Blinkers hets-blinkar

Mats

New member
Jag har en XT 500 -77 (6-volt) och har ersatt batteriet med en batterieliminator från Ebos (Länk: http://www.ebos.se/electr.asp).
Allt funkar jättebra förutom att hojens blinkers blinkar så snabbt att det nästan lyser konstant. Gissar att det har med eliminatorn att göra men är inte säker. Fick höra när jag skaffade batteriersättaren att den skulle funka lika bra till 6-volt som 12-voltsystem men jag börjar tvivla.
Funderar på att man kanske kan koppla nåt slags motstånd emellan som fixar problemet. Är det nån som vet vilken sorts motstånd som är lämpligt eller finns det kanske nån annan lösning?
/Mats
 
Last edited:

Rasorblade

New member
Jag har en XT 500 -77 (6-volt) och har ersatt batteriet med en batterieliminator från Ebos (Länk: http://www.ebos.se/electr.asp).
Allt funkar jättebra förutom att hojens blinkers blinkar så snabbt att det nästan lyser konstant. Gissar att det har med eliminatorn att göra men är inte säker. Fick höra när jag skaffade batteriersättaren att den skulle funka lika bra till 6-volt som 12-voltsystem men jag börjar tvivla.
Funderar på att man kanske kan koppla nåt slags motstånd emellan som fixar problemet. Är det nån som vet vilken sorts motstånd som är lämpligt eller finns det kanske nån annan lösning?
/Mats

Läs denna tråd!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=14429

Kanske hjälper dig ngt.
 

Majk de Bajk

New member
Du behöver två par låg ohmiga effekt motstånd som skall kopplas mellan plus och jord på varje blinkers, sedan funkar det fint..
 

bikermort

New member
Du behöver två par låg ohmiga effekt motstånd som skall kopplas mellan plus och jord på varje blinkers, sedan funkar det fint..

Parallellkopplade motstånd används för att få upp strömmen, och därmed ner blinkfrekvensen, vid byte till diodblinkers. Det var väl inte vad det var frågan om här? :confused:
 

ezzo

New member
Parallellkopplade motstånd används för att få upp strömmen, och därmed ner blinkfrekvensen, vid byte till diodblinkers. Det var väl inte vad det var frågan om här? :confused:

Nope det var inte det han frågade om men jag tror faktist att genom en ökning av lasten så kommer blikfrekvensen bli långsamare...
Klart värt att testa iaf...
 

jan-olovj

Active member
Jag har aldrig kopplat in några diodblinkes men är inte iden med sådarna att få ner stömförbukningen och öka livslängden på lampan. Som jag ser det måste det rätta vara att byta blinkrelät till ett elektoniskt med reläutgång inte att skapa värme ibland ledningarna. Varge motstånd måste bli varmt vilket inte alltid är bra.
Jan-Olov
 

bikermort

New member
Nope det var inte det han frågade om men jag tror faktist att genom en ökning av lasten så kommer blikfrekvensen bli långsamare...
Klart värt att testa iaf...

Beroende på vad problemet här är så är det möjligt (men långt ifrån säkert) att en ökning av lasten kan sänka frekvensen, men det känns som en fet fulfix. Risken är att den börjar poppa säkringar istället (eller smälta kabelhärvor), eftersom man drar för mycket ström ur blinkreläet. Hur som helst låter det som att försöka bota symptomet istället för problemet.

Har trådskaparen tillgång till ett oscilloskop skulle jag rekommendera att ta en titt på hur spänningen från den där batterieliminatorn ser ut istället. Min gissning är att den ser ut som fan, men enda sättet att veta är att mäta.
 

Mats

New member
blinkproblem kvar

Har inte hunnit laga blinkersarna än. Det kom en bäbis lite tidigare än beräknat så hojen har stått sen siste september. Fast det är mycket roligare med en bäbis så det vete fan när man tar sig tid att laga. Tack så mycket för tipsen iallafall. Kanske får jag rätt på det under vintern. Fortsätt gärna komma med förslag. Det blev en pojke förresten.
 
Top