Bilar slarvar med stopplikten!

Hampe

Skriver massor!
Brottet "Vårdslöshet i trafik" är ett brott som man valt att "tona ned" - inte åtala så ofta för längre, eftersom det är påstås vara svårt att avhandla rättsäkert. (Läs: dyrt att utreda)
Resultat: ökad nedbusning av trafikmiljön.

Ett annat brott som tidigare ansågs vara så allvarligt att det renderade 3 månaders körkortsindragning - på plats, effektuerat av rapporterande polisman och med utfärdande av en 24-timmars köra-raka-spåret-hemlapp har gått samma öde till mötes:

http://trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse5.htm

Det är ett i raden av saker vi skall "förlåta" och nöja oss med lite böter för, och kanske en varning - om det är riktigt illa.
Resultat?
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Var-tredje-bilist-struntar-i-stopplikten/

Oh yes, är det ingen riktig påföljd så är det ingen fara att köra ut ändå...
...men gu' nåde den som brassar på i 141 km/h på motorvägen en sen kväll!

Sjukt? Det klart det är sjukt! Och det slår extra hårt mot just oss - oskyddade motorcyklister när folk inte tar sig tid att se sig för.

Motormännen, som gjort undersökningen säger:

- Resultatet är nedslående, men inte överraskande. Skulle fler ha ett gott trafikantbeteende och följa stopplikten skulle olycksrisken minska och trafiksäkerheten öka, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

- MC-förare är bättre på att följa stopplikten. Troligtvis beror det på att riskmedvetenheten i trafikantgruppen är högre och att de är medvetna om att de syns mindre i trafiken.

Jag gör ytterligare en reflektion: det är ju faktiskt "jobbigare" för just motorcyklister att full-stanna vid stopplikt, än för våra mottrafikanter i bil: bromsa, stanna - sätta ut foten, titta och dra iväg; vore vi av samma skrot och korn som genomsnittsbilisten så borde kanske våra siffror se sämre ut än deras tack vare detta.

Men, jag har svaret till varför vi är så bra på att stanna vid stopplikt;
vi tar oss helt enkelt tid att kolla om det kommer någon motorcykel ute på stora vägen!

Det borde fler göra. Många fler!

Hampe

Marie

Banned
Men Hampe då....

Det är väl inte bilarna som slarvar, det är väl bilisterna....
:very_drunk:

Hampe

Skriver massor!
Jag veet! Jag såg det direkt på första genomläsningen, och jag vet också att just rubriken är de enda man inte kan ändra på i en trådstart.
Kul att ni är på hugget på fredagkvällen, kära kobror ;)

H

Cyborg

New member
Det som egentligen skulle behövas är att istället för att polisen mäter hastigheten på platser det är uppenbart att folk kör lite för fort så borde polisen ibland ställa sig vid olika platser med stopplikt och stoppa de som bryter mot den.

Men sedan ska man givetvis vara kritisk mot Motormännens undersökning där de pekar på:
".....följa stopplikten skulle olycksrisken minska och trafiksäkerheten öka",
detta påstående skulle lika bra gå att använda på blinkers, parkeringsljus när det är mörkt, mer övning i när bilen får sladd, övning i att våga använda tutan m.m. Sedan kan man fråga sig hur olycksrisken minskar på platser med stopplikt där det är klar sikt åt båda hållen samtidigt som vägen är helt tom? svaret är: det gör den inte i verkligheten, bara statistiskt.