Bilteorin

Jojye

New member
Läste Bilteorin i förra veckan och blev lite fundersam över en sak. Det står massor (ett helt kapitel) om hur man bör ha extra uppmärksanget bland gamla o barn men det står väldigt lite (eller inget alls?) om en annan grupp ömtåliga trafikanter, nämligen motorcyklisterna.

Vi är en lite o utsatt grupp i trafiken hur kommer det sig inte att det står ens en sida eller två om hur man bör vara extra uppmärksam nä det finns MCn i närheten, menar om det är vi eller billisten som gör fel så slutar det med att vi får ont i 100% av fallen. med tanke på vad som beskrivs i denna tråden http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3969 speciellt när killen skriver "han såg mig men registrerade inte".
Kanske ngt SMC borde ta upp det med VV eller vem det nu är som ser efter vad som ska läras ut i teoriboken?
 

Petra

Super Moderator
Läste Bilteorin i förra veckan och blev lite fundersam över en sak. Det står massor (ett helt kapitel) om hur man bör ha extra uppmärksanget bland gamla o barn men det står väldigt lite (eller inget alls?) om en annan grupp ömtåliga trafikanter, nämligen motorcyklisterna.

Vi är en lite o utsatt grupp i trafiken hur kommer det sig inte att det står ens en sida eller två om hur man bör vara extra uppmärksam nä det finns MCn i närheten, menar om det är vi eller billisten som gör fel så slutar det med att vi får ont i 100% av fallen. med tanke på vad som beskrivs i denna tråden http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3969 speciellt när killen skriver "han såg mig men registrerade inte".
Kanske ngt SMC borde ta upp det med VV eller vem det nu är som ser efter vad som ska läras ut i teoriboken?

Visst är det illa! Det handlar ju om en liten enkel sak som faktiskt kan förändra. Men jag lovar att SMC påpekat detta upprepade gånger på många olika sätt för myndigheter och beslutsfattare. Exempelvis för närvarande i det pågående arbetet med att ta fram en Nationell Strategi för mc-säkerhet. Bara att hoppas att myndigheterna lyssnar på SMC i denna fråga och många andra.
 

DearHunter

New member
Helt rätt!

Man missar en hel del i körkortsutbildningen map oss hojjåkare.
Därför gäller det att vi kör defensivt och inte bjuder våra medtrafikanter på plötsliga överraskningar. En mc accellererar fort och plötsligt är man uppe i en hastighet som bilföraren inte förväntar sig att man kommer med. Det är en av anledningarna till att man tar miste mellan mc och moped. Mc:n kör ibland fortare än trafikrytmen man är van vid och sedan är det lätt att skylla på att man tog miste mellan en moped och mc.

Håll avståndet och håll hastigheten inom vissa marginaler. Att bära varselväst är ingen dum ide dessutom, speciellt i tätorter. Vi får hoppas på att det ökande antalet hojjar i trafik ''vänjer'' bilisterna så att de kastar ett extra öga innan de gör sin berömda vänstersväng.

Kör mc som Du älskar livet. Ett mycket klokt råd som någon här har myntat.
 
Last edited:

Alfred

New member
Osynlig

Jag brukar alltid sakta ner och ha bromsberedskap så fort jag ser en bil stå vid vägkanten eller stå för att köra ut på vägen jag kör på.
Fick ytterligare bevis på att bilister inte ser oss mcåkare här om kvällen när jag var utepå en tur.kommer på en raksträck med god sikt åt alla håll då det står en bil för att köra ut från en mack och sänker farten samt bromsberedskap. Mycket riktigt tanten tittar åt mitt håll och kör rakt ut mitt framför mig med kraftig inbromsning som följd.Nu gick det bra men som sagt tro alltid att bilisten inte ser dig anpassa farten och ha bromsberedskap så minskar risken att råka ut för en olycka för det är vi som råkar värst ut oavsett vems fel det är.
Var rädda om er där ute.
 

Triumph int

New member
På med helljuset om det är mitt på dagen eller skaffa xenonlampa.

