Beviks i Linköping vägrar reparera min hoj

M

McAlbert

Guest
Hej
Jag köpte min Yamaha FJ1100 -84 av Beviks (I Linköping) för 2 år sedan och nu behöver den fixas till lite grann. Men se, då fick jag bara svaret från dom

"Hej!
Tyvär har vi satt en gräns på att inte ta in motorcyklar äldre än -92 års modell.
Jag ber er därför kontakta ngn annan verkstad för rep av din motorcykel."

Dom sa inget om några sådana funderingar då jag köpte den.
Dom sa ingenting då jag hade in den på service innan förra säsongens semester till Irland på samma hoj.

Och då har jag några frågor:
- Får man göra så?
- Vart lämnar jag in den istället?

Strömma

New member
Verkar ju knepigt då 4st av dom 43 som beghojar dom har till salu enligt hemsidan är äldre -92.

Utan att vet aom det finns något annat bakom det hela, så kan jag konstatera att jag iaf hade vänt mig någon annanstans. Beroende på vad det är som ska fixas så kan vilken verkstad som helst hjälpa dig, och om det är något som kräver en Yamaha-dealer så kan du vända dig till:
Mc Montörerna i Norrköping
Tel: 011-18 18 77.

Killarna där är enligt mig hur trevliga som helst, och jag kan inte tänka mig att någon har fått ett så dåligt bemötande där någonsin.

Edit:
McAlbert, du har PM!

Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Ja, man får göra så här. Sedan kan man ju tycka vad man vill om det.

Jag har kontaktat SMR, Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund där Beviks ingår. Har bett dem skicka tråden till Beviks. Bäst är om de svarar själva på frågan.

M

McAlbert

Guest
Ok.
Ja jag har ju funderat på vart man går istället.
Jag har ju haft hojen sedan 30/9 -05, och alltså hunnit köra "en hel" säsong.
Och det som är fel nu är ju egentligen slitagesaker som behöver fixas till.

Det märkliga med Beviks är att det har varit strul varenda gång jag kommit till dom, med hojjar jag köpt av dom.

Och apporpå
"Verkar ju knepigt då 4st av dom 43 som beghojar dom har till salu enligt hemsidan är äldre -92."

Jo jag noterade det oxo. Det står ingenting på deras hemsida.
Man kan undra om dom säger till nya kunder vad som gäller hojjar äldre än -92, och om dom isf säljer några.
Jag skulle inte köpt min hoj där, om dom talat om den saken.

Last edited:
M

McAlbert

Guest
Uppdatering.

Jodå, Beviks har hört av sej.
Det har "bara blivit fel", dom reparerar visst äldre hojar.
Någon har bara sagt/gjort fel, och då undrar jag fortfarande.
Var kommer en sådan ide ifrån?

V Saarela

New member
Förstår att en kund med äldre hoj med lågt värde, ogärna lämnar in sin hoj till en auktoriserad verkstad med hög timdebitering.

Förstår också att en verkstad tar ogärna emot en äldre hoj och sen har en dispyt med kunden om felsökningsdebiteringen, som bara den kan vara halva hojens värde.

Att man sen inte tar emot hojar som man sålt, kan ju inte vara nåt mer än ett misstag......?

Kjell

New member
Hej

Ring Sigges motor i Skänninge 0142-42380 , en mycket trvlig prick som har varit med i branchen länge Han är duktig och sällan omöjlig han fixar det mesta främat japanare.

/ Kjell

M

McAlbert

Guest
Beviks kom sågs och segrade.
Dom ringde mej, vi gjorde upp att dom skulle komma och hämta hojjen och fixa till allt. Dom ringde efter 2 dagar o sa att den var klar och körde sedan hem den till mej igen.
Det största problemet var att när jag fick hem den var det snö på min gata...
Men men, nu står den färdig för säsong i mitt garage igen.

Allt redde ut sej, och Beviks hanterade den "lilla incidenten" rätt snyggt, trots allt. Felet med kopplingen kan man diskutera, jag hade den på service innan min Irlandsresa, och då sa jag till dom att byta alla oljor.
Nåt gick fel då oxo, tydligen...
Felet med kopplingen på min hoj var att oljan var dålig, (dom bytte och rengjorde kopplingscylindrarna)... Den fungerar kalas nu!
Men med tanke på att jag bett dom byta den innan sommaren, man undrar...
(Notera, jag vet inte om dom tog betalt för det, dom gjorde en del annat oxo, men jag beställde speciellt, BYT ALLA OLJOR)

Så, ja, Beviks fixade det till sist, men...
Tack för alla tips, jag ska nog överlåta servicen åt nån annan nästa gång och jag är mycket tveksam till att köpa en hoj hos dom igen.
Det har varit strul varje gång jag haft med dom att göra, även om det löst sej, men... Nog måste man kunna förvänta sej en viss service av en ÅF/hojfirma, och speciellt när man köpt hojjen där.
Och mina förväntningar är långt ifrån uppfyllda.

Jaja, det måste sägas.
Efter att jag kontaktat forumet har allt löst sej på det bästa sätt.

/Allan

Strömma

New member
Tycker att Maria också förtjänar ett omnämnande som uppmärksammade tråden och såg till att något hände. Det visar i mina ögon att hon är både engagerad och lyhörd, och inte heller främmande för att hjälpa en medlem när/om hon har möjlighet till det.
Cred till henne för det :)

Synd bara att det ska behövas något sådant för att man ska bli hörd, och vad du sedan gör av dina erfarenheter i framtiden är ju givetvis upp till dig :rolleyes:

Viktigast är ju ändå att du faktiskt fick hojen fixad till slut, så nu är det bara att invänta våren så du får njuta av den med. Tittar man sedan ut genom fönstret just nu så vet man ju att det är på gång, bara att valla för kram så kan det säkert bli en tur till helgen :D

Last edited:

asterix

New member
Citat:"Tycker att Maria också förtjänar ett omnämnande som uppmärksammade tråden och såg till att något hände. Det visar i mina ögon att hon är både engagerad och lyhörd, och inte heller främmande för att hjälpa en medlem när/om hon har möjlighet till det.
Cred till henne för det "

Håller med om det!Hon verkar ha pelj på det mesta.Hon var kvickt inne på Skånes hemsida å la en länk om bussar till Hoj-X,när någon undrade om det gick nåt färdmedel dit.Nu gick det visserligen inga från Skåne ,men just att hon uppmärksammade frågeställningen!Så sträck på Dej Maria!

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag sträcker på mig i SMCs monter. Hoppas det kommer många idag på mässans sista dag. Vi har ömma fötter men är fortfarande på gång.

M

McAlbert

Guest
Absolut.
Det var fantastiskt att se vilket genomslag det gav.

Nu är allt som det ska utom att vintern kopplar greppet och biter sej fast.
Jag har kört 50 meter redan och det var dumt...
Nu vill jag ut och åka mer!