Biltåg/Autozug

B

Batman

Guest
Tänk om dom här bilderna vore tagna i Sverige, det är min framtidsdröm. Jag undrar vad SMC har för idéer att driva den frågan uppåt, för några år sedan ringde jag till Green Cargo, deras svar var: det finns inga planer inför framtiden. Jag vill att SMC tar kontakt med infrastrukturministern för en kommentar.

Från Bollnäs till Helsingborg tar det en (1) (10h) dag att komma ut ur Sverige, i slutet på nästa dag kan jag vara i södra Tyskland eller norra Italien eller i västra Frankrike.

Jag kom till ett vandrarhem i Kroatien och blev fruktansvärt trött på att ligga på Autobahn i 140-150 km/h och nöta, det finns inget att se, jag gick in på Autozugs hemsida och fick tag på en biljett för 160 Euro, lastade på bågen i Villach/Österrike upp till Hamburg/Altona/Tyskland, avgång 20.09 och ankomst Hamburg 11.00 dagen efter och en plats i liggvagn, mat och dricka finns och från Hamburg är det sedan cirka 3h till Sverige.
En bild från terminalen i Villach och tvärs över gatan finns ett gästgiveri där du kan gå och äta om du är lite tidig.
 
Last edited:

DearHunter

New member
En gång i tiden så gjordes det försök med biltåg här i Sverige men det lades ner pga olönsamhet.

Men det finns en ljusglimt :). Fån och med 1 oktober iår (2010) så kommer det i principip att råda fri konkurrens på våra spår. Då kommer bland annat DB (DB =tyskarnas järnvägsföretag som kör tåg, ca 35-40 ggr större än SJ) att kunna erbjuda sina tjänster här hemma i Kongliga Sveadala. Vi kan kanske hoppas på att de återintroducerar biltågen här i Sverige. Redan nu så samarbetar GreenCargo med DB.

Om det finns en marknad för biltåg här i Sverige (eller mellan Sverige och kontinenten) så kan det finnas en chans till att biltågen kommer tillbaka åtminstonde under sommaren...
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Diskussionen finns i en annan tråd: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=4499

Skulle försöka att tala med Green Cargo igen då de bytt VD och nya kunder och visioner finns. Är ju andra operatörer på marknaden men behovet styr. Ska servicen finnas året runt så är det på infrastrukturministerns bord men hon tror att tåg bara går åt ett håll, då hon undrar "Vad Göteborgare ska i Borås att göra" ang. snabbare bana mellan Göteborg och Borås.

Finns som sagt andra operatörer även i Sverige men så länge SJ har monopol på stambanorna och andra sträckor är det svårt.

Sen är nästa fråga var biltåget ska göra uppehåll för lastning och lossning. Enorm restid om det ska stanna på varje större station en timma för ändamålet. Så en Bollnäsbo får nog ta sig till Ånge eller Stockholm för att köra på tåget...
 

mule

New member
Vart ska det ta vägen?

Man börjar undra vart det ska ta vägen med MC-folket i Sverige. Snart vill väl ingen åka MC längre utan vill hellre ta tåget. :confused:
Sen är det detta ständiga påstående att det inte finns nåt att se i Tyskland. Det finns MASSOR att se på och MASSOR av fina MC-vägar. Det är bara att åka av Autobahn och njuta.
Sen skyller många på att det tar så lång tid att åka genom Tyskland. Tänk efter, hur mycket tid tjänar man egentligen på att ta tåget.
Min personliga uppfattning är att RIKTIGA knuttar åker hoj och inte TÅG.
Ska verkligen SMC verkligen arbeta för att man INTE ska åka hoj utan ta tåget istället???:eek: Neej, jag tycker att man i så fall istället borde informera om vad Tyskland har att erbjuda en hojåkare.

Tyskland är INTE bara Autobahn. Om ni åker hoj i Sverige så väljer ni väl inte E4, E6, E18, E20 eller liknande vägar, eller?
 

DearHunter

New member
Man börjar undra vart det ska ta vägen med MC-folket i Sverige. Snart vill väl ingen åka MC längre utan vill hellre ta tåget. :confused:
Sen är det detta ständiga påstående att det inte finns nåt att se i Tyskland. Det finns MASSOR att se på och MASSOR av fina MC-vägar. Det är bara att åka av Autobahn och njuta.
Sen skyller många på att det tar så lång tid att åka genom Tyskland. Tänk efter, hur mycket tid tjänar man egentligen på att ta tåget.
Min personliga uppfattning är att RIKTIGA knuttar åker hoj och inte TÅG.
Ska verkligen SMC verkligen arbeta för att man INTE ska åka hoj utan ta tåget istället???:eek: Neej, jag tycker att man i så fall istället borde informera om vad Tyskland har att erbjuda en hojåkare.

Tyskland är INTE bara Autobahn. Om ni åker hoj i Sverige så väljer ni väl inte E4, E6, E18, E20 eller liknande vägar, eller?

