Bilister orsakar MC-olyckor!

Hampe

Skriver massor!
Förra året var det Trygg-Hansa som sade det: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=4909
6 av 10 olyckor beror på bilisten:
Trygg-Hansa har analyserat 596 motorcykelolyckor som har drabbat försäkringsbolagets försäkringstagare mellan 2006 och 2008. Resultatet av studien visar att i 64 procent av fallen har en inblandad bilist orsakat olyckan.

och i år är det försäkringsbolaget IF som säger samma sak: http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=9664
men höjer budet rejält!
Försäkringsbolaget If har utrett vem som varit vållande i drygt 1.072 anmälda olyckor i Sverige. I 964 fall ansågs det vara bilisten.

Större underlag än Trygg-Hansa, och IFs material pekar på att 9 av 10 olyckor vållas av bil-ister.

"Det är ju jättebra för vår del" säger Per Johansson, här presenterad som 'MC-förare'. *pannslagsmiley*

Pressreleasen har fått bra genomslag i tidningar på nätet, men tittar man på någon som fördjupar sig lite grann så kan man hos Vi Bilägare läsa Dan Falconer säga :

– Jag tycker att man kan lägga lite ansvar på motorcyklisterna som ofta kör med mörka ställ. Det skulle vara lättare att uppfatta en motorcyklist med mer färgglada kläder, säger han.
http://www.vibilagare.se/nyheter/bilister-orsakar-nio-av-tio-mcolyckor-33074

Ah! Det är vårt fel ändå, alltså!
Jag tänkte väl det - självklart är bilisterna lite ursäktade när dom kör ut framför en hoj - eller rammar den bakifrån, eller, eller...

Hå hå ja ja...

Hampe

Hellman

New member
Ja, vad ska man säga? Ingen nyhet för mig iaf även om de nu lyckats sätta siffror på det.

Alla som kört hoj vet hur ofta man får bromsa/väja för bilar som kör ut framför en.

Motormannen

New member
Ja, vad ska man säga? Ingen nyhet för mig iaf även om de nu lyckats sätta siffror på det.

Alla som kört hoj vet hur ofta man får bromsa/väja för bilar som kör ut framför en.

Oja, det vet vi allt allihop!

Det är mycket bra gjort av försäkringsbolagen att föra sådan statistik till ytan, men att bilister ofta förväxlar oss med mopedister alternativt inte har ögonen med sig är inte direkt någon nyhet. Varje vår dyker vi tydligen upp som utomjordingar som bilistens öga är otränat att känna igen! :mad:

LC4ever

New member
Ah! Det är vårt fel ändå, alltså!

Jorå, det är alltid vårat fel :rolleyes:
Vi kör alla med svarta kläder i minst 200km/h.
Alla bilister är fullt koncentrerade på att köra bil och skulle aldrig få försig att SMS'a eller knappa på GPS'en. Naturligtvis använder bilisten alltid blinkers i god tid innan de skall svänga och de skulle aldrig få för sig att köra med alkohol i kroppen.
Nä, nog måste det vara vårat fel i alla fall.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Detta pressmeddelande har fått enormt genomslag i mängder av media: TV, radio, tidningar, sociala media och hemsidor. Bra att den här typen av statistik kommer ut från ett försäkringsbolag med sin egen statistik som källa. Effekten blev att pressklippen vi fått till SMC skyller olyckorna på bilister och inte motorcyklister. Och SMC har blivit intervjuade på olika platser, bl a i Sörmland: http://www.facebook.com/l.php?u=htt...sida/play.aspx?ljud=3248709&t=562&h=XAQA02SS5

namn

New member
Har precis avslutat mina (väldigt korta och privata) studier avseende mobil användning under färd i fordon, Slutsatsen är att mobilen är bland det bästa som hänt för trafiksäkerheten i Sverige.

Under december omkom preliminärt 17 personer i trafiken. För 40 år sedan, i december 1970, dog 148 personer
Enligt det etappmål för trafiksäkerhetsarbetet som riksdagen fastställde häromåret skall högst 220 personer dödas i trafiken år 2020.
Sverige har uppfyllt EU:s mål om att halvera antalet döda i trafiken från år 2001, då 583 personer omkom i trafikolyckor i Sverige, till 2010.
Eftersom mobilanvändandet har ökat men olyckorna minskat så är slutsatsen klar.(1970 fanns det inga mobiltelefoner, och då dog 148personer, bara i december!)

Prata mer, surfa mer, men framförallt sms:a så mycket som möjligt. då ska vi nog komma ner till noll döda inom några år.

(VARNING! ett visst inslag av humor kan finnas i detta, med statistik kan man bevisa nästan vad som helst)

Last edited:

Hellman

New member
Har precis avslutat mina (väldigt korta och privata) studier avseende mobil användning under färd i fordon, Slutsatsen är att mobilen är bland det bästa som hänt för trafiksäkerheten i Sverige.

Under december omkom preliminärt 17 personer i trafiken. För 40 år sedan, i december 1970, dog 148 personer
Enligt det etappmål för trafiksäkerhetsarbetet som riksdagen fastställde häromåret skall högst 220 personer dödas i trafiken år 2020.
Sverige har uppfyllt EU:s mål om att halvera antalet döda i trafiken från år 2001, då 583 personer omkom i trafikolyckor i Sverige, till 2010.
Eftersom mobilanvändandet har ökat men olyckorna minskat så är slutsatsen klar.(1970 fanns det inga mobiltelefoner, och då dog 148personer, bara i december!)

Prata mer, surfa mer, men framförallt sms:a så mycket som möjligt. då ska vi nog komma ner till noll döda inom några år.

(VARNING! ett visst inslag av humor kan finnas i detta, med statistik kan man bevisa nästan vad som helst)

I år ökar tyvärr olyckorna. Men du kan ju twittra om det nästa gång då kör bil... ;)

Moddan

New member
Innan mobilen var så utbredd var det mycket svårare och tog betydligt längre tid att få tag på hjälp vid en olycka.
Tidig sjukvård kan betyda räddat liv,så mobilen har med all sannolikhet påverkat statistiken positivt.Kunde bara mobilen användas på ett klokare vis(Att man tex stannar då man ska ringa,messa osv)tror jag statistiken kunde blivit ännu positivare.

Motormannen

New member
Innan mobilen var så utbredd var det mycket svårare och tog betydligt längre tid att få tag på hjälp vid en olycka.
Tidig sjukvård kan betyda räddat liv,så mobilen har med all sannolikhet påverkat statistiken positivt.Kunde bara mobilen användas på ett klokare vis(Att man tex stannar då man ska ringa,messa osv)tror jag statistiken kunde blivit ännu positivare.

Då gäller det att man inte stannar på motorväg, eller i en kurva eller bakom ett backkrön... x-antal bilister tycker det är helt okej! :mad: