BMW K 1300 GT eller K 1200 RT

NICKEL

New member
Hej All MC Vänner,
Jag tänkte köpa en touring maskin , men funderar vilken av BMW touring är bäst ? taksam för eran tips och råd.

MvM

New member
Jag undrar om det finns ett objektivt bättre eller sämre där.
(och jag antar att du menar R 1200 RT)
Antingen gillar man radfyran eller boxern bäst. Utmärkta touringhojar är dom båda två. Du måste nog provkör och känna efter vilken DU gillar bäst.

NICKEL

New member
Jag undrar om det finns ett objektivt bättre eller sämre där.
(och jag antar att du menar R 1200 RT)
Antingen gillar man radfyran eller boxern bäst. Utmärkta touringhojar är dom båda två. Du måste nog provkör och känna efter vilken DU gillar bäst.

Tack min vän,
Påverkas på körningen / balansen om K 1300 GT är 30 kg tyngre än R 1200 RT ?

DearHunter

New member
Hej All MC Vänner,
Jag tänkte köpa en touring maskin , men funderar vilken av BMW touring är bäst ? taksam för eran tips och råd.

K1300 GT är sportigare och har mer klipp i motorn. Den är även mer högvarvig jämförelsevis.. Rolig och sportig att köra på kurviga vägar och ett lok på motorvägen. I låga hastigheter beter den sig som ett arabiskt fullblod på steroider (ryckig och vill bara dra iväg). Klonkig transmission vilket är typiskt för BMW. Jag upplever den som bekväm på längre turer.

R1200RT har en lite annorlunda sadel som kan upplevas som bekvämare. Man sitter lite mer upprätt och omsluten av kåpan. Bättre skydd men mindre känsla (tycker jag). Inte alls samma klipp i motorn. Jag upplever det som att boxern vibrerar mer än radfyran.

Kortfattat: R1200 RT är mer glidare än K1300 som istället har mer sport i sig. Du måste provköra själv och se efter vad som passar dig. Bra hojar båda två till touring.