Behövs registreringsbesiktning vid motorbyte?

abaqus

New member
Hej!
Jag funderar på att byta motor på min hoj istället för att renovera. Bytet skulle ske till en likadan orginalmotor. Jag har letat på diverse bilprovningar och trafikverket utan att kunna hitta reglerna för vad som gäller vid motorbyte. Vet någon om regbesiktning behövs eller vart jag kan vända mig för att få svar?

Tack på förhand!

/
David
 

Bansaie

New member
Vet faktiskt inte helt säkert men har för mig att det är ramnumret man går på. Bytte själv motor på en VFR och körde flera år men tänkte aldrig på att kolla.
De borde väl veta på Bilprovningen, alternativt Transportstyrelsen.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nej, det krävs inte enligt Fordonsförordningen, kap 4, § 20: Registreringsbesiktning av ett ändrat fordon

20 § Om ett fordon har godkänts vid en registreringsbesiktning, tagits upp i ett typintyg eller i ett intyg om överensstämmelse eller meddelats ett enskilt godkännande och det därefter har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktades eller när intyget om överensstämmelse eller intyget om enskilt godkännande utfärdades, eller om fordonet i övrigt har ändrats så att dess beskattningsförhållande påverkas, ska ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning. Detta ska ske inom en månad från det att ändringen gjordes eller, om fordonet är avställt, inom en vecka efter det att avställningen upphörde. Om fordonet inom angiven tid anmäls för avregistrering behöver dock ingen besiktning ske.
Med ändring enligt första stycket avses inte en sådan ändring som endast innebär
1. en avvikelse i fråga om fordonets utstyrsel och som inte påverkar dess beskattningsförhållande eller försämrar dess säkerhet,
2. byte av motorn mot en annan motor, som helt stämmer överens med den förra, eller
3. byte av däckdimensionen på andra fordon än bilar, motorcyklar, mopeder klass I eller släpvagnar som är avsedda att dras av bilar.
Länk: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090211.htm
 

adrian_vg

New member
Och om man tex monterar på en kompressor eller turbo på hojen. Vad gäller då?

Har fått höra att Bilprovningen har åsikter om detta, men har inte lyckats utröna vad de inte tycker om.
 

Minime

New member
Jag hade turbo planer till min hundkoja för ett par år sen, och då var det 10%(?) effekt o vridökning max som gällde från original 55hk...
Det slutade med att det blev byte av motor till ett kraftigare alternativ och reg besiktning som ombyggt fordon med hjälp av SFRO.
Kan starkt rekomendera deras sida http://www.sfro.com
 

Bob Sweden

New member
Och om man tex monterar på en kompressor eller turbo på hojen. Vad gäller då?

Har fått höra att Bilprovningen har åsikter om detta, men har inte lyckats utröna vad de inte tycker om.

Avsikten med att montera turbo / kompressor osv är ju troligen att öka effekten vilket leder till att maskinen inte längre överensstämmer med det "typgodkända utförandet" och då börjar det hända grejor i regelverket.
Är det sedan en modernare (avgasgodkänd) maskin, då händer det verkligen grejor!

http://www.sfro.com/ har nog kanske mera info om vad / när.


/B
 

adrian_vg

New member
Avsikten med att montera turbo / kompressor osv är ju troligen att öka effekten vilket leder till att maskinen inte längre överensstämmer med det "typgodkända utförandet" och då börjar det hända grejor i regelverket.
Är det sedan en modernare (avgasgodkänd) maskin, då händer det verkligen grejor!

http://www.sfro.com/ har nog kanske mera info om vad / när.


/B

Tack, kollar och ser om jag snoka upp nåt. Har lite svårt att förstå byråkratsvenskan i statliga regelverk...
 

tersan

New member
Tack, kollar och ser om jag snoka upp nåt. Har lite svårt att förstå byråkratsvenskan i statliga regelverk...
En enkel översättning av byråkratsvenskan till förhoppningsvis lättbegriplig Uppsala-IT-dialekt:

Du har trimmat: aja-baja!
Du har ändrat prylar som har med avgasreningen att göra: aja-baja!
 
Top