Berlin - Svarta havet, resan börjar

Dr_Cotton

New member
Lund - Berlin (via Ängelholm), 570 km. 25/5.

Tja, inte så mycket att säga. Motorväg. Bro. Färja Gedser-Rostock (vis av kvaliteten på maten i den vanliga "bistron" så testar jag den lite dyrare buffén. Tar med egen mat nästa gång.) Blir mer och mer kompis med min gubbraket. Knävinkeln funkar trots allt hyfsat. Stannar i lägenheten i Berlin några dagar. Går på konsert med Sivert Høyem.

View attachment 6854
Släpps fram först i färjekön i Gedser.

View attachment 6921
Surrat och klart!

View attachment 6922
En solnedgång mjukar upp det mesta...

View attachment 6923
Min nya Tomtom Rider V4, förväntningarna är höga...
 
Last edited:

Dr_Cotton

New member
Berlin - Jesenik (Tjeckien), 450 km. 30/6.

Alltså, resa på måfå är intressant. Tuggade mig ned på autobahn från Berlin. Mötte på samma katastrofala vägar efter Polska gränsen som vid Frankfurt men sedan öppnade det upp sig och jag kunde ösa på i ett par timmar på gubbraketen. Genom polska byn Nysa som jag misstänker är ganska trevlig. In i Tjeckien och finner penzion Dittershof som jag bokade igår. Ser beige ut. Min utlovade pizza uteblir. Går en promenad på bergssidan. Sen, öppnar kvällen sig och blir som värsta komhemsexet. Schwartzbiermarinerade revben och lokalt tjeckist öl som botar min tiomånader långa ölavsky. Hemmalagad slivovitsj på det och ett par timmars snitsnack med värden på knagglig tyska och plötsligt känns det mer än bra att kryssa ner genom Europa själv. Synd att jag inte är här imorgon när det är offentlig goulaschtävling. Men då är jag på väg genom de tjeckiska och slovakska bergen. Hoppas på fler sköna möten då.

View attachment 6855
Attans! Glömde snökedjorna...

View attachment 6924
Väginspektion under min promenad, verkar lovande...
 
Last edited:

Dr_Cotton

New member
Jesenik (Tjeckien) - Zdiar (Slovakien), ca 400 km? 31/5 - 4/6

Efter en natt i djup babysömn så vaknar jag till frukost i min kära pensionsinnehavares källare och väderleksrapport. Lämnade Berlin delvis för att slippa värme (över 25 grader är inget för mig) och värme slipper jag! 6-13 grader, och det är i de låga bergen i Jeseniky. Tur jag tog med mig mitt sköna bambuunderställ. Jag konstaterar att rutten jag lade in igårkväll på min Tomtom Rider ännu en gång försvunnit och ersatts med närmsta vägen till Krakow (detta sker när ridern varit avslagen länge eller när jag återupptar resan efter tankning), varför Tomtom??? Programmerar om min gps, är nybörjare på den men den är inte så illa, om bara Krakow slutade dyka upp, ignorerar varningen om att mer än 200 km kan göra "kurviga vägar"-funktionen seg och opålitlig eller något sånt. Lämnar min kära värd och drar. Kurviga vägar får jag. Jag tror resan tar dubbla tiden mot närmsta vägen. Värt varenda kilometer! Har inget speciellt att nämna om resvägen. Kurvor och åter kurvor (möjligtvis lite bättre vägunderlag i Tjeckien än i Slovakien). Och lite vibrationer från dåligt underlag. Hastighetsmätarwiren skakar loss från sin övre infästningspunkt och hastighetsmätaren dör. Visiret skakar loss i ena ändan. Inget som inte min skruvmejsel och tång fixar. Det har blivit något fel när jag skulle lägga in adressen till mitt nästa sovställe och lite lätt förvirrad knallar jag runt i Zdiar, som inte alls är Zdiar utan den ganska osmakliga popskidorten Poprad. Flådiga och inte alls så flådiga hotell mixas med lätt osmakliga after-ski hålor. Funderar på att ta in på ett ställe bara för att få någonstans att sova. Klockan är runt 1900 och jag är ganska mör. Gläfsar tills sist i mig en pizza på ett ställe som erbjuder wifi och finner till slut ut att jag är på fel plats. Smaskar i mig den sista maten, dricksar den förvånade servitören ganska friskt och hoppar upp i sadeln igen. En halvtimme senare inser jag att jag kommit helt rätt. 8,5 h ren körtid blir det innan jag nöjd och mör parkerar och knallar in på hostel Ginger Monkey i Zdiar i de Slovakiska bergen high Tatras. Fantastiskt ställe, och, de har en ledig säng! Kollar på filmen "In Bruges" med de andra gästerna (några Nya Zeeländare, Australiensare och ett par amerikaner vad jag förstår), dricker två öl och nu är jag redo att däcka. Nu stannar jag här ett par dagar och njuter av naturen, god natt!

