Biker-Hotel Harmonie i Harz

hanshultsfred

New member
Har ni aldrig varit i Harz-området i Tyskland så kan jag starkt rekommendera en tripp dit. Vi har nu två år i rad bott hos Peter och Corinna som driver ett Biker Hotell i Bad Grund. Fantastiska människor, rent och snyggt hotell med bra frukost och prisvärt (billigt!).
Men boka tidigt!
Man kan tillbringa många dagar på hojen i Harz då det finns massor av fina hojvägar och allt möjligt att göra för olika intressen.
Kan mycket möjligt bli en sväng dit nästa år igen.
Sök på Biker-hotel Harmonie! De har både hemsida, även på svenska, och Facebook.
:tummenupp :D

View attachment 7075
 
Last edited:

Taurus0504

New member
Hej,

Var där själv i mitten av maj i år.
Håller med om hotellets mycket rimliga priser och fin personlig service av värdparet.

Däremot motsvarade inte vägarna mina förväntningar.
Mina förutsättningar: Kör BMW R 1200RT (utan packväskor på denna resa), gärna mycket aktivt om beläggning är bra.

Några av vägarna var riktigt bra med omväxlande körning och fin beläggning. Men flertalet vägar hade alldeles för ojämn och lappad beläggning för att man kunde njuta av körningen. Det studsade och spårade om vartannat. Det blev mest att undvika ojämnheterna istället för att få flyt i körningen.
Antal intressanta vägar var också färre än jag väntade och/eller att de var för små för att man ska kunna få flyt i körningen (= enfiliga med mest skymda kurvor).
Träffade två danskar på hotellet på var sin Kawa ZZR1100 som hade samma upplevelse som jag.

Men som kombination av mysiga byar/städer och hyfsat omväxlande natur är det ok.
Lokala biker-hotel marknadsför Harz som "Biker-heaven" men det fås nog tas med en rejäl nypa salt då de är s.a.s. part i målet.
Det finns områden i Sörmland, Östergötland och Småland som slår Harz gällande vägarna och i viss mån vyerna.
Men de tyska byar slår lätt de flesta svenska i mysighet.
Men förväntningar är givetvis olika så upplevelsen blir därefter.

// Taurus
 

V Saarela

New member
Grymt bra beskrivet Taurus0504, exakt så har jag också uppfattat det hela, men trott att jag totalt missat nåt. Jag har varit där i slutet av nittiotalet, mitten/slutet av 2000-talet samt för ett par år sedan på moped(kanske inte optimalt :eek: )

För cirka tio år sedan anordnade några forummedlemmar på Bike en liten träff med utgångspunkt Strängnäs. Körning med tipsrundor etc skedde då söder om...och blev helt betuttad i vägarna där.
 

Herr Fuggle

New member
Grymt bra beskrivet Taurus0504, exakt så har jag också uppfattat det hela, men trott att jag totalt missat nåt. Jag har varit där i slutet av nittiotalet, mitten/slutet av 2000-talet samt för ett par år sedan på moped(kanske inte optimalt :eek: )

För cirka tio år sedan anordnade några forummedlemmar på Bike en liten träff med utgångspunkt Strängnäs. Körning med tipsrundor etc skedde då söder om...och blev helt betuttad i vägarna där.

Vi Sörmlänningar är bortskämda med underbara vägar! :)
Motorvägarna tar dessutom de flesta bilisterna så avsaknaden av tyska hastighetsbestämmelser är inte så stor... :eek:
 

Baggen

Member
Kan dere ikke skrive mer om Harz, i en tråd som handler om Harz?

Jeg har tenkt meg en tur til Harz i august, og mottar gjerne flere tips som det trådstarter kommer med. Da vil jeg ikke lese om Sörmland, start en egen tråd om det!
 

BMW R90s

New member
Har åkt i Harz och bodde på Biker Hotell.
Med guide så upplevde vi inga dåliga vågar. Vägarna går mest i granskog så vyer är det
inte så gott om:)
Bara frukost på hotellet, men bra käk i byn där hotellet ligger.
Från Travemünde så är man där till Lunch ca 30 mil.
 
Top