BMW lanserar nya touringcyklar.

H

honda cbf 500

Guest
Det är kul att en 6 cylindrig hoj dyker upp på marknaden. Det vore kul om en 6:a dök i en enklare billigare version oavsett märke. Personligen skulle jag uppskatta en 6:a på 600cc så att den inte blir så dyr i inköp och driftkostnader.

//Amir
 

OH-

Member
Det är kul att en 6 cylindrig hoj dyker upp på marknaden. Det vore kul om en 6:a dök i en enklare billigare version oavsett märke. Personligen skulle jag uppskatta en 6:a på 600cc så att den inte blir så dyr i inköp och driftkostnader.

Varje del kostar - det dröjer nog innan nån har en billig 6:a i programmet.

Men visst vore en 600 6:a nåt, rödvarv klart över 15 000, vore värt att bli omkörd av en sån bara för ljudet :)
 

NeXTer

New member
Uhm, Honda Gold Wing har haft boxersexa sedan 88 och det har funnits lite udda fåglar längre än så.

Nu är jag ingen expert på motorer, men jag tror inte en sexa på 600cc är speciellt lyckat, dels då cylindrarna blir väl små samt att man inte direkt vinner någonting jämfört med en fyra samtidigt som man får många fler rörliga delar.
 

Marie

Banned
Jag ser fram emot år 2031 då desssa BMW-sexor blivit lagom gamla så att även jag kan få råd med dem...
Jag vill ju köra BMW som hoj, och får därmed vara nöjd med en futtig radfyra än så länge.

Min åsikt är ju att det skall finnas minst sex cylindrar i en motor, men gärna åtta och helst tolv....
Och så skall det handla om gedigna tyska konstruktioner, inte om klent byggda riskokare eller amerikanskt grovsmide - vilka ju lämpar sig bäst som bojsänken. ;)
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Nexter, vem sa att man skulle vinna ngt på en 6:a på 600 cc:rolleyes:....det jag menade att det vore bra om de byggde så att den blev så billig så att fler har råda att köpa den. Den behöver inte ha en massa hästkrafter och elektronik som gör hojen dyr i inköp och drift. För övrigt både honda och Benelli har väl byggt sexor med små motorer har jag för mig.

//Amir


Uhm, Honda Gold Wing har haft boxersexa sedan 88 och det har funnits lite udda fåglar längre än så.

Nu är jag ingen expert på motorer, men jag tror inte en sexa på 600cc är speciellt lyckat, dels då cylindrarna blir väl små samt att man inte direkt vinner någonting jämfört med en fyra samtidigt som man får många fler rörliga delar.
 
Last edited:

Blåflagg

New member
Honda 250

Uhm, Honda Gold Wing har haft boxersexa sedan 88 och det har funnits lite udda fåglar längre än så.

Nu är jag ingen expert på motorer, men jag tror inte en sexa på 600cc är speciellt lyckat, dels då cylindrarna blir väl små samt att man inte direkt vinner någonting jämfört med en fyra samtidigt som man får många fler rörliga delar.

Honda hade i början av 60-talet en 6-cyl 250'a som de tävlade med. Yamaha's segersvit skulle brytas så man tycket att en 6-cyl 4-taktare var rätt :D

De körde även med en 5-cyl 125 som varvade över 20.000 rpm :eek:

Och vem kan glömma Honda CBX (början av 80-talet) En sån skulle vara nice att ha nu....;)
 

Triumph int

New member
Uhm, Honda Gold Wing har haft boxersexa sedan 88 och det har funnits lite udda fåglar längre än så.

Nu är jag ingen expert på motorer, men jag tror inte en sexa på 600cc är speciellt lyckat, dels då cylindrarna blir väl små samt att man inte direkt vinner någonting jämfört med en fyra samtidigt som man får många fler rörliga delar.

Läs lite historia om Hondas 6-cyl tävlingshojar.
 

Triumph int

New member
Jag ser fram emot år 2031 då desssa BMW-sexor blivit lagom gamla så att även jag kan få råd med dem...
Jag vill ju köra BMW som hoj, och får därmed vara nöjd med en futtig radfyra än så länge.

Min åsikt är ju att det skall finnas minst sex cylindrar i en motor, men gärna åtta och helst tolv....
Och så skall det handla om gedigna tyska konstruktioner, inte om klent byggda riskokare eller amerikanskt grovsmide - vilka ju lämpar sig bäst som bojsänken. ;)

Brasklapparna drottning har sagt sitt.
 
H

honda cbf 500

Guest
Precis, tänk om fler hojar mindre hojar dök med roliga attribut, som tex en 6 cylindrig motor. Behöver inte vara stora motorer en massa hästkrafter för att det skall roligt.

En xj6 med en 6 cylindrig motor skulle vara lagom för mig.

//Amir

Honda hade i början av 60-talet en 6-cyl 250'a som de tävlade med. Yamaha's segersvit skulle brytas så man tycket att en 6-cyl 4-taktare var rätt :D

De körde även med en 5-cyl 125 som varvade över 20.000 rpm :eek:

Och vem kan glömma Honda CBX (början av 80-talet) En sån skulle vara nice att ha nu....;)
 

NeXTer

New member
Tävlingsmaskiner är ju en sak, men är det verkligen så stora fördelar med en sexa jämfört med en fyra på en vanlig båge?
 
H

honda cbf 500

Guest
kanske inte , men det låter häftigare att säga att man kör en 6 cylindrig hoj:D


Förlåt TS, för att jag spårade ur tråden!:eek:

//Amir

Tävlingsmaskiner är ju en sak, men är det verkligen så stora fördelar med en sexa jämfört med en fyra på en vanlig båge?
 
Last edited:

RonnyB

New member
Tävlingsmaskiner är ju en sak, men är det verkligen så stora fördelar med en sexa jämfört med en fyra på en vanlig båge?

Kolla vridmomentet på BMWs 6:a, 175 Nm som du får ut 70% av redan vid 1500 rpm. Jag tycker siffrorna talar för sig själva...
 

Zopilote

New member
Kolla vridmomentet på BMWs 6:a, 175 Nm som du får ut 70% av redan vid 1500 rpm. Jag tycker siffrorna talar för sig själva...

Äsch, jag har över 140Nm tillgängligt från 1500 varv med bara två cylindrar ;)
(sen att det roliga tar slut före 5000rpm är en annan sak... :rolleyes:)
 

CB_Tobbe

New member
Men det är inte troligt att en 6 cyl 600 blir mycket billigare än en större motor. Detta eftersom det krävs samma komplicerade konstruktion och tekniska hjälpsystem som på en större modell.
 
H

honda cbf 500

Guest
Läste i mc-folkets tidning att Horex ska släppa en 6:a. Den ser ut ungefär som jag tycker att 6 cylindrig hoj ska se ut men 1200 cc och 175-200 hästkrafter lär väl göra den dyr i drift. Personligen vill jag använda hojen och inte bara ha den i garaget. Jag hade nog sett att den både hade mindre motor och färre hästkrafter så att både försäkring, däckkostnad och bensinförbrukning hamnar inom rimliga ramar för mig.

//Amir
 
Top