Biltemas punkteringskit

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Jag var inne idag på biltema/feltema och skulle köpa deras punkteringkit men fick höra att de har tagit bort dem ur sortimentet då det har visats sig att de inte fungerar:D...

Känner NI till ngt kit som fungerar som NI kan rekommendera?

Vad är skillnaden mellan det däckfix som finns på burk och ett punkteringskit?

Mvh

Amir
 

cub

New member
Det som finns på burk fungerar inte med slangdäck och ekerfälgar. För andra däck så tycker jag att det jag hört och läst att det funkar ibland, ibland inte eller nånting däremellan. Jag stannade vid en mc vid vägkanten förra sommaren. Hans kompis var på väg för att köpa den 8e burken. Det var några kilometer kvar till garaget hem så han tyckte att det fungerade "sådär". Rekommendationen jag fick på mc-firma om man kör slanglöst var nån slags kit där man skruvar i något som en kork. Nu har jag bara slang och ekerfälgar så jag la inte på minnet vad det hette. Det skulle iallafall vara 100% enligt säljaren. :p
 

#46

New member
Nä någon kork är det inte!

Satsen består av ett verktyg som du skär upp/gör rent med. Och att annat som du skall trycka in en liten korv med. Ser ut som en korkskruv utan skruv med hål i spetsen.
Korvarna ligger inplastade och är kladdiga av vulkaniseringsmassa, ca 5 cm långa och 5 mm tjocka.
Dessa trycks in i hålet i däcket och sedan fyller man på med små tuber för att få upp lufttrycket.
Kan vara lämpligt att komlettera med en flaska skum utifall det läcker ändå!?

Per
 

Chopperbyggarn

New member
Nä någon kork är det inte!

Satsen består av ett verktyg som du skär upp/gör rent med. Och att annat som du skall trycka in en liten korv med. Ser ut som en korkskruv utan skruv med hål i spetsen.
Korvarna ligger inplastade och är kladdiga av vulkaniseringsmassa, ca 5 cm långa och 5 mm tjocka.
Dessa trycks in i hålet i däcket och sedan fyller man på med små tuber för att få upp lufttrycket.
Kan vara lämpligt att komlettera med en flaska skum utifall det läcker ändå!?

Per

Denna typ av lagning hade dom gjort på det slanglösa bakdäcket på min hoj i Mexico och när vi var i Baja California så började en av dessa "korvar" att krypa ut och pys punka uppstod..när vi hade ca en halv mil kvar till färjan till fastlandet så var däcket platt men ett par hyggliga mexare tog hojen på sitt pick up flak och körde oss till hamnen där jag fick släpa hojen på och av färjan med motorn igång med platt däck..i Mazatlan på fastlandet fick vi pumpat däcket av en trailer förare för att sedan pumpa på vartenda ställe som hade pump i staden till vi tillslut hittade en hojfirma som hade rätt sorts däck för hojen. Efter detta så tvivlar jag på att se denna typ av lagning som en permanet lösning.

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Anders, här måste säga att jag inte riktigt kan hålla med dig, jag fick punka förra året och däckverstad fixade punkan åt mig. Det var en bit av en lastbilskorda som hade gått flera centimeter i bakdäcket. Jag körde i alla fall 800 mil efter den lagning tills det var dags att byta ut bakdäcket.

Men den lagningen är bara bra för hojar som inte går så fort som tex min:p har man sporthoj och kör fort och även ren bankörning så bör man byta däcket enligt vad jag har av en vän som är både maskiningenjör och varit mcmek.

//Amir


Denna typ av lagning hade dom gjort på det slanglösa bakdäcket på min hoj i Mexico och när vi var i Baja California så började en av dessa "korvar" att krypa ut och pys punka uppstod..när vi hade ca en halv mil kvar till färjan till fastlandet så var däcket platt men ett par hyggliga mexare tog hojen på sitt pick up flak och körde oss till hamnen där jag fick släpa hojen på och av färjan med motorn igång med platt däck..i Mazatlan på fastlandet fick vi pumpat däcket av en trailer förare för att sedan pumpa på vartenda ställe som hade pump i staden till vi tillslut hittade en hojfirma som hade rätt sorts däck för hojen. Efter detta så tvivlar jag på att se denna typ av lagning som en permanet lösning.

Anders.J
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Anders, här måste säga att jag inte riktigt kan hålla med dig, jag fick punka förra året och däckverstad fixade punkan åt mig. Det var en bit av en lastbilskorda som hade gått flera centimeter i bakdäcket. Jag körde i alla fall 800 mil efter den lagning tills det var dags att byta ut bakdäcket.

Men den lagningen är bara bra för hojar som inte går så fort som min:p har man sporthoj och kör fort och även ren bankörning så bör man byta däcket enligt vad jag har av en vän som är både maskiningenjör och varit mcmek.

//Amir

Kan nog vara sant som du skriver då denna lagning var gjord innan jag köpte hojen och kan ha gått många mil + upskattningsvis drygt 200 mil i min ägo innan "korven" kröp ur i värmen.;)

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag tror att värmen kan spela stor roll i den här typen av lagningar.

//Amir

Kan nog vara sant som du skriver då denna lagning var gjord innan jag köpte hojen och kan ha gått många mil + upskattningsvis drygt 200 mil i min ägo innan "korven" kröp ur i värmen.;)

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Men den lagningen är bara bra för hojar som inte går så fort som tex min:p har man sporthoj och kör fort och även ren bankörning så bör man byta däcket enligt vad jag har av en vän som är både maskiningenjör och varit mcmek.

//Amir


Om jag förstår rätt argumenterar ni om de dubbelvikta gummikorvar man trycker genom däcket och skär av?

Faktiskt frågat min käre farbror om det (som är däcksmeck och jobbar med både tung trafik, PB och tidigare åt Cralle Lindholm när han åkte hoj) och han skulle inte tveka en sekund att åka på det i bil iaf. Det ska tydligen sitta riktigt ordentligt om det är rätt gjort.


På sporthojar och framförallt vid bankörning är alla liknande genvägar bäst att undvika. Det är inte busenkelt för tillverkarna att öht få fram däck som ´håller måttet gällande krav på låg vikt, "rätt" flex osv när det ska kunna gå i 240 med fulla nedlägg. Att då köra riktigt hårt med ett trasigt och lagat däck skulle nog ingen rekommendera. Oavsett hur långt det hållet vid gattouring.
 
Top