View attachment 6937
Grand Budapest Hotel?

View attachment 6938
Praded

View attachment 6939

View attachment 6940

View attachment 6941
Wasa mitt i lunchen i Tjeckien, nära gränsen till Slovakien?!?

View attachment 6942
Körbrillor på!

View attachment 6943
Vet inte om de skippat återbäringen på det lokala Coop?

View attachment 6944
Målningen inspirerade S. Spielberg till att regissera Jurassic Park.

View attachment 6945

View attachment 6946

View attachment 6947
 
Last edited:

Dr_Cotton

New member
Fyra nätter blev det på Ginger Monkey, här fann jag en fristad. Här är det endast vänskap och värme som råder. Både gäster och värdar (Tack Brian och Dani!) var så trevliga och omgivningen så lockande och lugnande att jag hängde kvar längre än jag tänkt. Gick upp till Zelenom Plese med en City Gross plastpåse i handen och mötte andra turister med vansinnigt avancerad utrustning, bl.a. ett par med skidor på ryggen. Det var inte jag som var naiv utan tydligen var det så folk gjorde bara. Drack det inhemska Tatratea på 72%. Ganska lätt att dricka, inte så kul att gå upp till Kopske Sedlo (?) på 1933m dagen efter, svettandes Tatratea, iförd bambuunderställ och biltemas mc-regnoverall i kraftig vind och snö. Men vilken seger att väl komma upp! Tog med värdinnan Dani på hennes livs första mc-tur. Kelade med katten Kevin och hunden Wally (när han inte var bortsprungen). Umgicks och utväxlade reseanekdoter med övriga gäster. Varje kväll (när jag var där) så lagade någon mat och vi skramlade ihop 3-4 euro var och fick en festmåltid. En lokal hjälte som hade bott i USA och gillade att umgås kom med väldigt gott hemgjort vin smugglat från Polen. Ölen stod kalla i kylen i köket och kostade 1 euro, ahhhh.... Om ni är i high Tatras, bo på Ginger Monkey!

View attachment 6948

View attachment 6949

View attachment 6950
Mitt Walter-ego

View attachment 6951
Zelenom Plese

View attachment 6952
Zelenom Plese

View attachment 6953

View attachment 6954
Dagens väderlek/meny/tips på Ginger Monkey

View attachment 6955
Pizzeria Rustica. Välj Bryndzova, den har den lokala fårosten och vitlök. Sagolik! Mysigt ställe och trevlig personal.

View attachment 6956

View attachment 6957

View attachment 6958
Kopske Sedlo, snöstorm. Svettig, kall och nöjd!

View attachment 6959

View attachment 6960

View attachment 6961
Grottsystemet Belianska. Betala INTE 10 euro extra för att få ta foto. Du kan aldrig få med hur det är på riktigt ändå...

View attachment 6962

View attachment 6963

View attachment 6964
Kevin får inte komma in och är sur. Han käkar Wallys mat om han får chansen och spyr då överallt.

View attachment 6965
Wally och Kevin

View attachment 6966
Sweet dreams are destroyed by this!!
 
Last edited:

Dr_Cotton

New member
Zdiar - Eger (Ungern), 260 km. 5/6.

