Benelli 750 sei

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Ni som var med då det begav sig:D Benelli 750 sei var det en vanlig hoj här i Sverige eller en udda fågel?

Honda borde göra en replica på denna hoj.

Det finns en på blocket men prislappen...hmmm:rolleyes::D

Mvh

Amir
 

TMax500

Member
Mycket ovanlig, skulle jag säga utan att egentligen veta... Tror knappt jag såg en enda när det "begav sig". Har däremot sett någon enstaka på senare år, på mässa tror jag(?).

Den var ju jätteläcker på sin tid (det är den nu med!) så det hade jag definitivt kommit ihåg om jag sett på gatan.
 

gundj

New member
Det fanns ett fâtal, en kille i min dâvarande klubb köpte en.
Mest elände med den om jag minns rätt.
Och varför Honda skulle göra en replika förstâr jag inte riktigt.
 

Chopperbyggarn

New member
Vad jag har läst om Benelli´s sexa är att motorn i princip ska vara en kopia av Honda CB 500 fast med 2 cylindrar extra. En exotisk maskin för samlare!

Anders.J
 

gundj

New member
Frâgar du Benelli sâ är det "absolut inte en kopierad CB500" men visst är det väldigt likt :)
 
H

honda cbf 500

Guest
Stämmer Anders. Det är också vad jag läst...och förbättrad kylning enligt källan.
Så för min del så är den nästan en honda hoj och därav min önskan att de släppa en replica.

//Amir

Vad jag har läst om Benelli´s sexa är att motorn i princip ska vara en kopia av Honda CB 500 fast med 2 cylindrar extra. En exotisk maskin för samlare!

Anders.J
 

Triumph int

New member
Att delarna kommer Honda gör ju inte att det är en Honda.

Tanken bakom och design är ju Benellis.

Den förbättrade kylningen var hål mellan cylindrarna.
 

gundj

New member
Citat frân Motorcycle classic.
"Within a year, Benelli’s engineers came up with the Sei’s transverse six-cylinder engine, the first to be designed for a production motorcycle. Where the design actually came from is the subject of controversy. Benelli had a history of building racing Fours, but the Sei is not much like them. Many people believe that De Tomaso simply copied a contemporary Honda Four and added two cylinders, and rumors persist that parts are interchangeable between the Sei and the Honda, although the extent of any interchangeability is in question. Other sources opine that De Tomaso was simply following standard automobile practice in the design of the Sei, which makes sense, given his automotive background.

In any event, the bore and stroke of the bike De Tomaso unveiled at his press conference were 56mm x 50.6mm, the same as Honda’s four-cylinder CB500. Other similarities were the single overhead cam run by a chain in the center of the engine, two-piece connecting rods with plain big ends and the Morse Hy-Vo chain primary drive. The engine was only an inch or so wider than a Honda Four with a gap between each cylinder to pass cooling air. It was fed through graceful manifolds by three Dell’Orto VHB 24mm carburetors. The alternator is on the right side behind the cylinders, with the electric starter tucked in nearby."

Det är ju ganska uppenbart att det är lite design stulet frân Honda, men rejält omkonstruerat av Benelli. Sâ jag vill hävda att det inte har ett dugg med Honda att göra. Ska Mercedes bygga replicor av Volvo P1900 bara för att det sitter en liknande motor i?

Men för att ansluta till trâdens ämne, det är en rysligt grann hoj och ett gott ljud när den varvar ur, men som jag skrev innan, dom verkade inte hâlla sâ bra eller var dâligt ihopskruvade. Priset pâ Blocket var häftigt, men pâ Classic Motor i Bremen fanns en för ungefär samma belopp till salu.
 

Triumph int

New member
Jag vet att delarnas ursprung i motorn är från Honda,
men det var inte Honda som flyttade generatorn.

Många tillverkare köper från de stora japanska men
Bimota brukar man ju säga är Italienska hojar.
 
H

honda cbf 500

Guest
Det jag menar är att det vore kul om honda släppte en ny sexa....behöver inte vara just 1000 cc för att efterlika cbx 1000....för min del räcker det gott och väl med 750 ungefär i stil med Benellis och med dagens teknik kan de säkert krama ur mkt mer hästar än ursprunget...

Sen om Benelli har kopierat eller inte...:rolleyes:


Det är tur att det är inte jag som bestämmer hos Honda:p


//Amir
 

lucifer

New member
benelli sexan var tydligen väldigt populär i canada där man monterade dom i snöskoter i tävlingssammanhang byggdes dom om och försågs med turbo ca 250hk plockade man ut
 
Top