Behöver man ett Rukka?

Claesson

New member
Eller finns det billigare uppstickare som håller hög kvalitet och funktionalitet?

Har inte mkt erfarenhet av textil-ställ och är inte hemma för tillfället men skall bege mig runt o kika så fort tillfälle ges, ville ha lite tips först bara..

Ute efter ett all-around som klarar regn, har redan en "sval" textil-jacka, o två skinnställ.

Behöver man vattentäta handskar om man har värme-handtag, eller e det bara o köra på o skruva upp värmen (generellt, inte vinter..)?

Planerar lite europa-touring i sommar på min SMT, ska kitta upp mig...

DearHunter

New member
Jag har blivit frälst på RUKKA. Dyrt, men det håller vad det lovar. Jag ångrar inte en millisekund att jag köpte det.

Rekommenderas för skandinaviskt klimat!

Om Du planerar en Europatouring så räkna med att det blir varmt. Det finns ett skäl till att många kör i T-shirts och jeans där borta.... ta med badbrallor så Du kan hoppa i älva..

Last edited:

Claesson

New member
tack för svaren

Halvarsson såg ju bra ut också. Har deras sporthandskar som ja e riktigt nöjd med. Halvarsson o Rukka, får bra kritik med andra ord, skall prova. Någon butik kring göteborg som har bra utbud?

Antar att det kan bli lite körning utan jacka om det är överjävligt varmt, eller om ja tar min svala nät-jacka kanske (tre-lagers).

Toura australien (södra) nu i jan-feb, deras sommar, körde i mesh-jacka med skydd i, jeans, låga kängor o mx-handskar. Funka fint, var dock en sval sommar, o e det 42 grader kan man ju vänta lite...

En annan basic-fråga ja har, inte semestrat två med hoj tidigare. Vad säger ni om att köra med skjuts o bära tält o grejjer med min KTM SMT? Ja förstår att det tar bort lite körglädje men det funkar eller? Ja behöver inte köpa några extra-grejjer typ starkare fjäder eller något sånt? =P

Jag väger in på 72 o hon på 63, men ja kunde få ner till 58 sa hon =) Ja vi reser så lätt som möjligt.

Lindeberg

New member
Ja, klart det funkar att toura med en SMT. Nu har jag aldrig kört eller ens provsuttit någon, men i reklammaterial är ju touring framstående för SMT.

Satsa på en rejäl tankväska. Där lägger du med fördel tyngre packning. Sen får ni väl plats med varsin tandborste i original packväskor? ;)

Claesson

New member
Ja, klart det funkar att toura med en SMT. Nu har jag aldrig kört eller ens provsuttit någon, men i reklammaterial är ju touring framstående för SMT.

Satsa på en rejäl tankväska. Där lägger du med fördel tyngre packning. Sen får ni väl plats med varsin tandborste i original packväskor? ;)

Aah du har nog rätt. Mm skaffat en KTM original tankväska, den e rejäl.

Ja fick inga små-väskor, köpte den lätt begagnad, följer det med vid nyköp altså? Isåfall ska ja tala med handlaren som lagt dem åt sidan...

Faller nog på Holan, typ sju-tusen för panniers och rack... se bild:

Taurus0504

New member
Alternativ till Rukka

Hej,

Om du funderar på Rukka ska du absolut titta på tyska Stadler innan du slår till.
Prismässigt ungefär som Rukka men med 10 års garanti. Japp, 10 år.
De gör ställ med Gore-Tex-membran innanför yttertyg eller med membranet laminerat i yttertyget, som då inte blir blött och kallt.

Själv har jag beställt ett Supervent-ställ (finns numera även i helsvart) med laminerat tyg. Jacka och byxa har öppningar för ventilation samt att jackan har ett system som fördelar friskluften inne i jackan.

Stadlers hemsida: stadler-bekleidung.de (finns engelsk text för allmän info)
Återförsäljare i Sverige: event-mc.se

// Taurus

Claesson

New member
Oj ja tack för tipset, det verkar gediget.

Ska nog börja kika på Halvarssons (hälften av priset) o sedan får vi se vad som finns runt om i butikerna. Faller ja för rukka så är stadler värt en andra titt.

(Man skulle ju haft sig en Schubert också... Får se vad ny touringruta har för effekt)

Precis beställt alu-väskor. Centalstöd o touringruta blir det nog också.

Euron e billig...

Tnx
// Spenderaren

Hej,

Om du funderar på Rukka ska du absolut titta på tyska Stadler innan du slår till.
Prismässigt ungefär som Rukka men med 10 års garanti. Japp, 10 år.
De gör ställ med Gore-Tex-membran innanför yttertyg eller med membranet laminerat i yttertyget, som då inte blir blött och kallt.

Själv har jag beställt ett Supervent-ställ (finns numera även i helsvart) med laminerat tyg. Jacka och byxa har öppningar för ventilation samt att jackan har ett system som fördelar friskluften inne i jackan.

Stadlers hemsida: stadler-bekleidung.de (finns engelsk text för allmän info)
Återförsäljare i Sverige: event-mc.se

// Taurus

Taurus0504

New member
Handskar i regn

Glömde tipsa om handskar tidigare.