Laddar Tomtom med mål och aktiverar kurviga vägar. 210 km rakaste vägen blir 260 km fantastiska småvägar som tar 4-5 timmar ren körtid. Trafiktomma små slingriga skogsvägar i bergen, ahhh, detta är livet! Minns endast ett samhälle jag passerade: Okres Roznava. Knallar på utan mer än ett par bensträckarpauser och tjugo minuter på ryggen på en äng en halvtimme från Eger. Slaggar på pensionat la Casa i Eger. 200 spänn och helt ok, 10 minuters promenad från centrum. Kollar på en borg som tydligen ligger ungrarna varmt om hjärtat och basilikan i staden. Bevittnar något slags gudstjänst och kollar på jesusmålningar. Varför innehåller kristna kyrkor så många illustrationer av hans lidande i förhållande till mer glädjefyllda? Efter de slovakiska bergen så känner jag mig lätt malplacerad i en bubblande storstad med dess universala mix av fåfänga och konsumtionsiver, lägger mig tidigt. Nu är det morgon och jag förbereder mig inför ca 7 timmar i sadeln, exklusive pauser. Det blir bra!

View attachment 6967
Jag älskar sådana vägar, framförallt om de är trafiktomma. Synd att jag varken såg varg eller björn bara...

View attachment 6968

View attachment 6969
Ungerska gränsövergången. Här har ingen visat pass på länge.

View attachment 6970

View attachment 6971

View attachment 6972
En macka någon?

View attachment 6973

View attachment 6974
Palinka, palinka, palinka min vän!
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Kul att följa dig på vägen! Bilder lättar upp.
Lite surt när man är på resa och allt inte laddas upp när man försöker fixa fint - men det kan du rätta till när du är hemma igen.

Keep 'em comming, rapporterna - det är sådant som förgyller trista MC-fria dagar på kontoret när man bara längtar bort.



Hampe
 

Dr_Cotton

New member
Eger - Sighisoara (Rumänien), 580 km. 6/6.

Första dagen som jag inte körde med "kurviga vägar" på min tomtom. Hade en del mil att få under hjulen eftersom jag stannat lite för länge i Slovakien och dessutom ville jag inom "Salina Turda" på vägen. Det är en nedlagd saltgruva som numera är turistattraktion, ska tydligen vara väldigt imponerande. Så, jag körde på skapliga transportvägar till Rumänska gränsen och passerade utan problem, tror det var vid Bors. Sedan börjar eländet. Tänk er en normal sydsvensk sjuttioväg. Den är lätt slingrig men inte slingrig nog för riktigt mc-körande. Den har en fil i var riktning och varannan mil passerar den genom ett mindre samhälle och farten går ner till femtio. Föreställ er sedan att all trafik från E6:an eller E4:an förirrat sig hit. Detta är riksvägen från Rumänska gränsen och in i landet. Hemsk. Efter att ha transporterat mig några timmar kommer jag fram till Salina Turda 1615. På grund av en konferens i gruvan så stängde de tidigare, nämligen 1600. Där rök den upplevelsen och maten som jag tänkt äta där. Suck, trycker i mig en havrekaka och en redbull, något jag aldig dricker annars men energin börjar tryta. För att lätta upp stämningen så aktiverar jag min gamla kompis kurviga vägar för de sista timmarnas körning till Sighisoara. Eländiga vägar i ett landskap lika platt som Skåne, lastbilar som kryssar mellan potthålen och lokala rallyhjältar. Och resans första regn. Slår av kurviga vägar när det är 1,5 timme kvar. Det tjänar jag två minuter på i restid. Vägarna är inte bättre. Kommer fram till Sighisoara utan att något mer händer än att jag är en hårsmån från att krascha med en stork. I Sighisoara släpper det! Ett underbart litet rum väntar på Pensuine Citadela och den lilla staden i sig själv är bedårande. Det är tydligen här Vlad Tepes, Drakulas förebild, växt upp. Gamla byggnader, 300 år gamla skotthål i en vägg, god mat. Helt ok! Det har bott många tyskar här genom tiderna, vilket syns på byggnader och på kyrkogården. Tog ut 800 kr i Lei på vägen. Inser att det är ganska mycket för en övernattning. Äter på det finaste stället jag hittar, der Alte Post. Äter gott och dricker gott. Gör av med 100 kr. Jaja, ett angenämt problem. Nu äter jag frukost efter en tidig promenad, kunde lätt tänkt mig ett dygn till här...

View attachment 6975

View attachment 6976
Det enda jag såg av Salina Turda...

View attachment 6872
Vlad Tepes, aka Vlad the Impaler...

