BKK för Custom?

klas killer

New member
Undrar om det är någon som vet om det blev någonting av planerna att ha speciella BKK dagar för customcyklar? Och i så fall vilka datum och banor. :confused:
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Under veckan som kommer släpps SMC:s kurs program f. 2007 på MC Mässan i Älvsjö.

Kolla på webben - det kommer finnas där. ( Det kommer finnas custom kurser..)
 

Mathias

Active member
Kör du i Skåne så är Custom hojar mer än välkomna på varje kurs.
Varför måste det vara speciella dagar för dem?
 

Yasha

New member
Kör du i Skåne så är Custom hojar mer än välkomna på varje kurs.
Varför måste det vara speciella dagar för dem?
Customhojar är väl välkomna på alla SMCs kurser, även om det finns sporthojskurser som i första hand vänder sig till just sporthojar. Som jag ser et, försöker alla som arrangerar kurser att skapa ett så attraktivt och brett utbud som möjligt, öppet för alla motorcyklister oavsett kön och hojtyp.

Problemet är att väldigt få customförare dyker upp på majoriteten av kurserna och som hojparken i Sverige ser ut idag och med tanke på hur stor ökningen är bland förare av just customhojar samt med tanke på olycksstatistiken, vill vi uppmuntra förare av just denna typ av hojar att våga sig på lite fortbildning och upptäcka hur kul och nyttigt det är!

Ni i Skåne kanske har lyckats med ert koncept och er marknadsföring så att ni lockar fler customförare än genomsnittet, men en högst ovetenskaplig marknadsundersökning bland förare i Sthlm t.ex. ger oss svaret att nämnda grupp dels inte tycker att de BEHÖVER fortbildningen och i den mån de nu tycker att de behöver den och dessutom inte uppskattar inblandningen med sporthojar och/eller konceptet i sig.
(Vi har djupa diskussioner angående detta med de två styrelsemedlemmar som själva kör custom och som sitter med och jobbar med marknadsföringen av våra customkurser som har premiär 2007.)
Om detta sedan beror på okunskap, ren ovilja eller fördomar, det har jag ingen aning om.

Det jag "vet", är min högst personliga uppfattning om varför man skiljer ut en särskild grupp och skapar evenemang bara för de som tillhör denna grupp. Jag gör en väldigt grov jämförelse med tjejdagarna.. Det kommer ju tjejer till de vanliga kurserna, eller hur? MEN (åter igen ett stort sådant), vad är avsikten med denna särskiljning? För mig har tjejaktiviteterna varit ett sätt att visa just denna grupp att de kan och vill och målet med aktiviteterna är i slutänden att de inte ska behövas, att tjejerna ska anmäla sig till ordinarie kurser och inte tänka så mycket på allt annat som säger att de inte kan/vill/vågar.
Till viss del har vi "lyckats", det är fler tjejer på kurserna. Om det sedan beror på att vi haft tjejkurser/-dagar eller om det är för att det helt enkelt är fler tjejer som kör hoj eller en kombination av båda, strunt samma. Det är fler tjejer på kurserna!

Samma tänk vill jag, personligen, ha med customkurserna. Lura ut denna grupp till banor och kurser, hjälpa till att visa verktyg för bättre hojkörning och trafikvett, ha roligt och se till att även customförarna anmäler sig till våra andra kurser. I ännu större utsträckning än idag!

En bonus är dessutom att instruktörerna får tänka lite nytt, kanske lära sig något nytt (hur många instruktörer kör själva custom?) och alla har roligt! Iaf tycker jag att det är skitroligt att planera kursen och försöka få ihop ett program som är lockande för en presumptiv deltagare OCH schysst baserat på det vi vill förmedla.

Dessutom ska jag, motardhuligan, sätta mig på en customhoj och kunna pluttra runt på manöverbanan, bara det kommer ju vara en syn för gudar... *asg*

Detta blev ett långt inlägg och för er som vet vem jag är, detta är min högst personliga uppfattning om ämnet i fråga och även om jag citerar ditt inlägg, Mathias, så är det absolut inget försök till påhopp utan ett inlägg i "debatten".

/ Veronica
 

Mathias

Active member
Håller helt med, sen är det "lite tråkigt" att man ska behöva ha "specialdagar" vi ska ju ändå samsas om ute på vägarna ändå.

Tyvärr så är det ju så att sporthojar körs till störst del av unga förare medans custom folket är av den äldre befolkningen (jaja, ta det nu rätt här va:rolleyes: ).
Har stått flaggvakt flera gånger på våra BKK och det finns nog inget härligare när man ser en custom förare, man eller kvinna, som lyckas att dra "fotstöden" i asfalten och världens största leende börjar infinna sig.

Så jag vill bara uppmana ALLA som inte kört en BKK, vart än i landet, gammal eller ung, man eller kvinna.

Ta och boka in er på en BKK och kör efter er förmåga.
Sen ser man ut så här :D
 

SvenneC

New member
Undrar om det är någon som vet om det blev någonting av planerna att ha speciella BKK dagar för customcyklar? Och i så fall vilka datum och banor. :confused:

Ett lite mer direkt svar på din ursprungliga fråga:

SMC Stockholm arrangerar i år två olika typer av kurser för Customåkare, en av dom är på bana och körs torsdagen den 2 augusti. Anmälningar kommer troligen att börja tas upp i april. Denna kurs kallar vi "Custom Advance"

Den andra kursen som är mer i stil med en grundkurs planeras till helgen efter midsommar. Eftersom vi ännu inte har bekräftelse på bokningen av kursplatsen för denna kurs så kan vi varken gå ut med exakt datum eller börja ta upp anmälningar ännu. Denna kurs kallar vi "Custom Basic"

Länkar till information om "Custom Advance":
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1780
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=813

Länk till platsen där informationen om "Custom Basic" kommer att läggas ut när den är spikad:
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1781

/Svenne C.
Distriktsordis och instruktör i SMC Stockholm
 
Top