Biltemas kedjespray

steelis

New member
Hade slut på kedjespray så jag akutköpte Biltemas Racing Kedjeolja
Men vilket skit! Hela fälgen, svingen, skyddet alldeles nerkletat.....
 

Bansaie

New member
Det var nån som tipsade om Biltemas Lithiumfett,vet inte om det var här eller på Sporthoj. Har provat det ett tag och det verkar funkar bra. Men som med allt som ska på kedjan får ha på med måtta, annars så slinger det av.
 

gundj

New member
Jag har nog gått igenom marknadens olika kedjesmörjor och vill påstå att det viktigaste för att slippa skitigt bakhjul är att smörja kedjan efter körning direkt och låta hojen stå och torka en stund efteråt.
Kanske inte riktigt lika viktigt med vax men det underlättar.
 

steelis

New member
Hade inte alls på mkt av biltemas, och hojen stod en natt efter jag hade på det, nu har jag testat CC-12 krypsmörjfett det verkar funka väldigt bra...annars så har jag alltid kört med motuls..
har även sett att vissa kör med vanligt motorolja på kedjan också....
 

MartinBokman

New member
Biltema har 2 kedjesprayer, jag har provat båda......sprätter omkring gör de båda två. Jag föredrar castrol chainwax
 

JoHu

New member
Har inga problem med Biltemas kedjesparayer.
Sprätter inte mer än andra produkter

Biltemas olja klistrar inte fast grus och junk på kedjan som följer med och beckar igen kring motordrevet.

Har ju sett på olika forum att puts-nissarna på asfaltsvägen klagar på Biltemas kedjespray medans grusåkare verkar alla gilla produkten.

Kan däremot säga direkt att kedjewax är rena skiten på grusåkning då den klistrar fast kringflygande gruskorn som en magnet.....

Som allt annat så är detta en egen erfarenhet......
 

påK-en

New member
Jag har också kört med Biltemas kedjespray några år, har inga problem med den. Har ingen känsla av att den skitar ner speciellt mycket, jag gillar att köra och är inte så mycket för att putsa, motorcykel är ett nöjesverktyg inte nåt prydnadsföremål.
 

Hojkul!

New member
Numera använder jag Bel-Ray´s "Super Clean Chain Lube". Denna appliceras EFTER körning och torkar snabbt. Den skvätter inte alls, och om man råkat spraya på sving och/eller fälg så tas det enkelt bort med t.ex. Miljöavfettning. Finns att köpa hos bl.a. MotoSpeed i Västerås.
 

e12

New member
Kör med tjärspray på test. Luktar iaf gott. Kört 400 mil, vare bra hittills.

Skickat från mobilen.
 
Numera använder jag Bel-Ray´s "Super Clean Chain Lube". Denna appliceras EFTER körning och torkar snabbt. Den skvätter inte alls, och om man råkat spraya på sving och/eller fälg så tas det enkelt bort med t.ex. Miljöavfettning. Finns att köpa hos bl.a. MotoSpeed i Västerås.

Kör också med Bel-Ray Super....... Bästa sprayet jag provat. Minimalt med vax på bakhjulet. Man vill ju hålla putset uppe!

/Peter
 

Hojkul!

New member
ingen säger nåt här om hur kedjan mår...

Precis. Det har kanske att göra med att det finns en annan tråd som avhandlar rengöring av o-ringskedja, och där finns även väldigt många inlägg om vad som är bra och inte för kedjan :)

Hur ser/märker du om en kedja mår bra eller inte?
 
ingen säger nåt här om hur kedjan mår...

Jag har känslan av att Bel-Ray vaxet är minst lika bra som klassisk ”smörja”. Har kört med det i 4 år. Om typ 70 % av smörjan hamnar bl.a. på bakfälgen, smörjer det kedjan bättre då? Knappast.

Oavsett vilket så tar jag gärna ett tidigare kedje/drevbyte om det innebär mindre slabb på hojen. Det är det värt. Som HOJKUL säger det finns annan tråd för det.

Denna tråd handlar ju om Biltemas spray, den har jag ingen erfarenhet av. Tidigare använde jag spray från Shell - slabbade ner hojen.

/Peter
 
Top