View attachment 6873

View attachment 6874

View attachment 6875

View attachment 6876
 
Last edited:

Dr_Cotton

New member
Sighisoara - Veliko Tarnovo (Bulgarien), 580 km

Ligger efter några dagar med uppdateringarna men det är trots allt semester och jag har inte direkt kämpat för att få en wifi-signal.
Drog från Sighisoara hyffsat tidigt. Visste att sträckan var lång och att jag antagligen ville stanna många gånger och uppleva resans klimax: Transfagarasan highway. Vägarnaut från Sighisoara var betydligt finare än de miserabla vägarna som ledde dit genom större delen av Rumänien. Landsbygden visar upp betydande fattigdom och en stor del befästingar med tyska namn. Vart kommer alla tyskinfluenser så långt in i landet ifrån? Bra vägar med dålig beläggning sammanfattar körandet och jag funderar ännu en gång på hur resan skulle tatt sig med en GS istället för en R, eller en rejäl KTM eller Triumph. Men min R1150R imponerar med sin flexibilitet och framförallt hållbarhet för gär skakar det rejält! Trummar på ner mot bergskedjan Transfagar och är spänd av förväntan. Stannar på en vägkrog innan påfarten upp till bergsvägen. Äter en god köttsoppa och frågar ett gäng tjecker om tingens tillstånd på berget , eftersom de just kommit ned. 6 grader på toppen och torr väg blir rapporten. Gläffsar i mig de sista köttbitarna och drar. Beläggningen är skaplig och kurvorna magiska. Utsikten förtrollar. Något av det coolaste jag gjort! Jag tror det blir runt 15 km med kurvor innan jag lycklig fortsätter på slättlandet. Jag svårt för att beskriva det närmre såhär tre dagar efteråt. Mitt enda råd blir: åk dit! Fortsätter ned i Bulgarien och tror det blir närmre nio timmar i sadeln innan jag rullar in i Valeko Tarnovo och tar in på hostel Nomads. Skitmysig by. Äter en underbar kycklinglever på "Quiet corner" och dricker Rakiya, Bulgariens slivovich. Mycket gott! Tror jag får utveckla denna del av resan sen, sitter ännu en kväll på Nomads, återkommer med et sen. Fridens!
View attachment 6889View attachment 6890View attachment 6891View attachment 6892
 

Dr_Cotton

New member
Veliko Tarnovo - Albena - Veliko Tarnovo, 220 + 220 km.

Från Veliko Tarnovo tog jag mig rakaste vägen till Albena för att möta upp med vänner och flickvän. Två dagars R&R i villa med pool, ett stenkast från svarta havet. Så nu kan jag stryka det havet också från badlistan. Inget att rapportera på hojfronten förutom optimistisk felkörning som stoppa långt ut på en åker i alltför mycket lera. Vägen tillbaka till V. Tarnovo blev ren transport, på förvisso fina vägar, nu med spätta. View attachment 6894View attachment 6895View attachment 6896
 

Dr_Cotton

New member
Veliko Tarnovo - Vraca (Bulgarien), 290 km.

Vägarna ut från V Tarnovo var fina och efter en lätt frukost satte vi kurs mot Buzludzha. Kort sagt är Buzludzha en bergstopp där det på sjuttiotalet byggdes en byggnad (som nu är övergiven) för att hylla socialismens historia i Bulgarien.

På vägen dit hände det något tråkigt... På en nittioväg, i en vägtunnel, kör jag omkull hojen. Tunneln är oupplyst och jag håller de nittio som vägen är märkt med. Det är bara ett mörkt hål för mig som kommer från starkt solljus. Tyvärr är det en skarp kurva direkt i tunneln och det första jag ser är när strålkastarljuset träffar ytterväggen i kurvan. Jag börjar svänga men bakhjulet släpper i kantgruset inne i tunneln och vi går ned. Som tur är så blir ingen av oss allvarligt skadade. Packväskor krossas, kåpor skrapas och en fotpinne knäcks. Efter att ha vi hämtat oss så rullar vi till närmsta mack. En kille som jobbar på macken ringer en taxi som leder oss till en verkstad där de svetsar vår fotpinne och jag kollar över hojen. Otroligt nog så är det inga större skador och vi bestämmer oss för att fortsätta. Jag är evigt tacksam mot de människor i staden Gabrovo som hjälpte oss så, utan ersättning, utan att förstå vårt språk. Tror tyvärr att det inte varit så lätt att finna så hjälpsamma människor var som helst i Sverige.

