Bensinpumpen skojar med mig…

KMW

New member
Sitter med en gsx750r -98 som fått för sig att den skall skoja med mig….. De senaste rundorna har hon, efter att jag parkerat för dagen, fått för sig att en slang vid bensinpumpen ska hoppa loss med följd att hon inte startar/får soppa nästa morgon.

Visst är det enkelt att rent tekniskt sätta tillbaka slangen. Man tömmer/slangar tanken och lyfter ut bensinpumpen (sitter inne i tanken), sätter tillbaka den bråkande slangen, fyller upp bensinen och kör igen. Det tar tyvärr bara en jävla massa tid och är lätt irriterande att stå där i läderstället och agera mekaniker när man i första hand vill ut och åka.

Jo, jag skall byta slangen mot en ny nästa gång, men min fråga är…..varför hoppar slangen av EFTER det att jag parkerat hojen och inte när jag kör. Slangen ser nämligen hel ut. Den är mjuk och följsam och slangklämman sitter där den skall för att ytterliga hålla slangeländet på plats. Men jag förstår inte varför den hoppar loss…..är det någon med ett uns av teknikkunnande som kan svara en vilsen själ…
:confused:
KMW

Mathias

Active member
Inte så kunnig men gissar att det blir någon form av tryck som gör att slangen "hoppar" av.

OH-

Member
Jo, jag skall byta slangen mot en ny nästa gång, men min fråga är…..varför hoppar slangen av EFTER det att jag parkerat hojen och inte när jag kör.

Ren spekulation men med lite teknisk bakgrund:
När du startar och kör så är slangen kall och utsätts för trycket bensinpumpen ger.
När du stannat är/bör flottörventilen vara stängd och bensinpumpen fungerar som en backventil. Närheten till motorn gör att den instängda bensinen expanderar, delvis förgasas, vilket trycker av slangen.

Lösning ?? Kraftigare slang (om det passar och inte ger veck) och mer aggresiv slangklämma.

Som sagt, inte rekommendationer / säkra kunskaper, bara funderingar.