Biltema styren

TKH

New member
Hade tänkt att byta till ett Biltema-styre. Har sett ett svart styre i aluminium som enligt Biltema har deras starkaste sammansättning.
82-354 tror jag produktkoden var hos dem. Någon som har feedback på detta styre? Om hållbarhet, "fågelpinnen" osv.

Dessutom, har ni något trick som underlättar att få bort v-handtag från befintligt styre så det går att återanvända?
 

Hampe

Skriver massor!
Dessutom, har ni något trick som underlättar att få bort v-handtag från befintligt styre så det går att återanvända?


Trycklyft.
Inte klunsig bilventil, utan smalt renblåsningsmunstycke.
Skruva bort kontakter och kopplingshandtag så du kommer åt att kila in munstycket å blås på ba'


...eller köp nya handtag på Biltema när du ändå är igång - kostar väl 25 spänn eller så. :D


Hampe
 

mats757

New member
Hade tänkt att byta till ett Biltema-styre. Har sett ett svart styre i aluminium som enligt Biltema har deras starkaste sammansättning.
82-354 tror jag produktkoden var hos dem. Någon som har feedback på detta styre? Om hållbarhet, "fågelpinnen" osv.

Det är ingen fördel att ha ett "Starkt" styre. Det är bättre att Offra det om man välter hojen. Det finns risk att man har sönder dyrare saker om man kör med starkt styre.
På en Cross, som är väldigt "rejäl" och tål kraftiga smällar, så vill man inte att styret kröker sig vid minsta lilla vurpa, och kanske måste bryta ett hit bara pga det.

Så att... det är bara att handla.

Mats
 

Hoke

New member
Jag har kört ett par tusen mil med precis det styret.

Skall du köra sittandes på hojen eller bara "vanlig" körning är det helt ok, men skalll du köra cross eller ståendes avancerat, sviktar det för mycket och fågelpinnen lossnar(iaf om man kämpar runt i skogen med 240kg offroad) = köpa höjjarna till Fatbarvarianten och köpa det istället. Det är fler än jag har denna åsikt bland offroadnissarna.

För vanligt "väg"köra duger det dock gott tycker jag ;)

Köp nya handtag.
 

badpitt

New member
Dessutom, har ni något trick som underlättar att få bort v-handtag från befintligt styre så det går att återanvända?

Jag använder diskmedel/vatten blandat (ca 10 % diskmedel) och sprutar in lite i änden, vickar man sedan lite fram o tillbaks släpper det väldigt lätt, dessutom är det lätt att få på det igen på det nya styret.
OBS! Låt det torka några dagar efteråt, det är väldigt löst i början, såpa/diskmedel funkar nästan som lim så det fastnar väldigt bra, när det torkat...
 
Last edited:

Brumme

New member
Jag använder diskmedel/vatten blandat (ca 10 % diskmedel) och sprutar in lite i ändan, vickar man sedan lite fram o tillbaks släpper det väldigt lätt, dessutom är det lätt att få på det igen på det nya styret.
OBS! Låt det torka några dagar efteråt, det är väldigt löst i början, såpa/diskmedel funkar nästan som lim så det fastnar väldigt bra, när det torkat...


Förstår att du släpper dig väldigt lätt om du sprutar in diskmedel i ändan och vickar på den fram och tillbaka. :D
 

TKH

New member
Härligt, tack för alla svaren. Det blir nog det svarta (22,2mm) då det är vanlig väg jag kör på
och det passar direkt i "höjjarna". Skall dessutom testa hur det känns utan fågelpinnen på.

Det blir diskmedel och eventuellt tryckluft för handtagen.
Köper nya om det inte funkar. Tack.
 

Brumme

New member
Härligt, tack för alla svaren. Det blir nog det svarta (22,2mm) då det är vanlig väg jag kör på
och det passar direkt i "höjjarna". Skall dessutom testa hur det känns utan fågelpinnen på.

Det blir diskmedel och eventuellt tryckluft för handtagen.
Köper nya om det inte funkar. Tack.



Skall tillägga att jag själv kör med detta styre på min gamla z750 -82 och har kortat av det någon centimeter då det kändes väldigt brett. I övrigt så kan jag bara säga att jag är nöjd
 

TKH

New member
Var på Biltema igår och tänkte köpa styret. Såg då att det inte hade
några gängor för styrändspluggarna. Hmmm. Dem vill jag ju ha kvar.
Hur gör ni som köpt styret?
Kör utan plugg eller gängar själv?

Vilka mc-butiker har välsorterat med styren?
 

TKH

New member
Skall tillägga att jag själv kör med detta styre på min gamla z750 -82 och har kortat av det någon centimeter då det kändes väldigt brett. I övrigt så kan jag bara säga att jag är nöjd
Jag är ute efter just breddningen, att den ökar lite. Hojen sägs bli lite mer lättmanövrerad då.
Dessutom är svarta styren rätt snygga.
Har också funderat på att höja det något. Antingen då med att styret är lite högre eller med s.k. styrhöjare.
 

Hoke

New member
Jag har aldrig sett ett gängat crossstyre, man sätter in "pluggar" som man sedan gängar på styrändsvikten på. Titta på ditt nuvarande och du ser nog att det sitter en plugg i det;)

Dock är dimentionen på biltemastyrets inre diameter rätt liten liksom på de flesta 22mm-alustyret. Jag köpte expanders/pluggar som passade på en järnaffär för mina barkbusters, men kolla så att dina nuvarande inte passar först (jag tror att det kan vara plåtstyre på XJR:n orginal = större innerdiameter).
Kolla förresten om Biltemas egna styrändsvikter passar, de kostar ju inte speciellt mycket.
 

