Behandling av skinnställ

terje84

New member
Hej!

Jag har köpt mig skinnställ gjort av koskinn och undrar om nån av er kan rekommendera nåt som behandlar skinnet, så det holder sig mjukt og smidigt?

Terje:)
 

Bänkad o Klar

New member
Hej!

Jag har köpt mig skinnställ gjort av koskinn och undrar om nån av er kan rekommendera nåt som behandlar skinnet, så det holder sig mjukt og smidigt?

Terje:)

Hej.
Jag brukar använda "Kiwi Mink Oil" som säljs på burk (ser ut som gräddfärgad skokräm), den stryker jag ut på skinnbyxor, kängor etc. och resultatet blir enormt bra.
 

Moje_VS1400

Member
Viking fiskarsmorning har "alltid" använts för att smörja skinnkläder och
-stövlar, finns nog inget bättre (eller billigare...)
 

Chauffören

New member
Så länge jag använde skinnställ tvättade jag dem varje vinter med en speciell skinntvål och smorde sedan in dem med en skinnolja,alltsammans inhandlat i hästsportbutik. Som avslutning sprjede jag på lite impregnering. Skofett använde jag till stövlarna.
Det viktiga är att först göra rent, och sedan smörja in med ett bra fett eller en bra skinnolja.
 

P-O Noren

New member
Ett tips är att höra med någon lokal kemtvätt för pris om du väntar in en annan körning. Dom vill oftast ha ställen på hösten eller våren då det blir några stycken. Man kör nämligen dom på ett specialprogram och kan inte köra nåt annat just då. Återinfettning ingår i priset oftast.
Själv betalade jag 500kr sist med tvätt/återinfettning.

Annars funkar det som sägs i tråden med specialtvål och sedan återinfettning. Själv tycker jag minkolja är bäst. Lägg på ordentligt även i sömmarna. Upprepa med en infettning igen efter en dag då lädret suger in oljan långsamt, sedan kan man torka av överflödet. Var särskilt noga med att dränka in sömmar med olja, för att slippa torrsprickor i sömmen.
 

-ah

New member
Hej!

Jag har köpt mig skinnställ gjort av koskinn och undrar om nån av er kan rekommendera nåt som behandlar skinnet, så det holder sig mjukt og smidigt?

Terje:)

Kan du hitta en skinnhandlare har han tveklöst bra medel; evt en hästsporthandel av den seriösa sorten också.
Det finns ett underbart läderbalsam som heter Co-Cao-Line; engelsk givetvis, som väl är dyrare än fiskarsmorjning - inte jättemycket dyrare - som tränger väl in och ger en bra yta. Samma ställen kan du köpa sadeltvål för att rengöra skinnet utan att skada det.
Och - faktiskt - fungerar Biltemas läderbalsam riktigt bra. Finns i MC-avdelningen.....

Vill du slå på stort råkade jag se ett skinnvårdskit från Dainese hos MC-handlaren. Fast det var enbart för de väldigt speciella Dainese-ko-skinnen, så har du inte rätt märke på kläderna får du ge fan, eller byte till käckare skyddskläder. ;)
 

Hellman

New member
De flesta skinnfetterna gör ett bra jobb. Oavsett om dom köps hos hästhandlarn, skomakarn eller MC-säljaren. Se bara till att handlaren kan intyga att vita delar inte blir mörkare (om du nu har det i ditt ställ).

Till tvätt funkar Biltemas lädertvål galant.
 

Lucky Luke

Moderator
Det verkar finnas många olika produkter till skinnställen som vi är nöjda med.
Själv köpte jag Effekt läderbalsam i en skoaffär för någon dag sedan.
Där jag köpte tuben (fanns på en större burk också) kostade den 79 kronor.
Så det blev kanske dyrt för nästan hela tuben gick åt.
Stället ser ut som nytt nu, trots att det är 7 år gammalt och bara insmörjt en gång tidigare.
Det var lättarbetat, bara att stryka ut, klart.

http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/5546
 

@nderz

New member
Viking fiskarsmorning har "alltid" använts för att smörja skinnkläder och
-stövlar, finns nog inget bättre (eller billigare...)

Jodå det är bra.
Har använt det i många år och varit väldigt nöjd men slutat med det efter att jag skaffade ett skinnställ som innehåller vita fält.
Det är inte så snyggt när dom blir svagt gulfärgade av fettet.
 
Top