Vi har en lite yta och kan lätt bli "osynliga",
så västar, lampor och en vit hjälm är nog inte fel.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
som Petra säger, vi har framfört det hur många gånger som helst. SMC har föreslagit att alla, oavsett körkortsbehörighet, bör få köra MC i en simulator. Då får man i riskfri miljö upp ögonen för problemet.
Man har sagt från Vägverkets sida att MC och mopeder är grupper som beaktas i B-behörighet även om det inte står uttryckligt i föreskriften som vi framfört.
Därför ska jag kolla med STR och Transportstyrelsen igen. Detta är något som fungerar i andra länder, det borde gå även i Sverige.
 

Chopperbyggarn

New member
som Petra säger, vi har framfört det hur många gånger som helst. SMC har föreslagit att alla, oavsett körkortsbehörighet, bör få köra MC i en simulator. Då får man i riskfri miljö upp ögonen för problemet.
Man har sagt från Vägverkets sida att MC och mopeder är grupper som beaktas i B-behörighet även om det inte står uttryckligt i föreskriften som vi framfört.
Därför ska jag kolla med STR och Transportstyrelsen igen. Detta är något som fungerar i andra länder, det borde gå även i Sverige.

Bra initiativ!!!
Anders.J
 

P-O Noren

New member
Borde vara en fråga man skulle kunna ha med i körkortsfrågorna i teoriprovet. Det är ju det enda som har en kunskapskoppling mot prov.

Halkbana och riskutbildningar är i mina ögon rätt så osäkra som beteendeförändrare, man har väl fortfarande inte utvärderat om halkbanan verkligen lett till färre olyckor i hal trafikmiljö?

De där obligatoriska momenten har ju inte precis många misslyckats med att genomföra om man säger så...
"Jasså kom du idag? vänta ska jag skriva ut en behörighet åt dig..."
 

Schuster

New member
Angående det här med att Bilisterna inte ser Motorcyklisterna eller inte bryr sig.
Jag försöker att bli så gammal som jag nu kan och har därför en princip att jag inte litar på någon trafiken, ser jag en Bil som vill köra ut från en sidoväg, blinkar jag ofta intensivt med helljuset, och jag tror att det har räddat mig flera gångar, det är upp till os Motorcyklister att vare dubbelt så uppmärksamme i trafiken som den där kör Bil, det är trots allt vi som får stryk om det händer någon olycka. Jag bytte upp mig i våras från en XJ600 till min nuvarande XJ900, och han som köpte min 600 Yamaha, skull ha den för att ta Körkort, vi hade lite prat om vad det innebär att köra på två hjul, och jag skulle köra maskinen hem till honom,han ville inte köra för han fick lektioner (förnuftigt) just det med Bilisterna pratade vi mycket om och precis når vi åkte iväg hände det, en Bilist körde rätt ut framför mig, trots att där var två fria vägbaner, killen som köpte maskinen så det och jag berättade för honom att sånt förekommer varje dag, och om man vill överleva så måste man vare berett på detta och reagera därefter. Jag tror förövrigt att månge Bilister inte kan beräkna våran hastighet och tror att det är en Moped som kommer. Jag är också säker på att när man kör <motorcykel regelbundet, är man en mycket bättra Bilist.
önskar alla en God Jul och ett gott Nytt år och kör alert och säkert
 
H

honda cbf 500

Guest
Smc kanske borde lägga ner sin energi på att få vägverket/regeringen att bygga filer enbart för motorcyklister :) Då förenklas livet för oss allihop tror jag iaf. // Amir
 

Marie

Banned
Angående det här med att Bilisterna inte ser Motorcyklisterna eller inte bryr sig.
Jag försöker att bli så gammal som jag nu kan och har därför en princip att jag inte litar på någon trafiken, ser jag en Bil som vill köra ut från en sidoväg, blinkar jag ofta intensivt med helljuset, och jag tror att det har räddat mig flera gångar, det är upp till os Motorcyklister att vare dubbelt så uppmärksamme i trafiken som den där kör Bil, det är trots allt vi som får stryk om det händer någon olycka. Jag bytte upp mig i våras från en XJ600 till min nuvarande XJ900, och han som köpte min 600 Yamaha, skull ha den för att ta Körkort, vi hade lite prat om vad det innebär att köra på två hjul, och jag skulle köra maskinen hem till honom,han ville inte köra för han fick lektioner (förnuftigt) just det med Bilisterna pratade vi mycket om och precis når vi åkte iväg hände det, en Bilist körde rätt ut framför mig, trots att där var två fria vägbaner, killen som köpte maskinen så det och jag berättade för honom att sånt förekommer varje dag, och om man vill överleva så måste man vare berett på detta och reagera därefter. Jag tror förövrigt att månge Bilister inte kan beräkna våran hastighet och tror att det är en Moped som kommer. Jag är också säker på att när man kör <motorcykel regelbundet, är man en mycket bättra Bilist.
önskar alla en God Jul och ett gott Nytt år och kör alert och säkert

