Behöver tips och råd... måste anpassa hojen.

Wroom

New member
Hej på er.
För att göra en lång historia kort så har jag ett underligt höftproblem.
Jag har stora svårigheter att vika knäna, luta mig framåt och samtidigt "sära på benen". :eek:
Det gör så att jag tyvärr måste utesluta 90% av hojarna på marknaden.
Hojar som V-strom, Varadero, Tiger och liknande går bra att köra, men t.o.m. en sittvänlig "vanlig" hoj som t.e.x. Suzuki Bandit 1200 gör att höften krampar efter en liten stund.
Detta p.g.a. en rätt bred tank i kombination med aningen höga pinnar.
Tyvärr har nästan alla "vanliga" hojar denna konstruktion.

Nu har jag sålt min hoj och söker efter något nytt, och skulle mer än gärna vilja prova på något annat än "adventure"-hojar.

Vet någon om det finns någon firma som kan anpassa fotpinnar/länkage genom att sänka och ev. flytta fram allt ett par cm. Det behövs ofta inte mycket.
Det kanske rent utav finns färdiga satser att köpa?
Jag har sökt länge men bara hittat satser som höjer fotpinnarna istället.

Är mkt tacksam för tips och råd!
 

jan-olovj

Active member
Kan du tänka dig kustom så finns det Virago 1100 eller Intuder 1400.
Låg integshöjd smal hoj ganska raka ben sen går det att ändra styre så kan du slippa luta dig frammåt, monterar du även på ett förarryggstöd så bör det fungera om jag uppfattat ditt problem rätt.

Jan-Olov
 

Coppertail

New member
Nu ville du ju komma bort från äventyrshojarna, men har du provat Tiger 1050 -07 och nyare? Den är ju smal över midjan. Potential att rasta sporthojar på kurviga vägar har den ju iallafall.

BMW har väl någon modell med justerbar sadelhöjd också, kanske kan hjälpa?

Custom låter ju inte så bra med tanke på din åkomma.
(fast det kanske har mer med min personliga allergi att göra)
 

Esquire

New member
Tack för rådet, men det är inte hojhöjden som är problemet.
Det är fotpinnens avstånd från dynan som är boven. :(
Det kanske går med en högre dyna (t.ex. lämna in den till någon som klär om den och lägger på mera stoppning) samtidigt som du monterar en höjningssats för styret? Då får du ju längre avstånd från rumpan till fotpinnen och slipper få en allt för framåtlutad sittställning.

Att hitta någon färdig sats som flyttar fotpinnarna framåt/neråt till en landsvägshoj kan nog bli svårt. Till glidare brukar det kunna finnas satser för att flytta fram fotpinnarna men det var ju lite fel stuk på hoj för dina önskemål. Till vanliga landsvägshojar finns det annars mest satser för att flytta fotpinnarna bakåt/uppåt för att få en "rejsigare" sittställning och det var ju fel sittställning för dig.

Annars kanske du kan höra med Raask eller någon liknande firma om de kan tillverka en special åt dig?
 

Maru

New member
Tack för rådet, men det är inte hojhöjden som är problemet.
Det är fotpinnens avstånd från dynan som är boven. :(

Justerbara fotpinnar. Är det ett alternativ.

http://www.carpimoto.it/home/Lang_EN/Chan_1.htm

I hojväg tycker jag vtr1000f(firestorm) är en riktigt vuxen maskin. Sitter mycket bra med mina 193cm....och merparten är lååånga ben. ;)
Mer on/offroad så har du ju KTM 950 adventure....riktigt fullvuxen.

Lycka till!
 

Wroom

New member
Justerbara fotpinnar. Är det ett alternativ.

http://www.carpimoto.it/home/Lang_EN/Chan_1.htm

I hojväg tycker jag vtr1000f(firestorm) är en riktigt vuxen maskin. Sitter mycket bra med mina 193cm....och merparten är lååånga ben. ;)
Mer on/offroad så har du ju KTM 950 adventure....riktigt fullvuxen.

Lycka till!

Tack för råden, de sparas.
Jag gjorde helst sonika så att jag köpte mig en ny V-strom 1000 igen, min tredje på raken. Tänkte först att det skulle vara kul att prova ngt annat, men visste att med en Strom så kan det inte gå fel. Då visste jag att den passade mig och att allt funkade. :D
 

Mathias

Active member
Haha, det var också en lösning, visserligen säkert inte den billigaste, men ack så kul.
 
Top