Helt riktigt att det finns massor av fina vägar i Tyskland och massor att se.
Men det finns även de som redan har sett det och vill bara ner och plöja fram i pyreneerna eller dolomiterna............ Att hoppa på tåget på kvällen och sedan vakna upp i tex München ger dig minst en dag x-tra. Så hur konstigt det än låter. Trots att det inte går fortare så sparar Du tid ;)

Som tur är så är smaken som baken - delad! För annars så hade det blivit trångt på mc-parkeringarna eller tågkupén.... :D
 

Marie

Banned
Man börjar undra vart det ska ta vägen med MC-folket i Sverige. Snart vill väl ingen åka MC längre utan vill hellre ta tåget. :confused:
Sen är det detta ständiga påstående att det inte finns nåt att se i Tyskland. Det finns MASSOR att se på och MASSOR av fina MC-vägar. Det är bara att åka av Autobahn och njuta.
Sen skyller många på att det tar så lång tid att åka genom Tyskland. Tänk efter, hur mycket tid tjänar man egentligen på att ta tåget.
Min personliga uppfattning är att RIKTIGA knuttar åker hoj och inte TÅG.
Ska verkligen SMC verkligen arbeta för att man INTE ska åka hoj utan ta tåget istället???:eek: Neej, jag tycker att man i så fall istället borde informera om vad Tyskland har att erbjuda en hojåkare.

Tyskland är INTE bara Autobahn. Om ni åker hoj i Sverige så väljer ni väl inte E4, E6, E18, E20 eller liknande vägar, eller?

Kunde inte sagt det bättre själv!

Tåget tar minst lika lång tid, och dessutom måste man då binda upp sig för både datum för nedresan och datum för hemresan. Jag vill inte ha fixa datum när jag skall åka utan anpassar mig efter vädret till stor del. Jag är flexibel på någon/några veckor hit eller dit.

Förvisso är Autobahn dock ett mycket effektivt transportsystem. Jag kör av färjan och 12 timmar senare låser jag upp husvagnen i södra Österrike. Hytten på färjan är dessutom mycket rymligare och bekvämare än dito på tåget. Jag njuter dessutom minst lika mycket av högfartskörning på Autobahn som av de krokiga alpvägarna. Jag tycker att det är njutbart att köra Autobahn, vare sig jag kör bil eller hoj.
 

fbg

New member
Kunde inte sagt det bättre själv!

Tåget tar minst lika lång tid, och dessutom måste man då binda upp sig för både datum för nedresan och datum för hemresan. Jag vill inte ha fixa datum när jag skall åka utan anpassar mig efter vädret till stor del. Jag är flexibel på någon/några veckor hit eller dit.

Förvisso är Autobahn dock ett mycket effektivt transportsystem. Jag kör av färjan och 12 timmar senare låser jag upp husvagnen i södra Österrike. Hytten på färjan är dessutom mycket rymligare och bekvämare än dito på tåget. Jag njuter dessutom minst lika mycket av högfartskörning på Autobahn som av de krokiga alpvägarna. Jag tycker att det är njutbart att köra Autobahn, vare sig jag kör bil eller hoj.

Hej , så sant så sant , undrar om det inte är bättre att ta flyget , så slipper
man ju att köra hoj hela den långa vägen , för det är ju så jobbigt . Så kan man hyra en hoj när man är på plats , för korta dagsturer. Ett litet tips ?
Själv skulle jag aldrig fundera på det , resan är målet sedan får man det andra på köpet, :D

Ha de
 

DearHunter

New member
Rödhårige och fräknige Fritz som bor i Hamburg kommer hem från jobbet på fredag e.m. Tillsammans med sina ''riktiga knuttar som luktar läder und kraut'' kör han ombord på tåget som avgår kl 18.22. ..Kl 09.40 ankommer de Bolzano (det ligger i Italien, för er som inte varit söder om Bulten). De har nu lördag och söndag på sig att komma tillbaka till Hamburg på två hjul.....utan att behöva ta ledigt från jobbet. Tvärsom går oxå.

Själva resan är oxå målet för Fritz.....men han har längre actionradie och ser mer av världen än andra som hinner Sthlm - Borlänge ToR och ett stopp vid korvmojen eller McDonalds under tiden. Öppettiderna i Sverige är makalösa en lördag morgon... :D

Vore ju trevligt att ta spättan och hojen på tåget en fredag kväll från Sthlm till Danmark och köra runt lite och öva sig att prata med gröt i munnen ;). Sedan tar man tåget tillbaka över natten och kommer hem tidigt på morgonen till Sthlm och kör till jobbet.....Till sexempel.... :D ;)

Ja, en del har väl hunnit köra Bulten 10-12 ggr under tiden. Såvida inte det regnar eller ifall de bakre fotpinnarna inte går att fälla upp....för hur skulle det annars se ut på fotot i fotokurvan...ha, ha....solly... som kinesen säger men jag köper det inte. Ni förstår, poängen är att när man sover så kan man ändå inte köra. Varför inte låta tåget ta dig till nya spännande platser när Du ändå sover? :cool:
 

Roma55

New member
Nä jag är en riktig gångtrafikant, så jag tar hojen på ryggen åsså går jag genom europa istället.