Din "hojkund" blir nog glad när han upptäcker att han antingen måste strypa 600:an för att köra upp på begränsad effekt eller skaffa en annan hoj för uppkörningen för "fullt A"..... :(
 

Herr Fuggle

New member
ser jag en Bil som vill köra ut från en sidoväg, blinkar jag ofta intensivt med helljuset

Blinka ALDRIG med helljuset om du inte ska släppa fram!

På ljustutan på Engelska hojar står det PASS. Passera alltså.

Att blinka med helljuset betyder att jag sett dig och släpper fram dig. Fungerar klockrent på de Brittiska öarna. Skapar flyt och minskar köer eftersom man inte behöver stå länge och vänta med andra trafikanter bakom.

Fungerar inte lika bra i Sverige,( nästan aldrig eftersom vi inte har vanan att släppa fram andra,) men det räcker med EN enda bilist som missförstår dig och du får en rejäl överraskning!

Slå gärna på helljuset men blinka ALDRIG om du inte släpper fram. (Erfarenhet = summan av begångna misstag)

Glöm inte blinkers på heller. Lätta att säga men alla har vi gjort det. Många bilister förstår inte hur lätt det kan vara att missa slå av den. Alla som åkt med andra hojåkare har märkt det...

Kör försiktigt och njut av livet!
 

OH-

Member
.................
På ljustutan på Engelska hojar står det PASS. Passera alltså.
...................

Nej, nära men ingen cigarr. Pass = omkörning i det här fallet. Att helljusblink sen kan betyda "fritt fram" på brittiska öarna är en annan sak.
En lång, nästan aggresiv, helljusblinkning betyder åtminstone för mig "se upp, vakna och tänk till".
 

Red Bandit

New member
Nej, nära men ingen cigarr. Pass = omkörning i det här fallet. Att helljusblink sen kan betyda "fritt fram" på brittiska öarna är en annan sak.
En lång, nästan aggresiv, helljusblinkning betyder åtminstone för mig "se upp, vakna och tänk till".

Jag skulle nog vara försiktig med ljustutan. Även i Stockholmstrafiken brukar det brtyda "kom igen du, jag väntar".
// Niklas
 

Marie

Banned
Blinka ALDRIG med helljuset om du inte ska släppa fram!

På ljustutan på Engelska hojar står det PASS. Passera alltså.

Att blinka med helljuset betyder att jag sett dig och släpper fram dig. Fungerar klockrent på de Brittiska öarna. Skapar flyt och minskar köer eftersom man inte behöver stå länge och vänta med andra trafikanter bakom.

Fungerar inte lika bra i Sverige,( nästan aldrig eftersom vi inte har vanan att släppa fram andra,) men det räcker med EN enda bilist som missförstår dig och du får en rejäl överraskning!

Slå gärna på helljuset men blinka ALDRIG om du inte släpper fram. (Erfarenhet = summan av begångna misstag)

Glöm inte blinkers på heller. Lätta att säga men alla har vi gjort det. Många bilister förstår inte hur lätt det kan vara att missa slå av den. Alla som åkt med andra hojåkare har märkt det...

Kör försiktigt och njut av livet!

Tja, i England gör man väl alltid allting tvärtemot, kör på fel sida och jag vet inte allt, så vad man har för skrivna och oskrivna regler där kan man säkert skita i i övriga Europa. I Skåne, Tyskland, Österrike och resten av den civiliserade världen betyder helljusblinkningar "Se upp för fan, ditt djävla ålahuve..."
 

tersan

New member
Jag skulle nog vara försiktig med ljustutan. Även i Stockholmstrafiken brukar det brtyda "kom igen du, jag väntar".
// Niklas

Så även i Skåne och Östergötland. Kontentan av det hela är väl att man ska vara försiktig med att använda signaler som kan misstolkas... framförallt om man sitter på en hoj.
 
Top