BKK med passagerare?

micke911

New member
Jag såg för något år sen en som åkte med passagerare på Rörken. Vad är det som gäller? Måste båda vara SMC-medlem? Kostar det dubbelt? Försäkring? Utrustning?
 

Ballhead

New member
Jag såg för något år sen en som åkte med passagerare på Rörken. Vad är det som gäller? Måste båda vara SMC-medlem? Kostar det dubbelt? Försäkring? Utrustning?

Klart att man skall ha bra utrustning. priset är nog 100:- om föraren är medlem, annars dyrare, min starka tro är du endast behöver betala 1 avgift. (gratis att bli medlem nu).
Hojen måste minst ha trafikförsäkring.
Det är 2 söndagar kvar att köra på, så välkommen.
 

@nderz

New member
Självklart så ställer vi samma krav på utrustningen på passageraren som på föraren. Du behöver inte betala något extra bara för att ni är två på hojen.
Tala bara om det för någon av instruktörerna i din grupp innan att du vill ha passagerare med dig.

Att träna kurvtagning med passagerare är självklart att man ska göra om man brukar ha nån bakpå. Dels så uppför sig hojen ju lite annorlunda, "sävligare/tyngre", samt att även passageraren bör veta vad man ska och inte ska göra i kurvor och i hårda inbromsningar.

Däremot är det kanske inte lämpligt om det är första gången man är på en gokartbana. 1:a passet bör man nog ge sig ut själv på hojen.
Nu är det sista min högst personliga åsikt och något vi kommer att diskutera inom instruktörsgruppen den dagen det sker.
 

Spiff

New member
Hur är det om det är BKK på storbana då?
Är det samma regler som gäller där?

/spiff
 

Gunsan

New member
Man får självklart ha med sin sambo eller vad denne som vill åka bakpå råkar vara på storbana.

Om man kör med passargerare i trafik så är det ju kanonbra att ha denne bakpå även på bana precis som Garfield skriver.

Samma gäller på stor bana som på lite mindre :D

Men man behöver inte ha på stereon så att de på andra sidan banan hör vad för låt som skvalar ut, vi har nog med problem med bullermattan ändå;)

Kram Maria


Hur är det om det är BKK på storbana då?
Är det samma regler som gäller där?

/spiff
 

micke911

New member
Ja då har man provat Rörken med passagerare! Riktigt kul och väldigt lärorikt för både förare och passagerare. Hoppas att fler provar på eller åker dom flesta Rörkoholics ensamma kanske? :rolleyes: Stort tack till alla instruktörer för bra tips!
 

lime

Skriver inte
Ja då har man provat Rörken med passagerare! Riktigt kul och väldigt lärorikt för både förare och passagerare. Hoppas att fler provar på eller åker dom flesta Rörkoholics ensamma kanske? :rolleyes: Stort tack till alla instruktörer för bra tips!

Jag funderade mest på varför du körde bättre med passagerare än utan... :p:confused:
 

micke911

New member
Inspiration, motivation, passion vad vet jag...
Sen kommer det nog att gå ännu bättre nästa gång utan spätta. Lite som att träna med en ryggsäck - det går lättare när man tar av sig den. Får väl se på söndag (om jag överlever lördagens enduroövning...)
 

Avarage

New member
Hur är det om det är BKK på storbana då?
Är det samma regler som gäller där?

/spiff

Vi, SMC Väst, har under åren haft flera deltagare som kört med passagerare. Faktum är att vi förordar att deltagarna kör sina motorcyklar på kurs att de kör under samma typ av förutsättningar som på allmän landsväg. Kör man ofta med passagerare är det också att föredra om passageraren är med även på kursen.

Vi tar inte ut någon extra kursavgift men väl betalning för en extra lunch.

Mvh!
// Niklas
 
Top