Blinkers.

catwoman_w

New member
Nu ska jag gnälla lite på er motorcyklister. Jag är en person som är ute i trafiken dagligen mer eller mindre eftersom jag har sådant jobb. Jag avskyr bilister som inte kan använda blinkers. Däremot är det ännu värre tycker jag motorcyklister som inte använder blinkers. Hallå, är det så jäkla svårt att använda blinkers? :confused:

Vi som bor i Sthlm har ett otroligt tempo i trafiken så snälla använd blinkers för risken är större att det sker en olycka om ni inte använder blinkers. Ren skär logik alltså. Tryck på knappen som blinkar åt höger eller vänster när ni byter fil eller ska svänga. Är det så svårt? Eller var det som så att blinkers var extra tillbehör till hojen så ni inte hade råd med den?

mule

New member
Kom även ihåg att stänga av blinkersen när svängen är avslutad. Det är lätt gjort att glömma det. :D

Smartswede

New member
Tryck på knappen som blinkar åt höger eller vänster när ni byter fil eller ska svänga.

För att vara petig så se till att tryck på knappen INNAN filbyte och sväng.

Särskilt i Göteborg är de många som just blinkar när de väl svänger... och då försvinner mycket av poängen med att blinka :rolleyes:

Hur är det uppe i norra delarna av landet? Stockholm etc? Blinkas det före eller först när själva bytet/svängen redan är på gång?

-ah

New member
För att vara petig så se till att tryck på knappen INNAN filbyte och sväng.

Särskilt i Göteborg är de många som just blinkar när de väl svänger... och då försvinner mycket av poängen med att blinka :rolleyes:

Hur är det uppe i norra delarna av landet? Stockholm etc? Blinkas det före eller först när själva bytet/svängen redan är på gång?

Den varianten känns igen från Malmö!

Av de 10% som överhuvudtaget bryr sig om att använda blinkers för att tillkännage sin avsikt, är det nog 90% som gör som ovan.

Otroligt.

Själv har jag det tveksamma nöjet att dagligen cykla genom ett område som flitigt används av trafikskolor, då det ligger i samma område som uppkörningskontoret - eller vad det nu heter i dagsläget.
Beteendet grundläggs redan i trafikskolorna. Tro mig. :(

Aengeln

New member
Personligen vågar jag inte lita på att bilförarna sett blinkersen oavsett vilket. Men naturligtvis ska den användas.

--A

catwoman_w

New member
Tyvärr så väljer många att blinka när det svänger i Stockholmsregionen också vilket gör att man kan bli tokig på många bilister.

Nackdelen är varför jag tog upp detta var att häromdagen så när jag jobbade så var det en motorcyklist som byte körbanan och fil utan att använda blinkers. Som tur var så låg jag efter den cykeln men jag gnäller även på bilister som inte använder blinkers. Vad jag menar också är att vi som kör motorcykel är en ras som är extremt utsatt och vi har inte samma skydd som i en bil. Då måste vi tycker jag vara övertydligen. Sedan om bilisterna väljer att inte se oss kan vi inte göra så mycket med det. Men låt oss visa gott omdöme tycker jag.

Nu tänker ni att jag som övningskör hoj fortfarande kommer med moralpredikan och ja,visst det gör jag rätt så mycket men jag använder också blinkers när jag ska svänga och då tidigare än jag ska svänga för jag tycker det är min skyldighet till bakomvarande bil att den får veta att jag ska svänga.

svenb

Member
Lördag morgon. Solen skiner. Ett gäng motorcyklar, runt 20 stycken kör mot Torsång. Jag blir stående i rondellen för jag vet inte var de ska ta vägen. Ingen använder blinkers, ingen! Gissar att alla ska vidare under dagen på samma led, på samma väg. Hoppas för övriga trafikanters skull att detta var ett undantag. Tyvärr inte alltför ovanligt idag.

challe

Member
Hej!
Väldigt intressant fråga.
Läs gärna denna tråd på et annat forum;

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?173914-Huvudleds-forts%E4ttning-i-korsning

Tack för länken. Intressant diskussion, men det verkar inte finnas något enkelt svar på frågan.

I fallet med svängande huvudväg skulle jag nog blinka vänster om jag ska "rakt fram" eftersom det inte är en riktning som övriga trafikanter tar för givet att jag ska köra om jag inte blinkar.

Hoke

New member
Ser du denna skyllt kommer du från en väg som skall lämna förträde åt den på vägen som kommer ifrån höger(man kommer alltid "nedifrån" på dylika skyltar) som har företräde i korsningen. http://www.vagmarken.com/page/4/
Skullle du komma från höger på skylten och sväga höger/uppåt på skylten, blinkar du om inte körfältet svänger just uppåt/höger, man får försöka se detta på markeringarna i asfalten etc.

Skall du höger/rakt fram OCH hörfältet svänger höger, skall man rimligen blinka vänster iom att du svänger av körfältet åt vänster -klurigt javisst.

Det vanligste "felet" som jag ser i Stockholmstrafiken och av Fukkona på sh.com, är att de tror att bara för att man kommer på en väg som andra skall lämna företräde åt och skall svänga/byta körfällt i en korsning, vilket kan skyltas med liknande skyltar, så skall man inte blinka. Att de sedan inte tänker på att mötande trafik då inte vet var denna skall, det får man väll räkna till Fukkons empatiska förmåga... :lol:

En enkel regel i trafiken vid korsningar, tänk dig in i hur mötande trafik ser dig och försök sedan vara så tylig som möjlig för att visa var du tänker göra.. :D

Iof verkar blinker ha blivit en överflödig funktion nu för tiden, folk verkar mest använda den om de inte får som de vill själva direkt när de skall byra körfällt och någon "är i vägen".

Hojkul!

New member
Ganska irrelevant exempel du ger, eftersom detta skedde i en rondell. Det som irriterar mig är frånvaron av blinkers.

Läs gärna denna i stället för ett inlägg på sporthoj. http://www.trafiksakerhet.se/dokument/pdf/vagverket/informationsblad_040602.pdf

Eh.. va? Jag förstår inte riktigt vad du menar :)
Menar du att jag gav ett dåligt exempel från SH´s forum? Rubriken i den tråden är "Huvudleds fortsättning i korsning", alltså i princip det som "challe" frågade om.

(Eller menar du kanske att "challe´s" fråga handlar om hur man kör i en "rondell"? Då såg du nog inte riktigt rätt. Eller menar du att SH-tråden behandlar något som "skedde i en rondell"?

Jag hoppas verkligen att inte en enda trafikant befinner sig med sitt fordon "i rondellen", för då är man verkligen på fel plats. Rondellen är ju som bekant den runda del som finns i mitten av en cirkulationsplats, ofta gräsbevuxen (och ibland med avbilder av hundar ;-)
De flesta fordon har körriktningsvisare, men långt ifrån alla förare använder den för att visa sin avsikt för fortsatt färd. Tyvärr)

Håller verkligen med Hoke´s förklaring. Mycket bra. Ge ALLTID tecken med "blinkers" - no matter what.

svenb

Member
Om "challes" inlägg är skilt från mitt så ber jag om ursäkt. Men eftersom denna tråd har varit död i ca 3 år innan jag skrev, så antog jag det var en replik på mitt inlägg.
I mitt inlägg hänvisar jag till denna skylt http://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkulationsplats. Det är alltså i en cirkulationsplats ovan nämnda 20 motorcyklister inte såg någon större nytta av att använda sin körriktningsvisare, eller på annat sätt visa vart de skulle.