Blinkers

lollo56

New member
Hej alla ni som blivit trängda i en rondell.

Jag vet inte hur många fler än jag som har blivit uppträngda i en rondell, men inte tycker jag att det känns säkert att åka in och ha bilar bredvid sig som ginar mer eller mindre i rondellkörning. Det är ganska kymigt att åka i rondell numer när bilarna inte använder blinkers vare sig de åker i eller åker ur rondellen. Jag vill bara med detta inlägg se om det är fler än jag som har samma erfarenheter. Om det ser ut att vara många kan man ju alltid uppmana vägverket att gå vidare med information.

Mvh. Lollo
 

OH-

Member
Mig händer det nog nästan aldrig. Å andra sidan kör jag inte speciellt mycket stadstrafik (så gott det nu går när man bor inne i Göteborg).

Som med alla andra situationer där man kan råka illa ut på grund av bilisters körning finns det några grejer man kan göra själv:
- Kör tydligt och synligt, ta tydliga spår, blinka själv, ligg aldrig i "döda vinkeln".
- Ta plats, lämna inte nästan ett helt körfält fritt.
- Läs andras beteende, tro aldrig att någon kör som du själv skulle göra eller vad som är läroboksrätt.
- Gå in på vägverkets site och studera deras lilla presentation om körning och signalering i rondell. Det skadar aldrig att veta bäst ;)

Toktänket bakom rondellraseriet är att antalet svåra olyckor skall minska medan man accepterar en ökning av antalet plåtskador. Dels är det ju lite tråkigt för oss eftersom "plåtskador" på MC betyder skrubbsår, mörbultning och benbrott. Dels tycker jag att rätt metod att få ner dom svåra olyckorna är att få ner alla sorters olyckor.
 

lollo56

New member
Hej Ole,

Tack för ditt inlägg och hoppas att det kommer fler. Jag delar dina åsikter om rondellkörning och att man kan titta på vad vägverket rekommenderar, men det blir i alla fall ruta ett om man inte använder sig av det i praktiken eller hur.
Det var det som var den meningen med mitt inlägg.

Mvh. Lollo
 
P

Pingo

Guest
Instämmer helt och tack för de kloka orden

//Gunnar

Hej Ole,

Tack för ditt inlägg och hoppas att det kommer fler. Jag delar dina åsikter om rondellkörning och att man kan titta på vad vägverket rekommenderar, men det blir i alla fall ruta ett om man inte använder sig av det i praktiken eller hur.
Det var det som var den meningen med mitt inlägg.

Mvh. Lollo
 

ZiP

New member
Kan du sparka in dörren på bilen så har den kommit för nära dig:mad:
Detta är ingen uppmaning, bara en måttangivelse:rolleyes:
 

witecat

New member
Hej!
Håller absolut med, det är rentav farligt att köra "regelboksenligt" i en rondell i rusningstrafik... Inte nog med att många bryr sig inte att visa vart dom ska, men jag har flera gånger blivit nästan prejad av bilister som uppenbarligen kör efter regeln "störst är först"...
Och sen återigen det här med avstånd...
Tycker absolut att Vägverket bör ha en kampanj om dessa saker och påbjuda mer försiktighet
Eller så är jag obotligt naiv som tror på att sånt funkar...
 

ceicli

New member
De nya reglerna har verkligen ställt till det.

Jag har sett hur många som helst som blinkar vänster när de ska rakt fram.
Hur har de förstått regeln så? :confused:
Trodde först att det var någon enstaka stolle, men det blir fler och fler.

Numera vågar jag inte sticka ut nosen förrän jag vet vart de svänger. De placerar sig ofta lite hur som helst också!
Smidigheten med en cirkulationsplats är försvunnen....

Precis som att det är väldigt få som förstått att om det är två körfält i cirkulationsplatsen och två avsvängande, så är det körfältet till höger som har företräde.
Har som tur är sluppit bli trängd där med hoj, men väl med buss.... :eek:
 

Lelle K

New member
Hej alla ni som blivit trängda i en rondell.

Jag vet inte hur många fler än jag som har blivit uppträngda i en rondell, men inte tycker jag att det känns säkert att åka in och ha bilar bredvid sig som ginar mer eller mindre i rondellkörning. Det är ganska kymigt att åka i rondell numer när bilarna inte använder blinkers vare sig de åker i eller åker ur rondellen. Jag vill bara med detta inlägg se om det är fler än jag som har samma erfarenheter. Om det ser ut att vara många kan man ju alltid uppmana vägverket att gå vidare med information.

Mvh. Lollo

Visst känner jag igen det, liksom att många bilister - inte alla! - är både halvblinda, döva ochsover bakom ratten. Nåväl, jag har ett par "taktiker" som brukar fungera.

1 - Var beredd på att kunna banka till med näven eller foten i sidan på bilen. Blir jag så trängd så... Har dock inte blivit så trängd än. Vad jag komemr ihåg...