Visst kan du köra i regn med handskar som inte är vattentäta....
MEN...
...även om du har handtagsvärmen på blir ovansidan av handen och framförallt fingertopparna kalla. När vattnet trängt genom skinn/tyg och även dina fingrar blivit blöta försämras fingrarnas rörlighet av nedkylningen. Farligt.

Om du köper vattentäta handskar ska du kolla att det vattentäta fodret är fäst inne i handsken på sånt sätt att det inte följer med ut när du tar av dig handsken. Fodret följer med ut om det inte är (absolut) torrt inne handsken och om din hand inte är torr. Och det är lögn i h-e att få i fodret så det hamnar exakt rätt. Några av mina gråa hår fanns inte innan jag försökte...
Exempel är om du stannat för att tanka. Efter du tagit av handskarna följer fukt med in i handsken när du åter tar dom på dig.

Spendera mera! ;-)
// Taurus

Hampe

Skriver massor!
Om man behöver ett Rukka?

elbowsandknees.jpg

Äsch nej - det går lika bra utan...

Hampe

Claesson

New member
Detaljerad utläggning, tackar för denna. Fodret ska sitta fast så det inte följer med ut, sparat i bakhuvudet.

Spenderat mera

Robin

Glömde tipsa om handskar tidigare.

Visst kan du köra i regn med handskar som inte är vattentäta....
MEN...
...även om du har handtagsvärmen på blir ovansidan av handen och framförallt fingertopparna kalla. När vattnet trängt genom skinn/tyg och även dina fingrar blivit blöta försämras fingrarnas rörlighet av nedkylningen. Farligt.

Om du köper vattentäta handskar ska du kolla att det vattentäta fodret är fäst inne i handsken på sånt sätt att det inte följer med ut när du tar av dig handsken. Fodret följer med ut om det inte är (absolut) torrt inne handsken och om din hand inte är torr. Och det är lögn i h-e att få i fodret så det hamnar exakt rätt. Några av mina gråa hår fanns inte innan jag försökte...
Exempel är om du stannat för att tanka. Efter du tagit av handskarna följer fukt med in i handsken när du åter tar dom på dig.

Spendera mera! ;-)
// Taurus

Taurus0504

New member
Detaljerad utläggning, tackar för denna. Fodret ska sitta fast så det inte följer med ut, sparat i bakhuvudet.

Spenderat mera

Robin

Hoppsan, blev en tankevurpa när jag skrev.
Det är det vanliga innerfodret som inte ska följa med ut.
Det vattentäta fodret är normalt fäst mot insidan av yttertyget/skinnet .
// Taurus

Ermino

New member
Kan varmt rekommendera både Jofama och Halvarssons kläder. Snygga och mycket funktionella vad gäller väder o vind:) Men då jag kör året runt ville jag pröva på det nya materialet "C-Change" vilket både Halvarsson o Richa har. Jag föll för Richa Spirit förra sommaren för den har även nanoteknologi. Vilken jacka!! Ventilerar ut värme galant och håller kylan borta lika galant utan att behöva ha massor med andra lager under jackan! Förvisso ingen budgetjacka, men hej vicken fantastisk teknologi:)))

Ermino

New member

Spenderat mera

Robin

Detta problem är skitjobbigt! MEN då har bl.a Dainese en innevante i silke för dryga 200:-. Kan idag inte tänka mig att vara utan denna innevante! INTE EN ENDA GÅNG har fodret följt med ut trots varma eller fuktiga händer:))

Claesson

New member
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/technical_info.php?id=9
Kolla, så här skall handskar sys. Nästa par jag inhandlar skall vara med denna tekniken.

Jag tror jag såg den bilden på handsken i genomskärning i någon annons i SMCs tidning här om dagen. Ja förstår.

Kan varmt rekommendera både Jofama och Halvarssons kläder. Snygga och mycket funktionella vad gäller väder o vind:) Men då jag kör året runt ville jag pröva på det nya materialet "C-Change" vilket både Halvarsson o Richa har. Jag föll för Richa Spirit förra sommaren för den har även nanoteknologi. Vilken jacka!! Ventilerar ut värme galant och håller kylan borta lika galant utan att behöva ha massor med andra lager under jackan! Förvisso ingen budgetjacka, men hej vicken fantastisk teknologi:)))

Precis sådana här tips jag var ute efter, nytänkande, nano osv =) !!

Klippt:
"från RICHA har det banbrytande membranet c_change™ som gör den 100% vind- och vattentät, samtidigt som den andas 25% mer än andra membran som finns på marknaden idag. Det är också ett mer aktivt membran som bevarar överskottsvärmen i byxan om yttertemperaturen sjunker."

Låter ju fantastiskt. Ja kör inte året om, är det ändå ett bra alternativ? Jag är lite lat nu o frågar istället för o forska mer på egen hand just nu. Skall kika senare ikväll.

Detta problem är skitjobbigt! MEN då har bl.a Dainese en innevante i silke för dryga 200:-. Kan idag inte tänka mig att vara utan denna innevante! INTE EN ENDA GÅNG har fodret följt med ut trots varma eller fuktiga händer:))

Innervante i silke, smart. Silkesvantar har jag gott om.

Centralstöd o touringruta beställt också nu =) Så får ja komma hem om två veckor o sätta ihop allting, blir nästan lika bra som påskafton ;)