Biltåg i Sverige? Något för SMC?

dexxent

New member
Inspirerad av en annan aktuell tråd om biltåg så skulle jag vilja föreslå att SMC jobbar för att få "tillbaka" biltågen som en gång gick på 80-talet i Sverige.

Jag åkte själv med MC -09 och DB Autozug från Bozen(Bolzano) till Hamburg och det fungerade klockrent, jättenöjd med hela upplevelsen, dvs allt ifrån bokningen hemma på datorn till ombordkörningen i Bolsen pch när vi kom fram till Hamburg.

Fördelen med denna lösning var att vi fick mera tid för MC-åkning i Italien och mindre tid på hetsiga motorvägar genom Europa hem till Svedala.
Att åka mindre och trevliga vägar t ex i Tyskland är inte realistiskt om man inte har gott om tid eller det inte är syftet.

Jag gissar också att införandet av biltåg i Sverige skulle uppskattas generellt av turister från Europa, främst Tyskland och Holland som inte åker husbil/husvagn.
Tänk att åka på i Stockholm(för mig) och sedan glida av i Kiruna eller varför inte Narvik?

Det måste finnas en marknad även "Norrut" för biltåg! :cool:

Last edited:

Molgan

New member
Skulle vara ytterst välkommet för oss som bor norrut. Av de 800 mil jag körde på min lilla europatripp i fjol bestod nästan 350 mil av tråkig transport ner och upp genom Sverige. Att ta nattåget ner direkt till färjan över till kontinenten hade varit fantastiskt.

Vet inte vad det finns för kundunderlag dock, och tågtrafiken är ju "tyvärr" inte statlig längre. =)

Wallfärder

New member
Lika intressant är det att snabbt komma upp till Norrland med nabbarna i behåll för skön gruskörning. Dessutom borde det vara aktuellt för turister i Europa att komma upp lite enkelt för naturupplevelser.

DearHunter

New member
Skulle vara ytterst välkommet för oss som bor norrut. Av de 800 mil jag körde på min lilla europatripp i fjol bestod nästan 350 mil av tråkig transport ner och upp genom Sverige. Att ta nattåget ner direkt till färjan över till kontinenten hade varit fantastiskt.

Vet inte vad det finns för kundunderlag dock, och tågtrafiken är ju "tyvärr" inte statlig längre. =)

Man gjorde försök med detta i Sverige. Men det var inte lönsamt, tyvärr.
De enda som kör biltåg i Norden är väl våra bröder i öst, Mummintrollen:)

Att köra hoj längsmed indalsälven i gott sällskap. Slå upp tältet och fiska lite på kvällen och mota bort Svenska flygvapnet med myggstift....mmm mumma! ;)
Sverige är så jäkla vackert!

Talisker

New member
Lastbilståg

Är det nå'n som har kollat möjligheterna och villkoren för att ta mc:n på en långtradare genom Sverige medan man själv flyger eller tar tåget? Kan kanske vara ett alternativ.:rolleyes:

gundj

New member
Jag försökte hitta ett speditionsföretag som ville frakta en veteranmotorcykel genom landet en gâng. Det var hopplöst. Alla vägrade eller högg till med kostnader som var ohemula.

V Saarela

New member
Är det nå'n som har kollat möjligheterna och villkoren för att ta mc:n på en långtradare genom Sverige medan man själv flyger eller tar tåget? Kan kanske vara ett alternativ.:rolleyes:

Jag har ju aldrig fattat nada av att man inte tar tillfället till att köra hoj :) Är folk så stressade att man inte hinner ta en eller ett par extra dagar?

Långtradare och billigt flyg låter som ett mycket bättre transportsätt än tåg. Flyga kan man ju enkel väg för 300-1000. Långtradaren kostar väl en ca 2000-3500:- enkel. Då är den försäkrad, levereras till önskad adress och dessutom nyckelklar. Hittar man nån svarttransport så kostar det väl ca 1500:-?

Tror knappast att tåg genom sverige skulle bli billigare?

Molgan

New member
De enda som kör biltåg i Norden är väl våra bröder i öst, Mummintrollen:)
Tack, hade faktiskt ingen aning om det. Nu ändrades mina semesterplaner helt plötsligt. =)

VR.

SJ.

