Behöver att lära mer

Saanko

New member
Hej,

Jag måste åka med en erfaren grupp / person och lära mig mer. har precis flyttat till Mölndal och kör en CBR600fs.

Mvh,
Esan
 

TMax500

Member
Det finns några ganska stora Facebookgrupper i dit närområde som du kan ansluta dig till och hänga på deras samkörningar. Eller helt enkelt ställa samma fråga även där. Du är säkert inte ensam om att leta körkompisar...

Sök t ex efter "MC Göteborgsgruppen" eller "MC-Träffar i Göteborg med omnejd". Det finns säkert flera... men dessa två kom jag på nu spontant. Har inte koll på hur de är, sporthojar, glidare eller så. Men testa, vetja. Det är ju (oftast) ofarligt! :)
 

HkanB

New member
Hej,

Jag måste åka med en erfaren grupp / person och lära mig mer. har precis flyttat till Mölndal och kör en CBR600fs.

Mvh,
Esan
Första tipset är nog: Gå en kurs!

Mer info om hur och vad finns här!

Intet ont om gatåkning i sig men för att lära sig nya färdigheter och en första gång kolla lite lätt vart någonstans gränserna går så är utbildning på bana t.ex KNIX mycket bättre.

Gatåkning som inte är ren förflyttning kan väldigt ofta bli endera tråkigt eller skitläskigt( a la Isle of Man läskigt) beroende på vilka och hur många man är.
Gruppkörning, om du inte råkar ha väldig tur, är inte det första jag skulle rekommendera. Gå en eller ett par kurser först och när du känner dig säkrare så leta på någon, med betoning på någon som i en person, att åka med. Bonustips: Åk aldrig tillsammans på gata/landsväg i en grupp på sex st eller fler....det verkar nämligen finnas en magisk gräns där. Sex eller fler och det blir gummisnoddsgruppering och väldigt lätt löjligt höga hastigheter för den/de som åker sist om de ska kunna hänga med täten.

Med det sagt så...kör KNIX, Avrostning, det finns mycket att lära.
 
Last edited:

Saanko

New member
Jag har redan tagit kurserna till nivå 4 i SMC på stor bana. Avrostning gör jag i början av varje säsong. Bandagar är ju väldigt dyra. Därför tänkte att prova att köra me nån som en mentor.
/Esan
 

HkanB

New member
Jag har redan tagit kurserna till nivå 4 i SMC på stor bana. Avrostning gör jag i början av varje säsong. Bandagar är ju väldigt dyra. Därför tänkte att prova att köra me nån som en mentor.
/Esan
Så bra. Fast det hade ju underlättat svarandet något om vi hade vetat det. :wink:
Dock är det fortfarande så att landvägsåkandet görs bäst i mindre grupper.
Lycka till med letandet.
 

Skye

Kör Mycket!
Beror ju rätt mycket på hur du vill köra oxå. Är det bara i stan eller vill du köra långturer. Börja att åka till de caféer och träffar i Göteborgsområdet som är lite inriktade på MC.

Måndagar är på Nääs Slott i Floda, Tollered. Onsdagar Frk Andersson i Stora Höga.
Du har café Skåne i Mölndalsbro, där samlas en del hojfolk osv
 
Top