BMW f650 -95, tvärdör

Vågadd

New member
Döööhhh... så låter min Funduro efter två kilometers körning. Det startar på direkten, går hur fint som helst, tills den tvärdör. I det läget startar den icke. Väntar jag tio minuter så startar den hur fint som helst för att gå ytterligare tio minuter, helt problemfritt. Tills den dör. Jag har bytt voltregulatorn, soppa kommer fram. Funderar på om det kan vara CDI-boxen som spökar...

Någon något förslag?

Vänligen
/T
 

Sundegor

Member
Hur gammal är bensinen? Har du kört på reserven nyligen? Jag har en Funduro och det blir lätt kondensvatten i förgasarna. Då beter den som du beskriver. Börja med att hälla i en skvätt k-sprit i tanken. Stäng bensinkranen och dränera förgasarna. Kika in från vänstersidan så ser du en dräneringsskruv på varje förgasare. Ställ gärna ett kärl under för att fånga upp bensinen. Om du är osäker på åldern på bensinen, töm tanken och fyll på med ny. Det sitter även ett filter inne i bränsleslangen innan den delar upp sig med ett T-kors. Du måste dock demontera tanken för att komma åt den så det behöver du inte börja med. Om du tar bort tanken, ta då bort filtret och ersätt med ett vanligt, på slangen som du kan se.

Testa detta först det är billigare än en CDI-Box. För övrigt bör du väl se om du har gnista eller ej innan du byter CDI-box.

Hur det sitter i hop och vad delarna har för beställningsnummer finner du på: https://www.realoem.com/bmw/select.do

Lycka till!
 

Vågadd

New member
Tack för tipset! Det elektriska är inget roligt att felsöka i, så jag kommer att testa din tanke. Vatten i bensinen låter inte helt osannolikt. Dränageskruvarna har jag koll på. Jag återkommer med rapport.
 

JEPPA

New member
Lyft på bensinlocket då får du luft i tanken. Har varit med om detta för 10 år sedan, skit i luftningen.
 

Vågadd

New member
Ok! Har kollat lite mer och funnit en liten del vatten i bensinen, så lite att jag inte tror det kan ha orsakat problemet. Särskilt inte som jag inte har använt reserven. Däremot så hittade jag en lätt glappandes tändkabel och efter jag fäst den verkar det fungera bättre-bra. Jag kan tänka mig att tändspolen som har överansträngt sig. Testtur imorgon.
 
Last edited:
Top