(Nån som har åkt med hoj på biltåg i Finland får gärna PM'a med erfarenheter så inte tråden blir helt OT)

Jag har ju aldrig fattat nada av att man inte tar tillfället till att köra hoj :) Är folk så stressade att man inte hinner ta en eller ett par extra dagar?
Nöta motorväg är inte direkt jätteskoj, och har man begränsat med tid lägger man hellre tiden på roligare körning. :) I tyskland gick det ju på ett ut ekonomiskt om man tog tåget eller körde om man räknar in soppa och övernattning.

Men ja lite vekt är det.. :D

Last edited:

DearHunter

New member
Staden heter faktiskt Bozen! (eller som du så riktigt angav, på italienska Bolzano)

Underbar skidåkning i trakterna (på vintern). Obereggen är ein pfärla.

Jag rekommenderar starkt dolomiterna (sydtirolen på italenska sidan). Oftast bra väder, underbara berg och maten är ju kanon. 2-3h till Venedig eller badstränder.

Visst, biltåg över Tyskland och när man kommer till Bayern - Münchentrakten så kan äventyret börja. Jag älskar berg :p

Monica

New member

Vi har varit till Norrland och Norge några gånger med hoj och jag kan inte säga att det är nåt kul med att tröska hela vägen upp till Norrland med hoj. Känns som en transportsträcka från söder till i alla fall Dalarna.... Vi använder oss av tält och det är dömt att hitta t ex rent vatten i nån källa innan man når Östersund. Och dunka me vatten e ingen höjdare med tanke på platsen det tar...Inga trevliga platser som är lite "ensamma" att tälta på heller, eller i alla fall begränsade....

Jag kollade med tradare som går norrut. Många går tomma och ser med glädje framemot att få last. Dealen var att även vi skulle få åka med och det mötte inget hinder. Problemet var att transportera hojarna med packning på ett säkert sätt, vart problem med att säkra dem.... Det handlade inte om några större summor pengar (vita). Kan kanske vara en lösning?

Har inte gått vidare med funderingarna eftersom vi inte hinner att åka på hojsemester i år. Vi blir snart med valp :)

Jag är för att SMC jobbar för biltåg i Sverige.
Ps Kollade med Lapplandståget också och de kan tänka sig om det är flera så det motiverar med en extra vagn

Last edited:

choken

New member
Eftersom jag åker japanare som skall servas varje 6000km så ställer det till problem om man inte vill boka in service efter vägen. Det är 1700km Borlänge-Öresundsbron tor så det gäller att hämta hojen från service samma dag som resan börjar för att få ut längsta möjliga resa innan nästa service.
Jag skulle överväga alternativet med tåg om det var möjligt för att förlänga resan.

stahson

Member
Enklast är väl att sälja hojen,boka flyg, hyra hoj dit man ska, så slipper man ju försäkrings,service,slitagekostnad,m.m + att man har väldigt mycke pengar att spendera ,för det man har sålt hojen för.

dexxent

New member
Biltågskostnad kontra milkostnad

Jag gjorde en beräkning av basdriftkostnaderna per mil för min Africa Twin och jag hamnade på mellan 14,98 och 17,48 kr/mil.

För FJR: en lär det vara ännu högre...

Det är tur att det är så j-a kul att åka hojj så att ändamålet helgar medlen ;)

Följande fakta räknade jag på,
1. Servicekostnad 5,83 - 8,33 kr/mil (3500 - 5000 kr/600 mil)
2. Däck bak 1,20 kr/mil (1000 mil)
3. Däck fram 0,80 kr/mil (1000 mil)
4. Bensin 7,15 kr/mil (13 kr/L x 0,55 L)
sedan tillkommer kostnader och merkostnader per mil för
5. Mat
6. Logi
7. Värdeminskning
8. Försäkring
9. Inköp av MC-skyddskläder och hjälm (som måste bytas ut vartefter)
10. Reservdelar
11. Ev. lånekostnader
12. Ev. övriga arbetskostnader, t ex däckbyte.
13. Övrigt, t ex parkering, vägavgifter, vinterförvaring, sidoväskor

Naturligtvis måste dessa poster beaktas när hojjen ska transporteras 100-tals mil antingen på tråkiga transportvägar, biltåg eller andra alternativ.
Utgår ifrån att transportbolag som erbjuder transport av motorfordon räknat på detta och i sann marknadsekonomisk anda så hamnar priserna ganska nära varandra.
Lockbetet blir då att erbjuda komfort och tidsvinst till själva målet.

DB Autozug borde väl kunna skicka tåg T o R även norrut från Hamburg?