på plats efter att du kört en sväng.


Klart att jag kört båda cyklarna...
GS'n är rappare och kaxigare, men mer OFF- än ON-road.
Upplevde den som lite 'knackig' i gången vilket innebär att det kanske inte är nå't man sticker på hoj-semester med.
...eller ?

Hondan känns som ni skriver snällare och är som ni skriver mer asfaltshoj.
Sanningen är att det kommer bli mest asfaltsåka, men jag vill kunna köra grus och stig mellan varven. Undrar då om Hondan pallar det...
 

Smartswede

New member
Kollat in även BMW F650 GS? Även den med 800 motorn fast lite mindre pulver (udda beteckning bara). Den borde vara närmare jämförbar med Transalpen.
 

Molgan

New member
Klart att jag kört båda cyklarna...
GS'n är rappare och kaxigare, men mer OFF- än ON-road.
Upplevde den som lite 'knackig' i gången vilket innebär att det kanske inte är nå't man sticker på hoj-semester med.
...eller ?

Hondan känns som ni skriver snällare och är som ni skriver mer asfaltshoj.
Sanningen är att det kommer bli mest asfaltsåka, men jag vill kunna köra grus och stig mellan varven. Undrar då om Hondan pallar det...
Man kan ta vilken hoj som helst på semester, frågan är bara vad du tror du kan stå ut med. =) Tog min teneré på en repa på 200 mil och stortrivdes trots att den vibrerar mer och inte har samma snälla gång som GS'en och transalpen (men piskar dom när det blir stökigt i terängen :p).

Om grusåka är nått du tror att du kommer att vilja undersöka och utveckla tror jag inte transalpen är bästa valet.

Föresten, såg att dom testar just dessa hojar i senaste MC-nytt.
 

rostocop

New member
Man kan ta vilken hoj som helst på semester...

*flin*
Jo, det är förstås sant om att alla cyklar går att ta med sig... :p
Åh, fan - ska kika på MC-nytt då !

Sen blir det en provkörning till innan jag bestämmer mig. Mycket talar dock för BMW... =)
Såg dock att nå'n skrivit om att bultar och annat hade lossnat från bromssystemet fram och styret på BMW'n - fabrikationsfel i just den serien kändes det som. Hört nå't om det ?

SMARTSWEDE - Har kört 650'n också, men tyckte att den blev lite väl mycket lillebror. 800cc, men fortfarande lillebror.
 

GuzziKungen

New member
Jag har inte kört någon utav dom , men som instruktör på
tjejkursen i Dalarna så kom det en tjej med BMW`n .
Den var precis nyinköpt och hon visste inte om hon skulle trivas med den.
På gocartbanan dag två så körde hon så det stog härliga till och undan gick det.
Så jag förstår inte hur den ska kunna kännas som den sämre av dom två på asfalt.
Som det skrevs innan ,så är jämförelsen med 650:n mer rättvis , då transalpen
ligger långt efter i kraft.
Lycka till med hojköpet , två bra hojar att börja karriären med :)
Ha dé
 
B

Batman

Guest
Vicken båge ska jag köpa

För att du ska få mer att fundera över, kolla in Bikeport.se prislista över nya mc:n, du får även 15% rabatt på tillbehör när du köper en ny mc.
 
Top