2 - Se till att ha rejäla marginaler, jag tar gärna upp utrymme i både sid- och längsled om jag anser att det behövs. Det innebär att jag ser till att ingen bilist kan tränga sig in vid sidan om mig och att - om någon kryper upp i baken på mig - antingen;

a) Sakta ner rejält, men håll koll så ingen försöker tränga sig.

b) Var beredd att ge gas för att ta dig ut hela situationen - om det går. Ibland fungerar det faktiskt bra om man låter bakomvarande väääääääääääntaaaaaa tills de (förhoppningsvis) fattar att det inte hjälper att "fula" i trafiken.

Som tur var är, kan man ofta utnyttja mc:ns bättre acceleration för att ta sig ur otäcka situationer. Som om den som befinner sig bakom antingen är en yngre person som dumt nog försöker impa på polarna (tävla/stressa upp andra) alternativt tror sig vara bättre föraren än han/hon är...

Sedan har vi karrärnissen, som är sen på väg till mötet eller bolaget och som tutar på, tränger sig och gör rena idiotchansningar. Ofta en man i medelåldern.

Det finns dock undantag, som sansade ungdomar och karriärister som inser att man inte ska stressa i trafiken. Och så lilla jag, som alltmer inser att man nästan aldrig tjänar något på att "blåköra".... Ofta är det riktigt skönt att ta det lugnt, vilket kan innebära att jag ligger på 90-100 mätarangivna på 90-väg. Om trafiken tillåter det. Å andra sidan, vi lever i ett glest befolkat och trafikerat lan - undantaget storstäderna.
 

Tyrannosaurus

New member
Toktänket bakom rondellraseriet är att antalet svåra olyckor skall minska medan man accepterar en ökning av antalet plåtskador. Dels är det ju lite tråkigt för oss eftersom "plåtskador" på MC betyder skrubbsår, mörbultning och benbrott. Dels tycker jag att rätt metod att få ner dom svåra olyckorna är att få ner alla sorters olyckor.
Först och främst vill jag säga att jag håller fullständigt med i detta om rondellraseriet (eller "rondellhysteriet" som jag brukar säga - två ord för samma sak).
Jag kan också tillägga att lika mycket ogillar idén med att alla signaler lyser rött på huvudled vid gles trafik t.ex. på natten. Detta innebär två nackdelar varav den ena är direkt farlig.

Många vanebilister som kör mycket och ofta på vägen i fråga (t.ex. taxichaufförer - har själv gjort det tidigare) "vet" att det slår om när man närmar sig och mer eller mindre skiter i lysena, det är bara så att den 101:a gången slår det inte om eftersom det kommer någon från den korsande vägen och olyckan kan vara ett faktum. Själv höll jag mig alert eftersom hojåkningen sitter i ryggraden och jag tänker "hoj" även när jag har en massa plåt, luftkuddar och skit omkring mig.
Varför inte istället göra så att det alltid står på grönt på huvudled? Visserligen får då korsande trafik vänta någon sekund extra men är man så stressad så ska man nog inte vara ute och köra alls. Samtidigt vet då trafikanterna på huvudleden att det är grönt och att rött betyder "korsande trafik" som sig bör. När två jämbördiga vägar korsar står signalen som senast hade trafik kvar på grönt tills det kommer korsande trafik.

Det här är också något SMC skulle kunna driva för hur kul är det att få en bil indammande i sidan på sig vars förare tänkte "det blir nog grönt".

det andra problemet är mindre allvarligt ur trafiksäkerhetssynpunkt, men inte desto mindre irriterande. Vem har inte hamnat vid ett rödlyse vid en tom korsning men där sensorerna inte reagerar på hojen? :(

Kan du sparka in dörren på bilen så har den kommit för nära dig:mad:
Detta är ingen uppmaning, bara en måttangivelse:rolleyes:
Bra förslag om vi vill ligga bra till hos allmänheten.:rolleyes:
Tja det är faktiskt inte ett så dåligt förslag eftersom det lika faktiskt kan innebära en nackdel att ligga "för" bra till hos allmänheten. Det kan vara en viss fördel om man uppträder och ser lite elak ut i trafiken och skapar lite rädsla och tankar hos medtrafikanterna att dom kanske kan få en smäll på käften om dom är dumma ;)

Samma sak gäller det där att mc-klubb och ryggmärke hos allmänheten ofta likställs med H-A även om det står "Snälltouring MCK" på ryggen :D
Men det är faktiskt en fördel om folk får för sig att dom kan få en hagelsvärm efter sig om dom uppför sig illa ;) :D

Så som sagt, ett "visst" dåligt rykte kan vara till fördel och avhålla bilisterna från att ställa till med alltför mycket dumheter :cool:

[EDIT]Litet tillägg:
Visst känner jag igen det, liksom att många bilister - inte alla! - är både halvblinda, döva ochsover bakom ratten.
Ett avgassystem som inte är alltför tyst kan faktiskt hjälpa upp den situationen + att det bidrar lite till elakhetsfaktorn som jag nämnde ovan.[/EDIT]
 
Last edited:
Top