Berlin i höst

greystoke

New member
Vi ska köra hoj från Göteborg till Berlin i höst. Vi tänkte starta på morgonen och komma fram på kvällen. Vilken väg är bäst? (Inte en dansk 50-väg med grus, kor och fartkontroller) Färjor? Bro? Tid? Inte kört hoj i Europa tidigare. Tacksam för synpunkter. /Martin
 

V Saarela

New member
Ska du ta dig dit över dan, så finns det väl inte så mycket tid till annat än att ta dom stora snabba vägarna dit. Kika på en karta.
Färja Helsingborg-Helsingör. Genom Danmark och till Gedser för att ta färjan till Rostock.
Båda färjebiljetterna köper du i Helsingborg. Färjetiden är väl ungefär 25 min resp 1 timma.

Från Rostock sen raka spåret till Berlin. Vips....en hel dag förbrukad.
 

Smartswede

New member
Det går förstås att sträckköra ner dit. Men inget jag rekommenderar och ni kommer få åka mestadels motorväg/autobahn.

Körde själv 2007 från Nürnberg till Gbg i sträck och startade då kl 1200 på dagen. Hemma runt 0330. En nätt sträcka på 127 mil. Inget jag kommer att göra om! Men kul att ha testat :rolleyes:

1. Ta Kielfärjan från Gbg, vakna upp i Kiel. Kör utan stress söderut via den gamla salttransportvägen från Lübeck. Kör sedan Österut mot Berlin.

2. Kör från Göteborg på fina vägar. Övernatta i Danmark någonstans. Kör via Lübeck undvik gärna autobahn.

www.viamichelin.com är bra för planera lite :)
 
Last edited:

-ah

New member
Vi ska köra hoj från Göteborg till Berlin i höst. Vi tänkte starta på morgonen och komma fram på kvällen. Vilken väg är bäst? (Inte en dansk 50-väg med grus, kor och fartkontroller) Färjor? Bro? Tid? Inte kört hoj i Europa tidigare. Tacksam för synpunkter. /Martin


Har kört sträckan rätt ofta; anhörig i Berlin, se. Dock från Malmö, men sträckan GBG-MMO är ju inte så lång.
Bäst är, som sagt, Gedser-Rostock. Och det går fortare att ta Bron än HH.

Efter Rostock kan du fortsätta på motorväg, om du är lagd åt det hållet.
Betydligt roligare är att köra över Laage - Teterow - Waren - Neustrelitz - Fürstenberg - Löwenberger Land - Oranienburg.
Sedan är du vid Berliner Ring. Skaffa en GPS, Berlin är större än Göteborg.

Skall bli ungefär en heldagstur. Färjorna från Gedser (-och åter från Rostock) går varannan timme, ojämna klockslag.
Ta med dig mat, om du inte äter i restaurangen. Cafe-maten är vidrig.
 
Last edited:
Top