Berlin - Svarta havet (Rumänien) i juni, tips mottages!

Dr_Cotton

New member
Hejsan! Eftersom några vänner tänkte hyra hus vid svarta havet, i Rumänien, i sommar så tänkte jag eventuellt ta hojen dit. Sitter och spånar lite på resväg och tar tacksamt emot tips! Som jag tänker nu, i grova drag:
- Hämtar min R1150R i Lund och kör till Berlin (har lägenhet där).
- Från Berlin kör jag till Krakow (har hört mycket positivt om staden och stannar nog två nätter).
- Från Krakow genom Slovakien och till östra Ungern (tips på övernattning här tack!).
- Från Ungern in i Rumänien och finna Transfagarasan. Köra och övernatta där.
- Från Transfagarasan kör jag till Svarta havet.
Tips på fler stopp och sevärdheter? Tänkte ta resan på 4-7 övernattningar (från Berlin) och vara framme vid Svarta Havet runt 6:e juni. Ifall någon vill hänga på så är ni så hjärteligt välkomna och övernattningsplats i Berlin finnes!
 
Last edited:

Yxan

Member
Guten Tag!!

Kanske du finner något av intresse...?!
Vi gjorde en repa ned till Svarta havet 2010. En reseberättelse finns att läsa på http://beronius.eu/ klicka på länken :::The Black Sea Ride 2010::: fr startsidan. Fr reseberättelsen finns sedan en länk till fotogalleriet http://mc.beronius.eu/

Godspeed - Mange
 

Virago Irene

New member
Låter väldigt trevligt, men har tyvärr inte mkt att tillföra. Du vet att polackerna kör som biltjuvar? Det finns regler att följa, men innan en lärt sig dem, så är det lite lurigt. Håll alltid ögonen i backspeglarna. Kraków är annars mkt riktigt jättefin stad, iaf. gamla sta'n och dess torg. (Har tyvärr inte varit där med hoj själv.) Ett besök i saltgruvan Wieliczka ett par mil utanför är också ett tips, de har gott om parkeringar, men det tar ett par timmar med besöket.
 

Dr_Cotton

New member
Tack för det tipset också Irene. Det blir lite lätt ändrade planer. Har redan tagit "hem" hojen till Berlin och kör härifrån imorgon. Kopplade min nya fina Tomtom Rider idag och drog ström, provkörning strax. Rutten ser ut som följer (storstäder är nu strukna från listan):
Berlin – Jeseniky (tror det är de högsta bergen i Tjecken, ligger i öst) – High Tatras (mer berg, Slovakien denna gången) – Eger (Ungern. Tydligen en vacker by i kuperad terräng) - Timisoara (Rumänien. Japp, berg och kuperat. Sista anhalten innan Transfagarasan). Sedan drar det ner mot Svarta havskusten i Bulgarien och ett para dagars vila. Hämtar upp flickvän och drar tillbaka på ospecificerade vägar via Budapest.
Ska försöka skriva en liten resedagbok och presentera här på forumet.
 
Top