BKK-kurs på Albacete i Spanien

McGregor

New member
Hejsan!

Tyvärr tvingas vi ställa in den planerade BKK-kursen på Albacete i Spanien pga lågt antal anmälda.
Kursens genomförande och ekonomi har planerats för 80 deltagare och 25 funktionärer. När vi hade fått in drygt 100 intresseanmälningar preliminärbokades banan, hojtransport och flygbiljetter.
Det blev en (alltför) lång väntan på att få det definitiva beskedet om bokningen av banan eftersom en spansk mc-organisation hade förtursrätt av bokningar. När vi öppnade bokningen för de som stod på intresselistan, blev det rusning de första timmarna men avstannade rätt snart.

Efter flera utskick till intresselistan började vi inse att det blev betydligt fler avbokningar än kursbokningar. Av de ursprungliga 102 på intresselistan har 34 anmält sig medan 50 har avbokat sig. En del har angett skäl men de flesta har inte det. Några har svarat "kanske" medan 13 st fortfarande inte ens svarat på något av mina många förfrågningar.
Vi hoppades att SMC:s Nyhetsbrev skulle nå många som tidigare missat
informationen.
Sedan kursanmälningen öppnades för övriga, har 2 nya deltagare anmält
sig.

SMC Riks, instruktörer och många medlemmar har uttryckt massor av beröm för initiativet till kursen och varit med och lobbat i olika forum, Facebook osv. Det tackar vi för och håller med om att det var en fantastiskt kul idé som Pilas kom med en kväll på Rörken. Tyvärr tvingas vi också konstatera att det faktiska intresset (den här gången) inte var så stort som vi trodde.

Några av oss har varit extra engagerade och lagt ner många timmar på både resor, telefonsamtal och planering.
Vi inser att många av deltagarna och funktionärerna ställt stora
förväntningar på kursen.

Du som betalat in hela eller del av kursavgiften, kommer givetvis att få
tillbaka den från SMC. Om det är någon adminstrationsavgift i samband
med det, vet vi ännu inte. Det löser vi på måndag när kansliet öppnar
igen.

Vi beklagar att det blivit så här och hoppas att det blir ett nytt
försök framöver. Trots detta vill vi ändå önska alla ett riktigt
GOTT NYTT MC-ÅR!

Avarage

New member
Servitören på Grand berättar inte för dig som gäst hur mycket billigare han kan äta samma entrecôte som du samtidigt som han lägger fram notan på ditt bord.

Ser du något problem med det OM så skulle vara fallet?
Inte är det väl något konstigt att kock-lärlingen får äta maten gratis under tiden han/hon utbildar sig? Anslut dig till skaran av aspiranter så "öppnas dörren" för dig med!

Last edited:

peakupnorth

New member
Ja det var ett himla väntande, synd. Nästa gång, det var lite för mycket väntande på den spanska motsvarigheten, nästa gång så hänger jag på om jag är ledig. det finns fler banor i syd Europa

Hotspur

New member
Jag vet inte om min besvikelse är jämförbar med den besvikelse som alla ni som jobbat med projektet säkert känner. Det känns väldigt tomt nu, men samtidigt är jag mycket tacksam mot er som ville göra verklighet av äventyret Albacete. Var snäll och ge inte upp.

påK-en

New member
Vill tacka arrangörerna för nedlagt arbete, men det är mycket tråkigt att det inte blev av.
Jag hade verkligen sett fram emot kursen men man får väl försöka hitta på nåt annat kul istället - det blir inte lätt.

mazze

New member
Ja verkligen ledsamt. Ett stort tack till alla dom som försökte få våran dröm att bli verklig

marcell

New member
Ser du något problem med det OM så skulle vara fallet?
Inte är det väl något konstigt att kock-lärlingen får äta maten gratis under tiden han/hon utbildar sig? Anslut dig till skaran av aspiranter så "öppnas dörren" för dig med!

Du undviker att se min poäng med flit ju. Lönlös diskussion du försöker föra.

Hansi

Skrivit för mycket
Du undviker att se min poäng med flit ju. Lönlös diskussion du försöker föra.

När jag läser tråden misstänker jag att du blandar ihop deltagande på Albecete kursen med "off topic" kommentaren med idén att låta instruktörer åka som vanlig deltagare på en vanlig kurs ibland. Jag tolkar det som att detta skulle inträffa på vanliga kursdagar i sverige och har inget alls med Albecete att göra.

Faktum är, om man räknar som jag gjort, att varje enskild instruktör på Albecetekursen i praktiken skulle sponsrat kursen med tusentals kronor för att kunna hålla priset nere för deltagare. Och ja, jag var trots detta sugen på att få chansen att åka med och hoppas att det går att få fler anmälningar nästa år med lite mer tid för marknadsföring och förberedelse.