Nåväl, färden gick vidare mot Buzludzha. Byggnaden har länge varit övergiven och är officiellt stängd. Man kan dock krypa in genom ett hål runt högra hörnet vid huvudingången... Det är en imponerande byggnad och ifall man gillar övergivna byggnader så är det nog något av det häftigaste man kan finna. Känslan där inne, med mörkret, alla konstiga ljud, mosaiken, förfallet, är överväldigande. View attachment 6899View attachment 6900View attachment 6901

Efter detta tuffar vi på norrut och stannar till slut på ett malplacerat men fint hotell i Vraca. Min BMW rullar på utan problem i över tjugo mil, jag är inte helt glad i hojen i övrigt men kvalitet och hållbarhet har jag absolut inget att klaga på. Skönt med vila efter en så händelserik dag...
 
Last edited:

Dr_Cotton

New member
Vraca - Novi Sad (Serbien), 520 km?

Vägarna runt Vraca är kuperade och härligt kurviga men vi tar det väldigt lugnt med tanke på gårdagens krasch. Badar i Bulgariens största insjö, som är ganska liten. Ser tyvärr inte sjöodjuret som ska bo där. Rullar in i Serbien utan problem, måste bara väcka den bulgariska gränsvakten från hans tupplur. Kör på i lugnt tempo, stannar och fikar. En liten varning: tomtoms väganvisningar i Serbien är ganska fel. Beograd, Novi Sad och huvudväg E79 blir ren transport.

Båttransport till Rashida:
View attachment 6903

I Novi Sad tar vi in på hostel Sova. Äter god kycklinglever på stan och hör Queens of the stoneage i bakgrunden eftersom det tydligen är musikfestival i staden. Om vi vetat det tidigare... Bråkar med hostelägarens sköna westie och sover sen stenhårt i gemensam sovlokal.

View attachment 6904View attachment 6905View attachment 6906
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
På en nittioväg, i en vägtunnel, kör jag omkull hojen. Tunneln är oupplyst och jag håller de nittio som vägen är märkt med. Det är bara ett mörkt hål för mig som kommer från starkt solljus. Tyvärr är det en skarp kurva direkt i tunneln och det första jag ser är när strålkastarljuset träffar ytterväggen i kurvan. Jag börjar svänga men bakhjulet släpper i kantgruset inne i tunneln och vi går ned.


Anmäl till Trafikverket!
...eh, förlåt - som en skiva som hakat upp sig. Sorry!


Trevlig reseberättelse! Man längtar ut när man läser dig.
Ut till oupplysta tunnlar och folk som visserligen inte förstår ditt språk - men anstränger sig att hjälpa till!



H
 

Dr_Cotton

New member
Novi Sad - Olomouc (Tjeckien), 700 km

Nu börjar det hasta att komma norrut så allt vad kurviga vägar heter läggs tyvärr åt sidan och vi matar Fritz, min BMW, med massiva mängder motorväg. Snurrar inom Budapests centrum och hälsar på en vän som vi inte sett på länge. Härligt återseende men värmen är outlidlig. Råkar stöta till en liten bil med min vänstra packväska och en storm av svordomar och armvevande fullkomligen exploderar från de två damerna i bilen. Nickar mot vägkanten och vi stannar abrupt mitt i vägen utan tanke på övrig trafik. Jaja. En snabb men grundlig undersökning avslöjar... Ingenting! Plötsligt är allt leenden, lycka till på resan och tack och adjö. Det måste vara värmen. Avtrubbad stiger jag upp på hojen och fortsätter. Resans sista lever intages på Donaus "strand" och även den sitter som en smäck! Kör på långt in på kvällen och chansar på hostellet Poets corner i Olomouc som jag hört mycket gott om. Blir inte det minsta besviken. Värden är vänligheten själv och staden kommer jag definitivt att återkomma till! Ganska liten, mysig, lugn och med en massa god öl.

View attachment 6909
Ronald Reagan marscherar mes fasta steg mot kommunstmonument i budapest...

View attachment 6910
Hostelvärden propsar på finparkering...
 

Dr_Cotton

New member
Olomouc - Berlin, 480 km

Ännu en dag med ren transport. Stannar inom badlandet Aquapalace utanför Prag för att pausa med vattenrutschbanor och bastu. Riktigt gött! Öser på till Berlin och hälsas välkomna av vår katt. På söndag kör jag hojen till Sverige för reparation.
 
Top