BMW R 1200 GS eller inte?

Kalle B

New member
Hej alla.

Jag går i vigseltankar med en motorcykel, och en jag har kärat ner mig i är BMW R 1200GS.
Nu ska man ju inte äkta någon för dess utseendes skull så jag slänger ut frågan här om ni har några synpunkter på just denna modell, trots dess vackra yttre.

Vad ska man tänka på?
Dyrt billigt att äga?
Årsmodell?
Barnsjukdomar?
M.m
 

MvM

New member
Äh, vill du ha en GS är det väl bara att uppsöka närmsta handlare och be om en provtur. Det är väl en av världens mest sålda (den mest sålda?) mc-modeller så du är tydligen inte ensam om att gilla den.
Dom har väl inga större problem om dom sköts väl, servas efter anvisningar och får bromsvätskan bytt minst vartannat år. Pajar ABS efter att garantin gått ut blir det dyrt. Lika så om ESA går sönder, det gjorde det på min GS nr tre. Men då var den bara ett år hade gått ca 500 mil så det gick på garantin, hade dock kostat närmare 20 tusen om jag behövt betala. Nu har jag inte hört att det skulle vara något vanligt fel så jag lutar nog åt fabrikationsmiss på min dämpare.
 
Last edited:

MiaSyrra

New member
Som sagt, provkör. De flesta handlare har visningsdagar nu i veckorna. I Ängelholm var det i förra helgen, nästa i mitten av juni. Du märker nog rätt snabbt om det är din hoj. Det klickar direkt eller så är det inte alls intressant. Finns en GS klubb på Facebook om du vill lufta ideer. Det finns en del begagnat men priserna är höga. Kolla så service och skötsel är OK. Du får en trogen kompis om du väljer GS, den går och går och går och går... Gillar man lite grus och lite touring i en kombination så finns det goda förutsättningar för tycke. Men som sagt prova först. Lycka till..!
 

JohanLi

New member
Jag fick ett återfall häromåret efter många år utan MC och hade i stort sett bestämt mig för att köpa en HD Sportster, men tänkte att jag kan väl titta förbi den lokala BMW/Yamaha- handlaren och se vad som fanns. När han sa att de säljer mest av R1200GS så var jag ju tvungen att ta en provtur och hojen kändes betydligt mer användbar för aktiv körning än HD:n. Jag hade tidigare uppfattningen att R1200GS var ungefär som en dålig stadsjeep, en kompromiss som inte funkar bra till något. Det finns oändligt mycket skrivet om hojen på nätet (t.ex. advrider.com, bmwklubben.se, eller de många testerna) som pekar på något helt annat: en kompromiss som inte är allra bäst på något men riktigt bra till det mesta. Det visade sig stämma, och just mångsidigheten har överträffat mina förväntningar. Jag är ingen skicklig mc-förare, men med tre uppsättningar däck (landsväg, offroad, vinter) så kan jag ta med min fru och full campingutrustning på långtur, åka på bankurs med SMC, köra på grusvägar och skogsstigar samt köra hela vintern på snö och is i Norrland. Jag är inte längre förvånad över att så många ser den som världens bästa MC, trots att konstruktionen är från 2004.

Fördelar: Mångsidig, lättkörd, driftsäker, lättservad, oändligt med information på nätet, ganska lätt för att vara så stor, billig försäkring.
Nackdelar: Dyr i inköp, ibland lite väl tung för offroad. Bränslegivaren verkar vara ett standardproblem som medför att man får förlita sig på trippmätaren, i övrigt så kan väl lite av varje gå sönder (se advrider.com forum för mängder med trådar om detta) men de flesta verkar klara sig bra utan omfattande problem.
 

JohanLi

New member
I jämförelse med Sportster - eller??????????

Nja, jag tänkte inte specifikt på jämförelsen med Sportster även om den är billigare än R1200GS. Därmed inte sagt att jag tycker att en Sportster är mer prisvärd.

Jag menar mer generellt, jämför t.ex. med enklare offradhojar typ Yamaha XT så kan man få en bra hoj (både ny och begagnad) till en betydligt lägre kostnad. Men det är som sagt en mindre och enklare hoj.
 

gluffis

Regnmakare
Det är inte riktigt rätt o jämföra en XT med en GS tycker jag. KTM Adventure eller Tenere är väl närmsta konkurrenter.

GS'en har väl notoriska problem med tankmätaren, kanske har löst sig i dom nya...

Annars är uppfattningen att dom är bra touringhojjar som klarar diverse terräng. Så håll dig ur endurospåret bara så ;)
 

Kalle B

New member
Vet du om detta är detta något som är krångligt eller dyrt att åtgärda när/om det blir problem?
 
Top