Zopilote

New member
Var på Biltema igår och tänkte köpa styret. Såg då att det inte hade
några gängor för styrändspluggarna. Hmmm. Dem vill jag ju ha kvar.
Hur gör ni som köpt styret?
Kör utan plugg eller gängar själv?

Vilka mc-butiker har välsorterat med styren?

Yamaha har den konstiga ovanan att köra med styrändsvikter som är gängade direkt i styret, så orginalvikterna kan du nog tyvärr inte använda. Nya snygga vikter med expander som passar i biltemastyret kostar ju lyckligtvis inte så mycket.
 

TKH

New member
Jag har aldrig sett ett gängat crossstyre, man sätter in "pluggar" som man sedan gängar på styrändsvikten på. Titta på ditt nuvarande och du ser nog att det sitter en plugg i det;)

Dock är dimentionen på biltemastyrets inre diameter rätt liten liksom på de flesta 22mm-alustyret. Jag köpte expanders/pluggar som passade på en järnaffär för mina barkbusters, men kolla så att dina nuvarande inte passar först (jag tror att det kan vara plåtstyre på XJR:n orginal = större innerdiameter).
Kolla förresten om Biltemas egna styrändsvikter passar, de kostar ju inte speciellt mycket.
Jojo, det sitter gängplugg i befintligt styre. Men Biltemas egna styrändsvikter ser bara ut att ha själva styrändspluggen
(som har utvändig gänga) och ingen plugg med invändig gänga för att föra in i styret. Men jag skall kolla nu på lunchen igen.
Men du menar att man annars kan köpa dessa i välsorterad järn/bygg affär?
Är det bara att banka in dem med hammare då?

Mina styrändsvikters gängor är mycket större än öppningen på styret så dem är inte att tänka på.
Köpa Biltemas och kanske gänga ner dem så de passar sina egna styren inkl pluggen är kanske en väg att gå.
Att det skall vara så j:mad::mad::mad:a krångligt att byta ett styre.
 

TKH

New member
Yamaha har den konstiga ovanan att köra med styrändsvikter som är gängade direkt i styret, så orginalvikterna kan du nog tyvärr inte använda. Nya snygga vikter med expander som passar i biltemastyret kostar ju lyckligtvis inte så mycket.
Var och kollade på Biltemas styrändsvikter nu på lunchen. Jobbar inte så långt ifrån.
De har en genomgående insex skruv med mutter längst ut, modell m6 ser det ut som. Inga "expandrar" ingår som man kan stoppa in i styrändan. muttern försvinner i det lilla hålet på styrändan. Hur fanken har de tänkt med de produkterna? Inte att det skall passa deras styren verkar det som. Eller är det jag som är väck i boet och inte fattar? Jag uppfattar det som ett tillbehör till en hemmapulare som fixar själv. Priserna är i alla fall justa, blir väl att pula lite själv med at göra en expander av något slag.

Edit: Kom på det nu, det fanns en stor gummidel med i deras styrändsvikter.
Givetvis får den filas ner så den går in och expanderar i styret.
 
Last edited:

Zopilote

New member
Var och kollade på Biltemas styrändsvikter nu på lunchen. Jobbar inte så långt ifrån.
De har en genomgående insex skruv med mutter längst ut, modell m6 ser det ut som. Inga "expandrar" ingår som man kan stoppa in i styrändan. muttern försvinner i det lilla hålet på styrändan. Hur fanken har de tänkt med de produkterna? Inte att det skall passa deras styren verkar det som. Eller är det jag som är väck i boet och inte fattar? Jag uppfattar det som ett tillbehör till en hemmapulare som fixar själv. Priserna är i alla fall justa, blir väl att pula lite själv med at göra en expander av något slag.

Edit: Kom på det nu, det fanns en stor gummidel med i deras styrändsvikter.
Givetvis får den filas ner så den går in och expanderar i styret.

Är det inte så att de levererar expandrar i olika storlekar för att passa både stål- och alustyren?
Om inte, så brukar det funka utmärkt med en stump bränsleslang som gummiexpander. :)
 

Hoke

New member
Länk till omtalade mojänger http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1723&iItemId=13525

När man snurrar på bulten pressas muttern mot gummit/konen(?) så att det hela expanderar och fastnar i styret.
Dock har jag för mig att innderdiametern i stryret är 12 eller 15mm eller liknande = man måste borra upp i så fall.
Eller så skippar du dem helt och kör utan, så förfärligt vibrerar väll inte de där maskinerna :p
Mina senaste fyra hojar har inte haft styrändvikter och jag har ändå överlevt:D
 

TKH

New member
När jag stod på Biltema med deras styrände i näven och jämförde mot styret så var gummit (expandern)
nästan lika tjock som diametern på styret. Därför trodde jag felaktigt att det var en distans.
Jag trodde så eftersom det på min befintliga styrände/styre så går nämligen handtaget några centimetrar
utanför styret och styrändsvikten täcker upp dessa centimetrar. Dvs styrändsvikten breddar styret.
Det slog mig efteråt att gummit inte breddade styret utan istället skulle fungera som expander.
 
Top