YammaJansson

New member
Våra liv består av både glädje och besvikelser. Glädjen kan ju vara att du hittat nån att bilda familj med, du har kanske fått förtroende på jobbet där du gör bra ifrån dig, eller du minns garanterat den första gången du körde en BKK på storbana i Sverige. Dina besvikelser vet du bara själv, men mina är definitivt då Simoncelli körde sig död förra året, när John Lennon blev mördad, eller när jag faktiskt inte fick DEN DÄR tjejen i tonåren. Utan jämförelse har jag väl aldrig blivit så besviken på något som nu när BKK i Spanien blivit inställt pga av för få betalande deltagare. Om det är 80 platser och 102 anmälda, ser jag inga som helst anledningar att det inte skall bli av. De av er som inte betalt, kom det som en överraskning att det faktiskt BLEV av. Själv trodde jag hela tiden på gänget som planerade detta. Och de var faktiskt ute i god tid med annoseringen av detta event. Att ni satte julgröten i halsen och kanske inte riktigt förankrat med "Chefen" hemma är väl en sak, men att tro att detta skulle bli en årlig BKK är ju nonsens, som jag ser det var detta en chans för folk som gillar att göra en enda sak, köra hoj, och är beredda att betala en faktiskt, överkomligt billig peng med allt som ingår i resan, flyg, transport av hoj, transfer från flygplatsen, bandagar, boende, frukost & lunch. Jag anser att det är billigt.
Om man nu föranmält sig och backar ur, hur tänker man då? Man kan inte bortse besvikelsen hos de som planerat resan, men förutom de personerna, så är vi ju faktiskt 35 stycken som inte kommer iväg pga att 45 stycken "ångrat" sig, fått kalla fötter eller vadå? Jag hade för mig att om man är med i SMC, föranmäler sig för en sån här resa, ja, då brinner man för att köra hoj.
Men tydligen är den lågan sval. Till er som anmält er och sedan hoppat av kan jag bara säga, fan va ynkligt gjort.
Återstår att tacka de som planerat hela denna resa och hoppas att de inte ger upp, och att det faktiskt kan bli av ett annat år. Fan tro´t. Hälsningar Ulf Jansson Uppsala

swischmc

New member
Ja, vad ska man säga... ledsen, besviken, förbannad. Jävla skit, på ren svenska!

Jag är förmodligen korkad, men jag levde för denna resa hela vintern. Det var inte svårt att ställa hojen i höstas, för första resan skulle bli i februari. Det var inte svårt att genomlida den mörka hösten, för jag hade något att se fram emot. En fantastisk möjlighet att få avrosta sig redan i februari. Komma hem och när säsongen väl satte igång var det bara att skutta upp på hojen och dra iväg. För en gång skull tycker jag att BKK verkligen stått för trafiksäkerhet.

Så blir det så här... vart tog alla intresserade vägen? Varför försvann de? Det borde de ansvariga ta reda på. Vad avskräckte? Priset, den långa tystnaden mellan intresseanmälan och anmälan? Kanske tiden för anmälan, precis vid jul - när ingen har varken pengar eller tid? Den korta anmälningstiden? Hur kommer det sig att bara två som inte anmält intresse tidigare anmälde sig? Vart tog resten av smc vägen? Jag har "reklamat" på både Bike.se och Hojen.nu. Ingen reaktion på någon av sidorna. Var hela idén om en BKK i Spanien helt fel?

Jaha, vad gör man nu då? Besvikelsen har ingen stans att ta vägen. Ansvariga för planeringen har gjort vad de kunnat. Idén var fantastisk. Fler BKK blir det knappast i Spanien.

@nderz

New member
......... Fler BKK blir det knappast i Spanien.

Visst är det jä***igt tråkigt att kursen inte blir av men så negativa ska vi nog inte vara. Något bra kommer det säkert ut av det här, vi har lärt oss en del och helt kört för framtiden är det nog inte.

e7danne

New member
Det enda det faktiskt föll på var att vi inte blev tillräckligt många intresserade i slutänden. (Anledningarna till det kommer självklart att analyseras av ansvariga). Men vi hade ändå en fullständigt "körbar" SMC-kurs på en bana nere i Spanien! Hur coolt är inte det?! :)

Jag vet att vi är många som knappast kommer att ge upp den här idén innan vi står i depån nere i Spanien och vrider om nyckeln! :D

YammaJansson

New member
Nu ska inte jag dra igång någon långbänk av detta. Jag ska bara kommentera e7danne. Tyvärr håller jag inte med dig angående dåligt intresse, då det var 102, etthundratvå! som initialt var intresserade. När man trycker på intresse/anmälningsknappen skall väl allt vara klart? Budget, OK från jobbet och frun/flickvän/pojkvän. Att det blir folk som hoppar av är naturligt, sjukdom, andra familjeproblem, fick inte ledigt trots allt, etc.
Men att 45 stycken hoppar av pga dåligt intresse, sorry, jag köper inte det. Jag tror att det är enkelt att trycka på anmälningsknappen, sen när det närmar sig får man kalla fötter på grund av att det inte är riktigt förankrat. Och det är just det som är så beklagligt. Att man inte tar det riktigt på allvar. Nåja, vad är en bal på slottet, sorry, BKK i Spanien....
Vi får hoppas det blir ett antal 4-dagars i Sverige/Finnland i år. Detta måste kompenseras på något vis.

