Belysning och synbarhet

Staffan2

New member
Då jag köpte min motorcykel hade den förra ägaren ändrat lite på den. Bland annat satt det mindre backspeglar och miniblinkers på den. Originaldelarna medföljde dock.

Har funderat lite på anledningen till bytet. Det måste vara estetiska skäl. Möjligtvis att man får mindre turbulens av de mindre backspeglarna, men det är nog det enda.

Jag har ännu inte bytt, men planerar att byta tillbaka. Själv känner jag att ju bättre jag kan se bak, desto bättre. Och större blinkers borde vara mer synliga för bilister än små blinkers.

Råkade nu hitta en intressant video på youtube, på kanalen MCrider, som jag för övrigt kan rekommendera:
https://www.youtube.com/watch?v=Bb04f0ErFPU

Han testar lite produkter från Custom Dynamics ( https://www.customdynamics.com/ ). Det handlar om att montera extra belysning bak, och byta ut lampor mot starkare LED-lampor i stället för glödlampor.

Mycket intressant. Jag skulle kunna tänka mig fler lampor bak för att bli mer synlig i trafiken. Dock får man ju inte byta ut blinkersen mot röda blinkers i Sverige, men fler lampor borde väl inte vara något problem med. Många bilar har ju extra bromslysen i bakrutan. Kanske skulle man göra samma sak på MC.
 

Zopilote

New member
Jag har behållit original blinkers, de duger i synbarhet. Fram har jag bytt H4-lamporna till riktigt gula. De utgör kontrast mot alla blåvita Xenon och LED och gör att hojen sticker ut i trafiken och syns. Har även ett par vita DRL monterade på kraschbågarna som bildar en ljustriangel.
Bak har jag bytt till STARKA LEDlampor i bakljuset. Har även en bromsljusmodulator som gör att bromsljuset först blinkar snabbt fyra gånger, sen långsammare tre gånger och sen övergår till fast sken vid varje bromsning. Mycket effektivt för att bli uppmärksammad.
 
Top