//Ronnie
 
B

Batman

Guest
det är ju valmöjligheten jag är ute efter, jag har också en gång åkt nattfärjan från Trelleborg till Rostock, körde på färjan vid cirka kl 22,00 och vid Rostock 06,00. Måste jag bli kallad för någonting när jag letar efter olika transportsätt, jag tror att en del som skriver här fortfarande åker till Mcdonalds på Sveavägen och parkerar och aldrig har kört mc utomlands. Har du en gång åkt Autobahn genom Tyskland, börjar du som jag att titta efter andra transportsätt och nu blev jag glad att det fanns en plats för mig på Autozug. När du vaknar upp, i en ny stad eller t.o.m. ett annat land, klär du på dig och hoppar ivrigt upp på din mc och inte på ett mycket dyrt hotell och sen vetskapen att du ska nöta 80-100 mil ännu en dag. Bilden från terminalen kan ni skymta en järnvägsvagn till vänster och det är ett bolag som heter Optimal Express och den kan ta din mc eller bil till Idirne i Turkiet. Från Idirne är det sedan 30 mil till Istanbul. Vad kallas jag då om jag åker till Turkiet: Turknutte:D
 

Marie

Banned
Har du en gång åkt Autobahn genom Tyskland, börjar du som jag att titta efter andra transportsätt och nu blev jag glad att det fanns en plats för mig på Autozug.:D

Tja, smaken är som baken....
Jag har de senaste trettio åren åkt fram och tillbaka mellan Sverige och Alpländerna åtskilliga gånger. För mig är Autobahn avkoppling och rekreation, som jag ser fram emot varje gång.
Jag har åkt EN gång fram och tillbaka med Deutsche Bahn, och det gör jag helst icke om fler gånger, men billigt var det. Fy f-n för järnväg.

Sen beror det kanske lite på vad slags vägfordon man själv har. Ett skakande bojsänke skulle inte jag heller sitta på några längre sträckor. Däremot funkar tysktillverkade autobahnexpresser med två eller fyra hjul utmärkt.

Jag kan nog lugnt säga att jag varit i Österrike åtskilligt fler gånger än jag varit på Sveavägen i Stockholm.
 
Last edited:

RonnyB

New member
Jag tycker det är bra att det finns även om inte alla kommer nytja det. Finns många situationer som det skulle kunna vara behjälpligt alternativ, men som sagt friheten att veta att det finns hade jag tyckt var bra nog.
Att veta att jag kan sätta min hoj på ett tåg i Sverige och kunna hoppa av det i södra Spanien för att köra en weekend Jarez banan hade varit kul. Komma fram utvilad och pigg istället för alternativet att köra ner på en sporthoj och köra med den kroppen en hel weekend. Inte en chans att man hade sett fram emot hemresan där...
 

Wallfärder

New member
Autobahn med offroad? Nej tack. Ren plåga.:eek:
Köra genom Tyskland och slösa bort mina däck på asfalt till ingen nytta? Nej tack. :mad:
Planera min semester i Italien och sedan åka upp alla dagarna i Tyskland. Duh! :rolleyes:

Boka plats på tåget. Varför det? Jag åker alltid på sista minuten både ner och hem. Dessutom reser jag på natten då man normalt ändå sover, så jag kör lika mycket MC som de som hasar sig ner genom samma gamla Tyskland för femtielfte gången. Jag kör bara på nya härliga ställen. Har man begränsat med tid och pengar, vill man inte slösa det på transportsträckor.

Att ständigt köra ner genom Tyskland för att komma till t.ex. Spanien, är som att läsa om alla kapitel i en bok när man ska fortsätta med den.
Läsa kap. 1 första dagen.
Läsa om kap. 1 och fortsätta på kap. 2 andra dagen.
Läsa om kap. 1 och kap. 2 och först sedan fortsätta på kap. 3 dag tre.

Vi har alla olika stilar på hur vi kör, vi har alla olika anledningar till varför vi kör. Att sitta på ett forum och kalla sig RIKTIG knutte och klanka på andra, visar ju bara hur liten och osäker man är.:rolleyes:

Jag har SETT Tyskland så att jag är nöjd, nu vill jag se något annat.
T.ex. Assietta Kammstrasse eller Maira-Stura Kammstrasse.:cool:

Ge mig biltåg till Norrlandsgruset NUUU!
 

LC4ever

New member
Ge mig biltåg till Norrlandsgruset NUUU!

Kunde inte sagt det bättre själv. Att lägga ett anta mil och dagar på ren transportsträcka till Norrland känns som man kan vara utan.
Malmö - Kiruna = 185mil, hur skönt hade det inte varit att göra detta på ett tåg och sedan ägnat sig åt seriös körning.
 
Top