Hej alla ni som blivit trängda i en rondell.
Jag vet inte hur många fler än jag som har blivit uppträngda i en rondell, men inte tycker jag att det känns säkert att åka in och ha bilar bredvid sig som ginar mer eller mindre i rondellkörning. Det är ganska kymigt att åka i rondell numer när bilarna inte använder blinkers vare sig de åker i eller åker ur rondellen. Jag vill bara med detta inlägg se om det är fler än jag som har samma erfarenheter. Om det ser ut att vara många kan man ju alltid uppmana vägverket att gå vidare med information.
Mvh. Lollo
Visst känner jag igen det, liksom att många bilister - inte alla! - är både halvblinda, döva ochsover bakom ratten. Nåväl, jag har ett par "taktiker" som brukar fungera.
1 - Var beredd på att kunna banka till med näven eller foten i sidan på bilen. Blir jag så trängd så... Har dock inte blivit så trängd än. Vad jag komemr ihåg...
2 - Se till att ha rejäla marginaler, jag tar gärna upp utrymme i både sid- och längsled om jag anser att det behövs. Det innebär att jag ser till att ingen bilist kan tränga sig in vid sidan om mig och att - om någon kryper upp i baken på mig - antingen;
a) Sakta ner rejält, men håll koll så ingen försöker tränga sig.
b) Var beredd att ge gas för att ta dig ut hela situationen - om det går. Ibland fungerar det faktiskt bra om man låter bakomvarande väääääääääääntaaaaaa tills de (förhoppningsvis) fattar att det inte hjälper att "fula" i trafiken.
Som tur var är, kan man ofta utnyttja mc:ns bättre acceleration för att ta sig ur otäcka situationer. Som om den som befinner sig bakom antingen är en yngre person som dumt nog försöker impa på polarna (tävla/stressa upp andra) alternativt tror sig vara bättre föraren än han/hon är...
Sedan har vi karrärnissen, som är sen på väg till mötet eller bolaget och som tutar på, tränger sig och gör rena idiotchansningar. Ofta en man i medelåldern.
Det finns dock undantag, som sansade ungdomar och karriärister som inser att man inte ska stressa i trafiken. Och så lilla jag, som alltmer inser att man nästan aldrig tjänar något på att "blåköra".... Ofta är det riktigt skönt att ta det lugnt, vilket kan innebära att jag ligger på 90-100 mätarangivna på 90-väg. Om trafiken tillåter det. Å andra sidan, vi lever i ett glest befolkat och trafikerat lan - undantaget storstäderna.