Ricken

Member
Nu var det ju faktiskt inte en föranmälan utan en intresseanmälan. Då får man vara beredd och räkna med ett stort manfall.

e7danne

New member
YammaJansson:
Jag tror nog vi menar samma sak. Jag håller iaf helt med dig om båda dina inlägg här ovan.
Det jag menade med mitt inlägg är att inte får glömma att vi tog oss igenom alla "administrativa hinder" för att faktiskt få lov att genomföra en trafiksäkerhetskurs (med allt vad det innebär) i Spanien(!). Det är inte någon självklarhet eller rättighet.

Sidospår:
Jag hade tidigare i höstas nöjet att prata med högt uppsatta personer inom MotoGP/FIM om vad SMC School gör för trafiksäkerheten och hur vi i Sverige (SMC, NTF, Försäkringsbolag, m.fl) ser på detta och fick till svar att detta var helt fantastiskt och unikt. "Driver education on track with full insurance? This would never be possible in Spain!". Jodå... :)

Peter1980

New member
Nu var det ju faktiskt inte en föranmälan utan en intresseanmälan. Då får man vara beredd och räkna med ett stort manfall.

Precis!

Visst, man kan ha en ren "intresseanmälan", men då får man räkna med att många faller bort. Skulle nån fråga mig om jag vore intresserad att åka till månen så skulle jag säga ja, men när det sen visar sig att det kräver 5 års astrounautträning + att jag ska betala raketen själv så står jag nog över ändå så att säga.

Jag tycker fortfarande att idén är bra, och är helt övertygad om att det är genomförbart en annan gång.

Ska jag spekulera så tror jag att det bristande antalet anmälda den här gången enbart beror på 2 saker.

- Ingen marknadsföring
- För kort varsel

Kan bara jämföra med när jag bokat Gotlandkörningar med AP eller Intebarafest. Nyhetsbreven om körningarna brukar börja komma typ 1 år innan det är dags. Bokning och anmälan (med ej återbetalningsbar anmälningsavgift) gjorde jag i Oktober 2012 när själva körningen är i Juni 2013. Och trots att de körningarna bara kostar rena fickpengar så är de otroligt flexibla med betalningen om man behöver det.

Har förstått på inläggen att det var mkt som inte var spikat inför denna gång, och att det kanske inte gick att ha framförhållning till det här försöket. Men jag tror ändå att det är det man måste ha.

Skulle man veta typ redan i April att SMC tänker köra en vinterkörning så finns helt andra möjligheter för folk att skaka fram 16k utan att behöva ställa in thailandsresan, mount everest-klättringen eller vad det nu kan vara.

Hoppas iaf att det görs ett nytt försök på detta då det är en kul grej!

Last edited:

påK-en

New member
Precis!

...............................Har förstått på inläggen att det var mkt som inte var spikat inför denna gång, och att det kanske inte gick att ha framförhållning till det här försöket. Men jag tror ändå att det är det man måste ha.

............................................
Hoppas iaf att det görs ett nytt försök på detta då det är en kul grej!

Framförhållning är svårt (om jag ser till min egen), jag har hållit på och jagat för att få leverans av en ny hoj till kursen och förmodligen med försäljarens hjälp lyckats. Tyvärr fick jag idag ringa och säga att det inte är så bråttom längre - inte så kul när man legat på och säljaren legat på generalagenten. :(
Men sånt är livet, håller tummarna för nya spännande evenemang! :lemon:

Last edited:

Marie

Banned
Idén var nog så fin, även om den aldrig var någonting för mig, men så anmälde jag heller aldrig något intresse.

Min inbillning är att kombinationen av resans pris, tidpunkten för dess betalning och faktumet att det krävdes två transportresor till Stockholm den ena en vecka före avresan och den andra en vecka efter he,komsten, gjorde att gruppen reducerades till verkligt välsituerade fanatiska hojåkare i östra Svealand. Och den gruppen var nog inte tillräckligt stor. Jag tror att logistikdelen med hojtransporten blev den verkliga knäckfrågan. Men det är bara som jag tror....

Om jag fattade saken rätt så fanns alternativet med avlämning/hämtning i Göteborg vid intresseförfrågan, men saknades vid det skarpa läget. Det kan mycket väl förklara åtskilligt av avhoppen, eller?

Last edited: