Tog körkort här för någon månad sedan och är nu på jakt efter min första cykel. Jag har kommit fram till att det är en ny cykel som jag vill ha och med hänsyn till körstil och egen längd är det en offroad-cykel som är aktuell.
Vill ha en cykel som jag kan ta mig fram med väg, grus och stig - även om stor del av körningen faktiskt blir på väg.
Är just nu lätt insöad på Honda Transalp eller BMW F800GS - och här vill jag ha lite hjälp...
Har både provkört och läst en massa recensioner om såväl Hondan och BMW'n. Råder inga tvivel om att det är två bra cyklar. Hondan verkar vara den snällare, men med de bättre vägegenskaperna. BMW'n är den elaka med förmågan att ta sig fram över allt.
Priset för Hondan är 89 900:- med ABS och för BMW'n får man ge ca 105 000:- Fördelen med Honda just nu är att man får ett kit med väskor, centralstöd m.m. för bara 700:-, något som till BMW'n kostar nå'n tia.
BMW är dock billigare i försäkring (3400:- BMW Orginal, Hondan 6000:- som bästa pris) och utslaget på 5000mil också ett par tusen billigare att serva.
Är duktigt kluven på vilken cykel jag ska köpa !
BMW är kaxig, passar mig bra storleksmässigt men blir kanske lite stötig i gången på långkörningar (?). Tillbehören får jag dessutom pynta själv.
Hondan känns köställningen lite mer ihopsjunken på, men hojen svarar upp bra i kurvor på väg och är skön att sitta på.
Är det någon som provkört cyklarna, kanske har en eller kan tipsa om några bra recensioner eller annat matnyttigt ?
// Fredrik
Vill ha en cykel som jag kan ta mig fram med väg, grus och stig - även om stor del av körningen faktiskt blir på väg.
Är just nu lätt insöad på Honda Transalp eller BMW F800GS - och här vill jag ha lite hjälp...
Har både provkört och läst en massa recensioner om såväl Hondan och BMW'n. Råder inga tvivel om att det är två bra cyklar. Hondan verkar vara den snällare, men med de bättre vägegenskaperna. BMW'n är den elaka med förmågan att ta sig fram över allt.
Priset för Hondan är 89 900:- med ABS och för BMW'n får man ge ca 105 000:- Fördelen med Honda just nu är att man får ett kit med väskor, centralstöd m.m. för bara 700:-, något som till BMW'n kostar nå'n tia.
BMW är dock billigare i försäkring (3400:- BMW Orginal, Hondan 6000:- som bästa pris) och utslaget på 5000mil också ett par tusen billigare att serva.
Är duktigt kluven på vilken cykel jag ska köpa !
BMW är kaxig, passar mig bra storleksmässigt men blir kanske lite stötig i gången på långkörningar (?). Tillbehören får jag dessutom pynta själv.
Hondan känns köställningen lite mer ihopsjunken på, men hojen svarar upp bra i kurvor på väg och är skön att sitta på.
Är det någon som provkört cyklarna, kanske har en eller kan tipsa om några bra recensioner eller annat matnyttigt ?
// Fredrik