BKK Rörken 2009-05-12

adrian_vg

New member
Var på Rörken igår, åkte direkt från jobbet. Var framme strax efter kvart i sex så det var bara att fylla i blankett och slänga sig in i teoretiska genomgången. Var i grön grupp (rookies).

Sen var det bara att få vänta på sin tur och få köra. Första varvet gick sådär, andra bättre. Tredje och fjärde flöt på rätt ok. Smajlet när man kom in i depån efter första körningen gick från öra till öra typ. :D

Andra körningen gick bättre ändå, speciellt efter instruktionerna om att höja blicken och kolla långt fram och dit man ska. Denna körning gick ännu bättre än första.

Tredje körningen blev det inte mycket av, eftersom två killar gick omkull i esset efter start/målrakan och en annan kille i kurvan efter esset och man var tvungen att sanera först. Hann med två varv... Men de satt och gick bättre ändå jmfm andra körningen.

Fjärde körningen blev kall och mörk, och vi missade ingen körtid när samma kille som gick omkull i esset innan gick omkull igen på samma ställe. Stackaren sparkade på sin båge och kom in i depå med ljuddämparen under armen... Vi var bara två åkare kvar i grön grupp för sista körningen, de andra hade åkt hem, så vi fick tre instruktörer; en först, en mellan mig och andra åkaren och en sist.

Efteråt kort sammanfattning där vi fick veta att vi kört jättebra, men inte så bra att vi inte behövde komma tillbaka. Instruktörerna har humor. ;) Sista körningen gick iaf jättebra. Känner att jag har mer koll på vad viffern klarar av, och inte minst jag själv.

Kommer att bli en återkommande gäst på Rörken nästa åktillfälle. Fortsätter i grön rookiegrupp en gång till, sen tror jag att jag hoppar upp ett snäpp. Edit: Dvs om jag kör så bra att instruktörerna okejjar att flyttar upp ett steg. Tyckte igår att gula gruppen, den närmast högre, for som bålgetingar genom kurvorna; hastigheten verkade djävulskt hög...

BKK är väl värt sin hundring, och rekommenderas starkt!

Ett åktillfälle är alltså en kvarts körning varje timme (det är fyra grupper totalt) och fyra körningar är en dagskurs typ, med alla moment man behöver. Skillnaden mellan nästa högre grupp är att man kör i högre hastighet, men man övar fortfarande samma saker, som blick, kurvtagning, broms osv.

Det sägs att en kvart på en kartingbana motsvarar en halvtimmes körning på en storbana. Kvarten på Rörken är alltså inget att fnysa åt, den är tekniskt krävande och ger mer än man tror. Den är dessutom grymt kurvig. Jag flinade hela vägen hem sen. :D

Sammanfattningvis en jättebra kurs och jättebra instruktörer! Ses snart igen!
 
Last edited:
Top