Bilder Album halva bilder

Chopperbyggarn

New member
När man klickar upp till full storlek på bilderna i "Bilder Album" så är det tyvärr många bilder som bara visar halva bilden.:(
I en del andra forum så justaras även bilder i "full storlek" ned så att de passar in på hemsidan. Vore bra med en sådan funktion även här! Vi är allt för många gamlingar på detta forum med dåliga datakunskaper för att det ska fungera att varje enskild person som lägger in en bild ska kunna lära sig att komprimera bilderna till rätt format.

En automatisk bild komprimerings funktion för detta vore önskvärt! Går det att ordna? :)

Anders.J
 

Swedie

Administrator
Personal
För mig uppstår inte att halva bilder visas. Har du en länk till en bild som för dig bara visar halva?

Det här med att folk laddar upp originalbilder på (idag) många megabyte är en belastning på servern som ibland orsakar problem.

Dock är det så att detta forum skalar ner bilderna redan, så allt bör fungera som du beskriver.
 

pellehpersson

New member
För mig uppstår inte att halva bilder visas. Har du en länk till en bild som för dig bara visar halva?

Det här med att folk laddar upp originalbilder på (idag) många megabyte är en belastning på servern som ibland orsakar problem.

Dock är det så att detta forum skalar ner bilderna redan, så allt bör fungera som du beskriver.

Har samma "problem" med vissa bilder (bl.a mitt eget album http://forum.svmc.se/album.php?albumid=158 ), använder Safari på Macbook.
 

Chopperbyggarn

New member
I mitt eget album "Chopperbyggarn foto album" kommer följande bilder upp halva: bild:37, 39, 40, 41, 42, 43, 49, 53, 54, 55, 57, 58, 59, 60.

Hade tänkt ladda om dessa bilder komprimerade i Microsoft Office Picture Manager "Dokument Komprimerade" som tycks fungera i albumen men då jag sett ett flertal av andra medlemmar album där även deras bilder kommer upp halva så tänkte jag att det kanske vore bättre med "central" lösning.

Det är endast på SMC forum som jag sett halva bilder så jag förmodar att problemet inte ligger i min egen dator.

Mest en trivsel fråga när man tittar på forumet. :)

Anders.J
 

Ove 60+

Active member
Jag har letat men inte funnit fotoalbum över huvud taget, inte ens halva bilder. Var går man in?
 

Swedie

Administrator
Personal
Hej, Petra skickade en länk så jag förstod problemet.

Bilderna är inte halva egentligen utan bilderna var så stora att de inte fick plats inom hemsidans layout.
Jag la till en CSS-kod som förändrar stilen och forcerar bredden på bilden till max bredd på sidans layout.

Så, kort, problemet löst :)
 

Petra

Super Moderator
Klicka på användarnamnet, välj visa profil. I vänstermarginalen hittar du fotoalbum :)

Du kan även klicka på fliken "Garaget" högst uppe på startsidan. Scrolla sedan ner en bit i "garaget" så ser du bilder i album och du kan skapa eget album (om du är inloggad).
 

Swedie

Administrator
Personal
Nu så gubbs la jag till en länk i navigationsmenyn längst upp. Står "Album". Ska såklart vara enkelt att hitta dit så fler kan använda funktionen!
 

Ove 60+

Active member
:confused: Kom bara upp en länk till senaste inlagda + mitt eget som är tomt. Hur kommer man åt att titta på gamla album/bilder?
 
Top