Begreppet aktiv körning

P-O Noren

New member
Satt och kollade i en reklamblaffa om en hojmodell och såg utrycket:
"Modellen inbjuder till aktiv och spännande körning"

Så då undrar jag om detta begrepp "aktiv körning".
Är det detsamma som man ibland kallar "forcerad körstil", eller på svenska buskörning.
Motsatsen till aktiv körning, passiv körning finns ju inte.

Eller hur skall man tolka detta?
aktiv körning = buskörning över hastighetsgränserna
passiv körning = normal körning med säkerhetstänkande

Tankar kring detta???
 

Zopilote

New member
Jag har lite svårt att sätta ord på det, men jag märker tydligt skillnaden när jag själv är ute och åker, om jag ägnar mig åt "aktiv" eller "passiv" körning...
Passiv körning är t.ex. när arslet skall fraktas mellan punkt A och punkt B. Vägvalet är oftast det kortast möjliga och inbegriper motorväg och tråkiga 90-vägar som avverkas strax under körkortsgränsen.
Aktiv körning däremot behöver inte nödvändigtvis vara över hastighetsbegränsningen, men det utövas lämpligen på så små och kurviga asfalts- eller grusvägar som möjligt. Hela sinnet är koncentrerat på hojkörning, spårval, bromspunkter och bedömning av eventuella faror. Känslan av att få till en serie perfekt tagna kurvor är obeskrivlig!

Personligen tror jag att jag är en betydligt säkrare och "ofarligare" förare när jag verkligen kör aktivt, även om man ibland får lägga ihop siffrorna på hastighetsskyltarna för att få det att stämma med vad som står på mätaren :rolleyes:
 

Marie

Banned
Jag har lite svårt att sätta ord på det.....

Helt suverän formulering!

Tyvärr är det nästan enbart passiv körning för mig, i synnerhet när det ligger is och snö på vägarna, för då handlar det för min del om ren transport, och inte många meter nöjeskörning.
Typiskt nog har det under senaste veckan blivit 100 mil på hoj, och det har ändå varit den kallaste och snörikaste veckan hittills denna vinter häromkring...
 

OH-

Member
Satt och kollade i en reklamblaffa om en hojmodell och såg utrycket:
"Modellen inbjuder till aktiv och spännande körning"

Så då undrar jag om detta begrepp "aktiv körning".
Är det detsamma som man ibland kallar "forcerad körstil", eller på svenska buskörning.
Motsatsen till aktiv körning, passiv körning finns ju inte.

Eller hur skall man tolka detta?
aktiv körning = buskörning över hastighetsgränserna
passiv körning = normal körning med säkerhetstänkande

Tankar kring detta???

Nu gör du nog en tankevurpa. Nyckeln ligger i att du läste detta i reklam. Reklam går ut på att väcka känslor - inte att förmedla ett logiskt budskap. Den som skrev det där vill ha så många som möjligt att köpa något, inte beskriva vare sig MC-modellen i fråga eller köparens beteende på ett objektivt sätt.
 

P-O Noren

New member
Nej, visst. Var naturligtvis lite överdriven i mitt inlägg för att få svar. Men då skulle man egentligen kunna se aktiv körning som, kontrollerad körning.

Detta får mig att fundera en hel del kring de vägegenskaper en customhoj besitter jämfört med en hoj som inbjuder till "aktiv körning".
För ett snyggt exempel på aktiv körning...

Då faller jag tillbaka på mitt första inlägg då jag ser filmen och konstaterar att detta är i mina ögon buskörning eller starkt forcerad körning. Inget bra exempel på hur vi skall köra i trafiken.
Men skicklig är han naturligtvis.
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Vad är "kontrollerad" körning då – samma som "aktiv" eller? :D

Jo det är ju det som blir det dumma, det som är inkonsekvent.
Hur jag än vrider och vänder på begreppet måste motsatsen till aktiv körning vara dåligt kontrollerad, slapp körstil.

Om inte det är som jag sa först:
aktiv körning = buskörning över hastighetsgränserna
passiv körning = normal körning med säkerhetstänkande

Svaren tyder litegrann mot att det är buskörning, eftersom man tydligen ofta passerar hastighetsgränserna. Missförstå mig inte, jag är ingen ängel i trafiken. Men när åren passerar känner jag att min hastighet i kurvorna sjunker...
 

Zopilote

New member
Detta får mig att fundera en hel del kring de vägegenskaper en customhoj besitter jämfört med en hoj som inbjuder till "aktiv körning".

Som jag skrev tidigare: I mina ögon är aktiv körning precis som uttrycket antyder: Att ägna sig åt körningen med både kropp och själ och inget annat, vare sig det går i 210 på en lagom krokig 70-väg eller i promenadtakt i ett tekniskt svårt endurospår.

Det perfekta verktyget för den aktiva körningen är då förstås en hoj som beter sig som man förväntar sig i alla situationer och har en så pass bra konstruktion att det är föraren och inte materialet som sätter gränserna.

Tyvärr är detta inte ett faktum hos många (de flesta?) "custom"-hojar, som ofta är byggda mer för att "Se-Bra-Ut" och "Låta-Rätt" än för att fungera optimalt vid aktiv körning.

Tyvärr finns vad jag vet ingen "universalhoj" som fungerar för alla situationer, så man får helt enkelt välja den cykel som ligger närmast det användningsområde man har tänkt ha den till. Vill du vara snabbast på den kurviga vägen, välj en supersporthoj. Vill du sprätta mest grus, köp en RXV. Vill du köra till Italien utan att rasta i onödan, köp en Goldwing. Vill du glänsa vid korvkiosken, köp en HD...

Antagligen ville de med sin reklam påvisa att det faktiskt är en hoj som passar bättre på en kurvig liten asfaltsväg med en inspirerad förare, än att sakta puttra fram mellan kohagarna med tanten eller gubben där bak :)

PS. Fina kissar på din avatar :) DS.
 

P-O Noren

New member
Nej, håller med om tankarna. Kanske inte om att det behöver gå 210km/h men jag förstår din poäng.

Har själv sett motorcyklar som försöker köra runt hässleberga-degerberga. Sätter man sig ner och röker en pipa och studerar hur en del kör fort men med god kurvtagningsteknik samt jämför med andra som kör långsammare med sämre kurvtagning så får man sig en funderare.

Många äldre som kör custom tycker jag mig själv på ett lekmannamässigt sätt se att dom har många gånger problem med körningen. Jag tror det kan vara svårare än många tror att lotsa customhojar runt en kurva med skjuts bakpå.

Samtidigt som många yngre på sporthoj många gånger vida överstiger gränserna och deras egen personliga förmåga.

Så "aktiv körning" kan nog sålunda säkert utföras enklare på vissa hojtyper.

(Katterna är mina gamla "vänner", men tyvärr dog gosetrollet i gult till höger i vinter för åldersdiabetes, 17år)
 

Olsson

New member
Då faller jag tillbaka på mitt första inlägg då jag ser filmen och konstaterar att detta är i mina ögon buskörning eller starkt forcerad körning. Inget bra exempel på hur vi skall köra i trafiken.
Men skicklig är han naturligtvis.

Många tycker att man bör köra så, eller lite åt det där hållet (jag med). Det är en hobby som inte överensstämmer med myndigheternas idé om hur trafikanterna ska agera.

Få vill bli kallad "buse" eller förknippas med "buskörning". Ett sätt kan vara att "ge" aktiviteten ett fint namn, exempelvis "aktiv körning". T o m i "Full kontroll" kan man skönja identitetsproblemet. (Sök på "gris").
 

LC4ever

New member
Kan inte låta bli att slänga in lite åsikter, även om de till viss del redan framförts.

Passiv körning = Transport mellan punkt A och B. Behöver inte nödvändigt gå långsamt, men saknar angagemang. Ex Autobahn genom tyskland i 180km/h.

Aktiv körning = Full koncentration, hela kroppen jobbar, alla sinnen fullt aktiva. Behöver inte nödvändigt gå fort, 60-70 km/h på slingrig alpväg.

Har ägt olika hojar genom åren och vet att vissa hojar inbjuder mer till aktiv körning än andra.
Min gamla Venture (Yamaha Guldvinge) var ingen aktiv hoj, snarare en mycket behaglig och bekväm passiv hoj.
Min nuvarande KTM 950SM är en extremt aktiv hoj, vilket jag nyttjar på motorbanor som Knutstorp och Sturup. Kör man denna hoj passivt :rolleyes: så inser man ganska snart hur obekväm den är.
 

Rubbe

New member
Satt och kollade i en reklamblaffa om en hojmodell och såg utrycket:
"Modellen inbjuder till aktiv och spännande körning"

Så då undrar jag om detta begrepp "aktiv körning".
Är det detsamma som man ibland kallar "forcerad körstil", eller på svenska buskörning.
Motsatsen till aktiv körning, passiv körning finns ju inte.

Eller hur skall man tolka detta?
aktiv körning = buskörning över hastighetsgränserna
passiv körning = normal körning med säkerhetstänkande

Tankar kring detta???


Passiv körning - ofokuserat, man kör tills nåt dyker upp och då vidtar man tillämpliga åtgärder.
Aktiv körning - man är fokuserad på körningen, tankarna samlade och inte på vad man ska äta till midddag, man förutser hinder och problem innan de dyker upp.
Detta har således inget med hojval att göra.

Dock är denna betydelse knappast tillämplig i nämnda reklamtext då det antagligen avses mer som buskörning kontra cruiserkörning och man vill framhäva hojens köregenskaper. Ett dåligt, fördomsfullt (mot customåkare) och väldigt klichéartat ordval om du frågar mig. ;)
 

P-O Noren

New member
Nja, fördomsfullt. Jag har bara noterat när man kollar att några av customhojarnas ägare har lite knepig körstil. Har sett en del konstigheter. Tror inte man skall blunda för att en del som fått körkortet inpå skulle behöva träna lite mer innan dom kör i trafikmiljö.

Men det är såklart ingenting mot hur en del sporthojar framförs.
Tror det finns förare med goda utvecklingsmöjligheter i sina personliga färdigheter i båda segmenten....
 

lime

Skriver inte
Nja, fördomsfullt. Jag har bara noterat när man kollar att några av customhojarnas ägare har lite knepig körstil. Har sett en del konstigheter. Tror inte man skall blunda för att en del som fått körkortet inpå skulle behöva träna lite mer innan dom kör i trafikmiljö.

Men det är såklart ingenting mot hur en del sporthojar framförs.
Tror det finns förare med goda utvecklingsmöjligheter i sina personliga färdigheter i båda segmenten....

Jag har haft nöjet att pröva i princip alla hojtyper, utom dragracing, och lite ironi är det att de motorcyklar jag tyckte krävde mest korrekt körteknik är just custom-hojarna, som ofta körs av de som har lite mindre körteknikerfarenhet.

Egentligen är det inte så märkligt. De har en mer traditionell geometri än t.ex. sporthojar som mer eller mindre tvingar föraren att göra rätt för annars blir det så obehagligt att köra. Den custom jag kört mest (Honda VTX 1300) är riktigt skön att köra men den tillåter att jag dummar mig rejält utan att den protesterar fram till den gräns där den protesterar vilt istället.

Den 17 maj är det filmkamera med... :D
 

Lelle K

New member
För min del handlar körning överhuvudtaget om vad jag egentligen vill med det fordon jag sitter på eller i.

Aktiv körning innebär som exempel att jag försöker köra säkert, har roligt och väger vad jag kan göra fysiskt med fordonet (oftast hojen) gentemot vad som känns smart.
Att köra om en bilist kan vara räddningen ur en knepig situation, men också straffa sig med en visit i diket eller ännu värre dennes fordon för att något gick som jag inte tänkt mig.

Passiv körning är det som förmodligen de allra flesta - även motorcyklister - ägnar sig åt dagligen. Man använder sitt fordon utan att fundera speciellt mycket på hur det beter sig i en kurva, tar sig till B från A med ett minimum av ansträngning.

Kör jag i lugnt tempo på en landsväg, utan nämnvärda nerlägg om den är hyggligt kurvig och utan att jobba fysiskt (så jag blir varm, kanske till och med svettig) är det enligt mig passiv körning.

Väger jag min körning mot omgivningen på samma väg, jobbar med kroppen och noterar vad som händer i kurvorna - hur hojen beter sig - ser jag det som aktiv körning.

Den som kör en stor och (relativt) otymplig hoj - tänker på guldvingar och liknande - kan visserligen få jobba mer med kroppen (och hojen) än en person med en lättare hoj för att nå samma "resultat" på samma väg. "Resultatet" kan bestå i att köra samma spår.

Gränsen kan vara hårfin mellan aktiv o passiv körning...
 

zynthaxx

New member
Satt och kollade i en reklamblaffa om en hojmodell och såg utrycket:
"Modellen inbjuder till aktiv och spännande körning"

Så då undrar jag om detta begrepp "aktiv körning".
Är det detsamma som man ibland kallar "forcerad körstil", eller på svenska buskörning.
Motsatsen till aktiv körning, passiv körning finns ju inte.

Eller hur skall man tolka detta?
aktiv körning = buskörning över hastighetsgränserna
passiv körning = normal körning med säkerhetstänkande

Tankar kring detta???

Se tidigare inlägg. Mitt tillägg till dessa är en enkel regel som stämmer för mig: Hur roligt jag haft på en hojtur står i direkt proportion mot hur trött jag är i låren efteråt. Jag behöver inte har kört [särskilt] snabbt, men har jag jobbat med att flytta min tyngdpunkt utifrån väg- och kurvförhållanden, försökt läsa vägen ordentligt, och haft en aktiv del i körningen är jag alltid mer nöjd med turen än när jag "fiskört".
 

stefanw

New member
Nu blir man väl gubbklassad i 190...:eek:
För mig (och knappast annonsen i fråga) handlar aktiv körning mer om tankeverksamhet än kroppsverksamhet. Och när jag efter bortåt 30 års uppehåll nyligen skaffade hoj igen, njöt jag verkligen av just den aktiviteten. Alltså att man "tvingas" att ha full koll på en massa parametrar (lerspår på vägen, stor risk för traktor direkt bakom kurvan jag närmar mig, typ), hela tiden från start till stopp. Att "förutse" i trafiken har alltid roat mig i bil också, oavsett typ, men på 2 hjul blir det ju inte bara en hobby, utan även en livsuppehållande åtgärd. Sedan lär väl hastigheten stiga i takt med att timing, känsla och vana sakta kommer tillbaka, men jag tycker nog att begreppet aktiv för just mig kommer att innebära mer av att i alla lägen ta mig fram på ett säkert och förutseende sätt med maximal njutningsfaktor, än att träna lår och häck på att vara snabbast genom böjarna...;)
Just my 2 cents...
Mvh /Stefan
 
Top